هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تاریخ، علم، فرهنگ، دانش و تمدن ایران ریشه در نهاد علمی حوزه‌های علمیه دارد

آیت‌الله اعرافی در نشست با ائمه جمعه و نمایندگان مردم لرستان در خبرگان رهبری

تاریخ، علم، فرهنگ، دانش و تمدن ایران ریشه در نهاد علمی حوزه‌های علمیه دارد

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در سفر به استان لرستان، با ائمه جمعه، نمایندگان مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان طلاب لرستانی مقیم قم و حوزویان استان دیدار کرد. وی همچنین در جمع اساتید و نخبگان دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی استان لرستان در دانشگاه لرستان به سخنرانی پرداخت. نشست با خواهران و برادران مبلغ لرستانی در دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد و هم‌اندیشی با اعضای کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش لرستان، شرکت در شورای اداری استان، حضور در نشست مدیر و معاونان حوزه علمیه لرستان و مدیران مدارس علمیه این استان و دیدار و گفت‌وگو با استاندار لرستان، از دیگر برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در سفر به به استان لرستان بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم‌آباد، آیت‌الله اعرافی، ۱۹آبان در نشست با ائمه جمعه، نمایندگان مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجمع طلاب و فضلای لرستانی مقیم قم و حوزویان استان که در دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه حوزه علمیه درختی تناور است که در طول تاریخ شکل گرفته است، گفت: حوزه، مادر و تئوری‌پرداز انقلاب و ضامن سعادت امت اسلام و انقلاب است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه از خصوصیات بارز حوزه‌های علمیه، حضور همیشگی در صحنه‌های مختلف دفاع از اهداف اسلام و انقلاب بوده است، خاطرنشان کرد: در تاریخ دیرینه حوزه که قدمت چندین هزار ساله دارد، یک روز انقطاع و گسست ندیده و نخواهیم دید.
وی با بیان اینکه جریان فقاهت در حوزه، جریانی زنده، پرنشاط، تاریخی، مستمر و پیوسته است، گفت: نهاد حوزه و روحانیت، در طول تاریخ از لحاظ فعالیت نهادی پیوسته و مستمر بوده است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه تاریخ حوزه‌های علمیه، فراز و فرودهای بسیار دیده است، مطرح کرد: به‌هم‌پیوستگی و عمق تاریخی حوزه، هویت اصلی این نهاد دینی، فرهنگی و اجتماعی است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه تاریخ، علم، فرهنگ و همچنین دانش و تمدن ما، ریشه در نهاد علمی حوزه‌های علمیه دارد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه پایگاه بزرگ تولید علم و دانش بوده‌اند و در دوره‌های گوناگون، فعالیت‌های حوزه از لحاظ فقهی و علمی اعجاب‌برانگیز بوده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه رسالت همه حوزویان در صیانت از اهداف اسلام و انقلاب یکسان است، خاطرنشان کرد: رسالت ما در صیانت از حوزه، به‌عنوان کانون اصلی تربیت و تولید فکر، باید در اهتمام همه طلاب و حوزویان باشد.
وی گفت: امام جمعه و هر شخص روحانی، باید با تربیت نیروی خوش‌فکر در صیانت از اهداف اسلام و انقلاب اهتمام داشته باشد.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه ما به روحانیت پاک، عالم و متخلق نیاز داریم، گفت: بنده معتقدم که در همین استان قم، باید بیش از ۳۰۰ مبلغ جامع‌الشرایط و بصیر داشته باشیم که شرایط رهبری و مرجعیت داشته باشند و حوزه باید برای تربیت نیروی مؤمن، مهذب و بصیر تلاش کند.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه ما باید دستمان از لحاظ نیروی مؤمن و بصیر پر باشد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه باید تمام همت خود را در راستای تربیت نیروهای تراز انقلاب به‌کار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه‌های راهبردی برای دهه‌های آینده حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: برنامه ۵ ساله حوزه که ۴۲ مضمون دارد و به بالای هزار شاخص برنامه‌ای می‌رسد، هم‌اکنون در حال اجراست.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه تعامل با نهادهای نظام، برای تأمین نیرو از رسالت‌ها و برنامه‌های حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: خروجی حوزه‌های علمیه باید هدفمند باشد و نخبگان حوزوی حفظ شوند و برای خدمت به مردم به دیار خود برگردند.

   لرستان مهد فقاهت، مجاهدت و مبارزه با ظلم است
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی نیز در این نشست، از حضور و سفر مدیر حوزه‌های علمیه کشور به لرستان قدردانی کرد و با بیان اینکه لرستان سرزمین فقاهت، مجاهدت و مبارزه با ظلم و ستم بوده است، گفت: مردم استان لرستان با هدایت و رهبری برخی علما و بزرگان حوزه‌های علمیه در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نقشی بسزایی داشته‌اند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه روحانیون و علمای بزرگی از لرستان در مجاهدت‌های علمی، عملی و مبارزه با ظلم و استکبارستزی فعالیت تبلیغی داشته‌اند، مطرح کرد: حضور چهره‌های نورانی از فضلا و علما در مبارزه با ظلم و ستم در طول تاریخ، روحانیت را محبوب مردم ساخته و همین موضوع، عامل پیوند روحانیت و مردم را تکمیل کرده است.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه روحانیون و مبلغان لرستان در تبلیغ، تبیین و گسترش معارف دینی فعالیت‌ها و اقدامات چشمگیری را انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: امید می‌رود طلاب و مبلغان لرستانی، با ترویج روحیه انقلابی‌گری در جامعه، در راستای اشاعه معارف اسلامی و انقلابی در جامعه گام بردارند.

   راهاندازی سطح سه تخصصی مهدویت در لرستان
مدیر حوزه علمیه استان لرستان هم در این نشست، با قدردانی از تلاش‌های مسئولان حوزوی برای راه‌اندازی سطح ۳ تخصصی مهدویت در این استان، اظهار کرد: امسال با پیگیری‌های مسئولان، سطح ۳ تخصصی مهدویت در لرستان راه‌اندازی شده و علاقه‌مندان، در این مرکز مشغول تحصیل در این رشته هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین احد عبداللهی، با اشاره به اینکه در حوزه علمیه لرستان اقدامات و فعالیت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است، گفت: برنامه‌های تهذیبی و قرآنی، علمی آموزشی، پژوهشی و تبلیغی با دقت در حال انجام است.
مدیر حوزه علمیه استان لرستان، ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه، گسترش همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی متعدد و راه‌اندازی گروه‌ها و هسته‌های علمی پژوهشی در استان را، از دیگر فعالیت‌های حوزه علمیه لرستان در سال جاری برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه لرستان در بخش مسابقات جشنواره‌های علمی به‌ویژه جشنواره علامه حلی(ره) خوش درخشیده و رتبه ۶ کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
مدیر حوزه علمیه لرستان از فعالیت ۱۲ نشریه علمی تخصصی در حوزه علمیه این استان خبر داد و افزود: ۲ نشریه از نشریات حوزوی لرستان، جزء ۱۶ نشریه برتر کشور هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 1200 طلبه لرستانی در ۱۳ مدرسه علمیه این استان مشغول فراگیری علوم حوزوی هستند.

   مرکز مشاوره حوزه علمیه در لرستان ایجاد شود
حجت‌الاسلام سید‌حبیب‌الله حسینی رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای لرستانی مقیم قم هم در این نشست، خواستار ایجاد و راه‌اندازی مرکز مشاوره حوزه علمیه در لرستان شد و گفت: امید است، با پیگیری مسئولان حوزه، این مرکز برای طلاب و مبلغان راه‌اندازی و احداث شود. وی همچنین خواستار دایر شدن مؤسسه تخصصی قرآن و همچنین افزایش کلاس‌های درس اخلاق در حوزه علمیه این استان شد.

   بدون نگاه به سود و زیان، برای نظام علمی کشور هزینه شود
آیت‌الله اعرافی، ۲۰آبان در جمع اساتید و نخبگان دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی استان لرستان که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه بنده با دانشجویان و دانشگاهیان سال‌های زیادی در ارتباط بوده‌ام، اظهار کرد: در دبیرخانه‌های وحدت حوزه و دانشگاه و ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، فعالیت‌های بسیاری داشته و دارم و دانشگاه را مکانی مهم و دارای دستاوردهای بسیار می‌دانم.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه بنده مدافع پر و پا قرص آموزش‌عالی و آموزش و پرورش هستم، افزود: برای نظام علمی کشور، باید بدون نگاه و محاسبه سود و زیان هزینه کرد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه دانشگاه‌ها محلی برای ارائه و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است، افزود: متأسفانه اکنون حوزه و دانشگاه، از نگاه بزرگ تمدن انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌اند و لذا باید تلاش کرد، این فاصله پر شود.
وی تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی اگر با عملکرد درست مسئولان، حوزویان و دانشگاهیان پیش برود، بی‌شک، گفتمانی موفق و اثرگذار خواهد بود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، خواستار حمایت از نخبگان دانشگاهی و علمی کشور در عرصه‌ها و رشته‌های گوناگون شد و گفت: باید نخبگان را دریابیم و آنها را حمایت کنیم تا مانع از مهاجرت مغزها شویم.
گفتنی است، در این نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دیدگاه‌ها و نظرات خود در عرصه‌های گوناگون برای پیشبرد امورات دینی و فرهنگی در دانشگاه‌ها ارائه کردند.

   کادرسازی درست و تولید فکر باید در حوزههای علمیه رقم بخورد
آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، 19آبان در نشستی با خواهران و برادران مبلغ لرستانی که در دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد برگزار شد، با اشاره به اینکه روحانیت با تواضع و ایثار در مقابل ظلم و جور می‌ایستد و مبارزه می‌کند، خاطرنشان کرد: تعرض معاندان نظام، بر شکوه و عظمت لباس روحانیت و خدمات آن‌ها می‌افزاید.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه هزاران آرمان در میان حجره‌های ما ایستاده و در برابر ظلم زمانه می‌ایستند، گفت: روحانیت هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد و همواره از استقلال و هویت اسلام و نظام دفاع خواهد کرد.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه مکانی برای دانش، علم، اخلاق، تقوا، جهاد، فداکاری و ایثارگری هستند، مطرح کرد: بدون تکیه بر میراث اجتهاد، هیچ فعالیتی پا نخواهد گرفت.
وی با بیان اینکه همین روحانیونی که افراد نادر و اندکی به عمامه آنها تعرض می‌کنند، استوانه‌های عظمت ایران بوده و هستند، تصریح کرد: دشمنان اسلام و انقلاب بدانند، هرگز نخواهند توانست، ایران را تجزیه و ساقط کنند؛ همان‌گونه که در دفاع مقدس با بکارگیری همه نیروهای خود نتوانستند، چنین کاری کنند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه تاریخ مشعشع فقاهت و نورانی اسلام و انقلاب روز به روز درخشان‌تر خواهد شد، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه ری، قم و بغداد، سه ضلع یک مثلث نورانی بوده‌اند و رجال فقهی، کلامی و تفسیری بسیاری در این حوزه‌ها پرورش یافته‌اند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه امروز رسالت حوزویان، بسیار سنگین است، گفت: باید حوزه‌ها را با تمام توان تقویت کنیم تا پاسخگوی سؤالات و شبهات افراد جامعه باشند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه کادر‌سازی درست و تولید فکر باید در حوزه‌های علمیه رقم بخورد، بیان کرد: لازم است تا میراث گذشته علما و فقها در حوزه‌ها حفظ شود و در راستای تربیت عالمانی به‌روز، قدم برداریم.
عضو فقهای شورای نگهبان بر همگرایی و انسجام تبلیغی خواهران و برادران مبلغ تأکید و اظهار کرد: مبلغان برای گسترش و اشاعه تمدن نوین اسلامی در جامعه تلاش کنند.

  تأکید آیتالله اعرافی بر اجرای دقیق برنامههای کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش
آیت‌الله اعرافی همچنین، ۲۰آبان در جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش لرستان که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و با حضور وی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، مدیر حوزه علمیه لرستان و مدیر آموزش و پرورش این استان، برگزار شد، با اشاره به اینکه همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش برای تربیت نسلی مؤمن، مهذب و انقلابی از اهمیتی والا برخوردار است، اظهار کرد: اعضای کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در استان‌ها، باید با اجرای دقیق برنامه‌های این ستاد و سند تحول بنیادین، در راستای تربیت نیروهای مؤمن و در تراز اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش رسالت سنگینی در عرصه انسان‌سازی بر عهده دارند، گفت: حوزه‌های علمیه و دستگاه تعلیم و تربیت، برای تحقق سند تحول بنیادین نیازمند همکاری‌های مستمر، بدون موازی‌کاری و بادقت خواهند بود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه کمیته همکاری‌های حوزه‌های علمیه و سازمان آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، اقدامات چشمگیری را انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: مدارس امین بهترین عرصه همکاری برای تربیت دینی و انقلابی دانش‌آموزان هستند و ضرورت دارد، تعداد مدارس امین در استان‌ها افزایش یابد.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ضرورت دارد، آموزه‌های دینی و قرآنی در بین دانش‌آموزان مدارس اشاعه و گسترش یابد، یادآور شد: برای اجرایی کردن اهداف سند تحول بنیادین، نیاز است که اعضای کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، رسالت خود را به‌خوبی انجام دهند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، از افزایش تعداد مدارس امین در کشور خبر داد و گفت: در استان لرستان، مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش می‌توانند، برای افزایش تعداد مدارس امین اقدام نمایند.

  تربیت نسلی مؤمن و انقلابی از اهداف مهم سند تحول بنیادین است
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری هم در این نشست، اظهار کرد: هدف از اجرای طرح تحول سند بنیادین، تربیت دانش‌آموزانی مؤمن، متعهد، دانا و انقلابی است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه هدف از راه‌اندازی طرح امین در مدارس نیز، در راستای اجرای طرح تحول سند بنیادین بوده و هست، گفت: شاخصه‌های دینی و انقلابی در مدارس امین زیر نظر مبلغان و مربیان در مدارس اجرا می‌شود.
وی بر کیفی‌سازی مدارس امین تأکید کرد و یادآور شد: انتظار می‌رود، کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بادقت و سعه صدر، رسالت‌های خود را برای پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین انجام دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به اینکه اجرای طرح امین در مدارس، باید پویا و بانشاط باشد، خاطرنشان کرد: محور شاخصه‌های طرح در سند تحول بنیادین، بیش از ۷۰ برنامه است که باید با دقت پیگیری و اجرا شود.
وی در پایان بر استمرار کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش تأکید کرد.

   فعالیت تبلیغی بیش از ۵۶۰ روحانی در مدارس لرستان
رضا عزتی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان هم در این نشست، از اجرای طرح امین و حضور روحانیون و مبلغان دینی در مدارس لرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح امین و همچنین حضور مبلغان در مدارس ۵۶۱ نفر حضور دارند.
عزتی با اشاره به اینکه طرح اقامه نماز جماعت در مدارس لرستان، با برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است، یادآور شد: در این راستا مبلغان خواهر و برادر، با آموزش و پرورش همکاری دارند.
وی اجرای طرح «سودای بندگی» را از دیگر برنامه‌های کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: در این طرح مبلغان برای حضور پرشور و بانشاط نوجوانان در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه تلاش می‌کنند.
گفتنی است، در ادامه این نشست، ائمه جمعه و سایر فضلا و مبلغان دیدگاه‌ها و نظرات خود را برای پیشبرد امورات دینی و فرهنگی در جامعه ارائه کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه