هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 دستاوردهای بانوان طلبه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ارائه شود

رئیس هیئت امنای جامعةالزهرا(س): 

دستاوردهای بانوان طلبه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ارائه شود

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی در مراسم گرامی‌داشت «سالروز تأسیس جامعةالزهرا(س) به فرمان حضرت امام خمینی(ره)»، با اشاره به آیه شریفه «کلمةً طیبةً کشجرة طیبة أصلها ثابت و فرعها فی‌السماء،  بیان کرد: جامعةالزهرا(س) همچون نهالی بوده که امروز به شجره طیبه تبدیل شده و در این‌باره، تصویری از گذشته و نگاه به آینده باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیئت امنای جامعةالزهرا(س)، ضمن قدردانی از اعضای هیئت مؤسس، هیئت امنا و هیئت‌مدیره سابق و فعلی این مؤسسه علمی حوزوی، اظهار کرد: ما نباید زحمات اساتیدی را که به‌صورت گمنام تلاش کردند، فراموش کنیم و اگر امروز جامعةالزهرا(س) می‌درخشد، نتیجه زحمات اساتید بزرگوار و تلاش مخلصانه مسئولان و کارکنان این مجموعه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی اضافه کرد: از طلاب هم باید حقیقتاً قدردانی کرد که با همت، مجاهدت و تلاش و تهذیب نفس، این برکت و لطف الهی را به جامعه و عرصه‌های بین‌الملل منتقل کردند.
وی با بیان اینکه برکات جامعة‌الزهرا(س) باید تبیین شود، تصریح کرد: از وجود و تلاش بانوانی از کشورهای مختلف از جمله هند، عراق، پاکستان و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی که در جامعةالزهرا(س) تحصیل کردند و امروز می‌درخشند و حضور مؤثر و پربرکتی برای تشنگان راه حق و حقیقت دارند و در اینجا نتیجه این شجره طیبه، روشن می‌شود.
رئیس هیئت امنای جامعةالزهرا(س) تأکید کرد: آن روز که حضرت امام(ره) این شجره طیبه را پایه‌گذاری کردند، بهترین علمای وقت را برای هیئت مؤسس تعیین فرمودند و ایشان نیز، بهترین‌ها را برای هیئت‌مدیره انتخاب کردند.
وی با بیان اینکه تأکیدات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره جامعةالزهرا(س) نباید فراموش شود، نگاه به آینده این مجموعه علمی حوزوی را ضروری برشمرد و اظهار کرد: امروز نیاز به حضور عالمانه و مجاهدانه بانوان در عرصه فرهنگی، علمی، اجتماعی مشخص شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی ادامه داد: در کنار روال جاری تحصیلی که مورد تأکید امام و رهبری بوده و باید عالمانه و دقیق باشد، باید سنت‌های گذشته به‌شایستگی حفظ شود و بایسته‌های جدید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه امروز به حضور بانوان مؤمنه و عالمانه برای تأثیرگذاری در جامعه نیازمندیم، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های ما باید این باشد که بانوان طلبه، ارتباط مؤثر داشته و در مقابل موج هجوم دشمنان نقش‌آفرین باشند.
رئیس هیئت امنای جامعةالزهرا(س) تأکید کرد: یکی از ملاک‌ها در کنار درس‌های جاری و تحصیل این است که بانوانی را تربیت کنیم که در جامعه مفید و مؤثر بوده و مجهز به شرایط و نیازمندی‌های روز باشند.
وی با بیان اینکه صدور فرمان تأسیس جامعةالزهرا(س)، یکی از فرمان‌های مؤثر و بابرکت حضرت امام بود، عنوان کرد: ثمره اندیشه امام و حمایت‌های بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب باید به‌خوبی تبیین شود و دستاوردهای بانوان طلبه، در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ارائه شود.

 
  بانوان طلبه در سراسر کشور باید از یک نظام جامع و یکنواخت برخوردار باشندخانم سیده‌زهره برقعی نیز در این مراسم، بر حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد در جامعه تأکید کرد و افزود: در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی، شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلفی بوده‌ایم و همچنان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایش امامین انقلاب، حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد برای شکل‌گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و همچنین حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مناصب مدیریتی ضروری است.
مدیر جامعةالزهرا(س) با اشاره به رهنمود حضرت امام (ره) در تأسیس این نهاد علمی حوزوی، انسجام و عدم تشتت مراکز حوزوی خواهران در بدو انقلاب اسلامی را از دلایل تأسیس آن برشمرد و تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) نیز، دغدغه نظام و انسجام و هماهنگی بین مکتب‌های حوزوی خواهران را برای حصول نتیجه و دستاوردهای بهتر داشته‌اند و حکمت تأسیس جامعةالزهرا(س) نیز، ایجاد یک قطب و قلب متمرکز برای خواهران بود که ساختار، اداره، مدیریت و مسیر پیشبرد آن، سرشار از وحدت، همدلی و انسجام برای اثربخشی بیشتر به اسلام و کشور باشد.
برقعی با اشاره به تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در سال ۱۳۷۵، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۰ در حکمی، ساختار مدیریت جامعةالزهرا(س) را به هیئت امنا تبدیل کردند و در این حکم، به مواردی اشاره کردند؛ از جمله اینکه جامعةالزهرا(س) به‌عنوان یک مرکز معتبر و مستقل به فعالیت خود ادامه دهد؛ همچنین با توجه به تجربه طولانی و موفق جامعةالزهرا(س) در رابطه با حوزه‌های خواهران در شهرستان‌ها، به‌گونه‌ای عمل شود که تحصیلات علوم دینی بانوان، با برنامه‌های جامعة‌الزهرا(س) هماهنگ باشد و بانوان محترمه در سراسر کشور، از یک نظام جامع و یکنواخت برخوردار باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه