هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آمادگی حوزه علمیه برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت

آیت‌الله اعرافی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش عنوان کرد

آمادگی حوزه علمیه برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت

آیت‌الله اعرافی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش تصریح کرد: حوزه علمیه در نظام آموزش و پرورش سهم‌خواهی نمی‌کند؛ اما آمادگی همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش، باید عالمانه، حکیمانه و با دست پر باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله اعرافی، ۳۰‌مرداد در دومین روز اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان فردی که در ۴۰ سال گذشته هیچ هفته‌اش، بدون دغدغه تعلیم و تربیت نگذشته و به عنوان یک طلبه، از راهبران نظام تعلیم و تربیت تشکر می‌کنم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه مدیریت راهبری علم و دانش، با همه مدیریت‌ها متفاوت است، گفت: وقتی مدیریت در قلمروی علم و دانش آمد، باید گفت: هیچ مدیریتی به پیچیدگی و حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.
وی با اشاره به اینکه وقتی مدیریت در گفتمان انقلاب اسلامی قرار گیرد، حساسیت مضاعف پیدا می‌کند، افزود: مدیران ما باید بیش از معلمان، از مطالعات جامع در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: رویکرد متوازن و جامع به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت مهم است؛ گاهی مدیر به یکی از قلمروها توجه دارد که یک آسیب است. گاهی مدیر، سخت‌افزار و گاهی نرم‌افزار را بیشتر می‌بیند و این مدیر تراز نیست. تأکید بنده، هم از بعد فراگیری و هم توازن است. پس مدیر باید نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد و به همه آنها بپردازد.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: دومین رویکرد، راهبردی کلان‌نگر، جامع و مبتنی بر نگاه‌های راهبردی است‌ و سومین رویکرد، رویکرد پژوهشی است؛‌ تقریباً در نظامات اداری کشور، شاید بالای ۵۰ درصد اقدامات، مبتنی بر مطالعات و تحقیق نیست و خیلی همت کنیم، شاید ۲۰ درصد فعالیت‌ها مبتنی بر مطالعات و تحقیق باشد.
آیت‌الله اعرافی به ارتقای مستمر دانشی و نگاه تمدنی و آینده‌نگر به‌عنوان دیگر رویکردها اشاره کرد و افزود: اسناد راهبردی نظام تعلیم و تربیت و چالش‌های پیش‌رو باید در قالب مطالعات عمیق و جامع از سوی مدیران واکاوی و بررسی شوند. با پاردوکس‌هایی چون عادت و انتخاب، نظم و آزادی، گذشته و آینده، مربی و متربی، تعبد و تعقل و سنت و مدرنیته، در نظام تعلیم و تربیت مواجهیم و هنر مدیریت، یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این تناقض‌نماهاست.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ نکته و نگاه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها نگاه تمدنی است که باید در کالبد آموزش و پرورش نهادینه شود، گفت: یک الزام دیگر مدیریتی، عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت‌جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاه‌ها و تقویت تعاملات و ارتباطات است. همه دستگاه‌های اجرایی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و وظایفی را که در قبال آموزش و پرورش دارند، مشخص و ایفا کنند.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: یک الزام دیگر مدیریتی، رویکرد امیدبخشی و شوق‌آفرینی است. رویکرد توجه به استعدادها و نخبگان جوان و رویکرد کادرسازی و مدیرپروری نیز، باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته‌شده، معماری ایرانی اسلامی و فضای مناسب مهم برای آموزش بسیار مهم است و تعلیم و تربیت در یک فضای بسته و بی‌روح نمی‌تواند، به‌خوبی پیش برود، گفت: شعر و ادب فارسی و هنر نیز، در تعالی روح و شخصیت تأثیر بی‌نظیری دارد. توجه به تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و تقویت ارتباط میان مسجد و مدرسه نیز، مهم است. باید ارتباط میان نظام تعلیم و تربیت و نظام عبادی را مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: حوزه علمیه در نظام آموزش و پرورش سهم‌خواهی نمی‌کند؛ اما در هر کجا که شما احساس نیاز کنید، ما خود را موظف به همکاری می‌دانیم و آمادگی برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ما برای پاسخگویی به نیاز نسل امروز، نیازمند مطالعه، تحقیق، روح انقلابی و پرداختن به جهاد تبیین با الزامات و مقدمات لازم هستیم و آموزش و پرورش را پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی می‌دانیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه