هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

محاضرات فی‌القضاء

معرفی کتاب - شماره 727

محاضرات فی‌القضاء

اثر حاضر به‌قلم آیت‌الله شیخ علی کریمی جهرمی نگاشته شده و به‌همت انتشارات بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی در 430 صفحه چاپ و منتشر گردیده است.

مؤلف در این اثرمی‌کوشد، در ضمن مباحث فقهی، مباحث اساسی قضا را واکاوی کند؛ بحث‌هایی همچون: نقش قضا در ایجاد امت عادل و جامعه وزین و ارزشمند مبتنی بر عدل و قسط، ماهیت قضا، قضا از منظر عقل سلیم و نقل معتبر، اعتبار شرایط قضا و وجوب قطع دست طاغوت‌ها از منصب قضاوت.
همچنین پاره‌ای مباحث کلامی که در قضا معتبر است یا حلیّت و عدم حلیّت آنچه قاضی می‌گیرد و مسائل روز قضاوت، همچون: قضاوت زن، سنن و آداب مستحب و مکروه و نیز مباحث دیگری از این قبیل، موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
در ابتدای کتاب تعریفی از قضاء از لحاظ لغوی و اصطلاحی ارائه شده و پس از آن، شرایط قاضی مانند بلوغ، عقل، ایمان، طهارت مولد، رجولیت، عدالت، حریّت، علم، قوه ضبط، قدرت بر کتابت، بینایی، شنوایی و سلامت جسمی بیان شده و شرایط صدور حکم و فتوا در مسایل قضایی و اختلاف بین افراد بیان شده است.
آنگاه نویسنده به شرایط قاضی تحکیم و شرایط تولی حکم قضا توسط وی، توسط حاکم اسلامی و امام معصوم(ع) اشاره نموده و نقش و جایگاه فقها در عصر غیبت در احراز مسند قضاوت از دیدگاه اهل‌بیت(ع) را بررسی نموده است.
نویسنده در بخش دیگری از کتاب، به شرایط نصب قاضی در نقاط مختلف بلاد اسلامی در عصر حضور و غیبت امام اشاره نموده و آداب قضاوت اعم از واجبات، مستحبات و مکروهات آن را از منظر روایی تبیین نموده و همچنین شرایط عزل قاضی از مسند قضاوت را در عصر غیبت و حضور امام معصوم(ع) بیان کرده و اموری را که موجب عزل وی می‌شود، تبیین نموده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه