هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

راه فضیلت

معرفی کتاب - شماره 727

راه فضیلت


کتاب «راه فضیلت»، مشتمل بر توصیه‌های اخلاقی و نصايح روحانی، از سلسله دروس اخلاقی آيت‌الله شیخ محسن  فقیهی است که از سوی انتشارات دارالعلم چاپ و منتشر گردیده است.
محتوای کتاب
کتاب حاضر در چهار فصل تدوین گردیده است؛ هر فصل یک موضوع محوری دارد و بخش‌های فرعی این فصل‌ها، به نکات اخلاقی و عرفانی ذیل موضوع اصلی در بیان آیت‌الله فقیهی اختصاص یافته‌اند.
فصل اول: این فصل، به موضوع «جهاد اکبر» اختصاص دارد و به گزیده بیانات آیت‌الله فقیهی در موضوعاتی همچون معنای نفس، کمال‌طلبی، رابطه جهاد اکبر و جهاد اصغر، مقامات رسیدن به جهاد اکبر، رابطه قوای ظاهر و باطن، مراحل جهاد اکبر، ملزومات جهاد اکبر و نتیجه جهاد اکبر می‌پردازد.
فصل دوم: موضوع  این فصل، «اخلاص و ریا» است. این بخش با موضوع تفاوت ريا و سُمعه آغاز می‌شود. برخی از عناوین و موضوعات فرعی این فصل به قرار زیر است: ریا در نماز، شرک اصغر، ریا در آخرالزمان، شرط ابقای عمل، ارتکاب عمل به‌نیت نقل برای دیگران، مقام مخلصين، معیاری برای اخلاص، نشانه اخلاص و...
فصل سوم: سومین فصل  این کتاب، درباره «تواضع و تکبر» است. آغاز این فصل، بحث از شناخت مفهومی عُجب و کبر و تفاوت آن دو است. در ادامه، به موضوعاتی همچون عوامل عُجب (کمبودها، حب نفس، تمجید دیگران و توجيه عمل زشت و طلب‌کاری)، نشانه ظاهری عُجب، اقسام، ابعاد و مراحل عُجب و... پرداخته شده است.
فصل چهارم: در این فصل، به سلوک و مقامات آن اختصاص یافته است. نکات اخلاقی و عرفانی در این فصل، موضوعات گوناگونی را دربر می‌گیرد. همه این موضوعات گوناگون، حول شش مقام از «مقامات سلوک»؛ یعنی توکل، صبر، شُکر، رضا، زهد و یقین می‌چرخد؛ در این بخش، نمونه‌هایی از زهد در سیره برخی علما؛ از جمله حاج شیخ عبدالكريم حائری، شیخ انصاری و آیت‌الله بروجردی(قد) آورده شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه