هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طرح صریح و شفاف مشکلات و مطالبات مردم از زبان ائمه جمعه

در بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور مطرح شد

طرح صریح و شفاف مشکلات و مطالبات مردم از زبان ائمه جمعه

بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه سراسر کشور با شعار «نماز جمعه قرارگاه جهاد تبیین، همیشه مردمی، همیشه انقلابی»، با سخنرانی رؤسای قوای سه‌گانه، سه تن از نمایندگان ولی‌فقیه به نمایندگی از ۹۰۰ امام جمعه کشور، وزرای اطلاعات و کشور، رؤسای شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه ملی، و با حضور نمایندگان ولی‌فقیه، ائمه جمعه اهل‌سنت و تشیع و معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، از 3 تا 5 ‌مرداد در تهران برگزار شد.

  ضرورت استفاده از نیروهای کارآمد در بدنه دولتبه گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فر، 4‌مرداد در دومین روز از گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، خواستار ایجاد کارگروه تخصصی برای بررسی عملکرد دولت شد.
نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر طرح مردمی‌سازی شد و اظهار کرد: قاطعیت در برخورد با متخلفان و اطلاع‌رسانی به مردم در طرح‌های اجرایی دولت بسیار مهم است.
وی استفاده از نیروهای کارآمد در بدنه دولت را ضروری دانست و تصریح کرد: انتظار می‌رود که این موضوع به‌صورت جدی از سوی دولت دنبال شود.

 
  عدم شناخت شیعه و اهلسنت از یکدیگر زمینه سوء استفاده دشمن حجت‌الاسلام و‌المسلمین محامی نیز در این گردهمایی، از برگزاری جلسه مشترک ائمه جمعه شیعه و اهل‌سنت تشکر کرد و گفت: جدایی‌ها و عدم شناخت از یکدیگر، زمینه سوء استفاده دشمن و تبلیغات نادرست آن‌ها را فراهم می‌کند؛ هرچقدر این تعاملات و شناخت‌ها نسبت به یکدیگر بیشتر شود، اتحاد و انسجام امت اسلامی تقویت می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه امید مردم و مقام معظم رهبری به این دولت مردمی است تا کار خود را به بهترین شکل پیش ببرد، افزود: علی‌رغم گزارش‌های خوبی که داده می‌شود؛ ضرورت دارد در زمینه معیشت مردم تلاش بیشتری صورت گیرد.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: انتظار می‌رود، مردم موفقیت‌های دولت را در زندگی خود احساس کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به تحریم و دلار مربوط نمی‌شود و تدبیر و قاطعیت در اجرا می‌خواهد، افزود: برخی از مصوبات دولت همچنان در استان‌ها عملیاتی نشده است. حقابه سیستان گرفته نشده و مردم سیستان، با تشنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 
  ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور حجت‌الاسلام و‌المسلمین حبیب‌الله شعبانی نیز در این گردهمایی، از زحمات رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته تشکر کرد و گفت: بسیاری از مشکلاتی که برخی ائمه جمعه بیان کردند، مربوط به ساختارهای اقتصادی کشور است که اگر این ساختارها اصلاح نشود، هیچ اتفاقی موفقی در کشور نخواهد افتاد؛ وقتی مدیر عادل و عالم ما، با ساختار دارای مشکل روبه‌رو می‌شود، نمی‌تواند کاری انجام دهد.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، با بیان اینکه هم‌اینک برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، تأکید کرد: با توجه به تجربیات موفق ائمه جمعه در بخش‌های مختلف، دولت می‌تواند از این عزیزان در حوزه بهبود مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده کند؛ زیرا امروز باید ساختار فرهنگی کشور به‌درستی اصلاح شود و در این زمینه، همکاری و همراهی همه بخش‌ها ضروری است.

 
  در عفاف و حجاب اجرای قانون ملاک استحجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، 4مرداد در بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، در تبیین جایگاه و اهمیت والای آیین عبادی سیاسی نماز جمعه، گفت: امروز تریبون نماز جمعه محلی برای تبیین مسائل کشور و کانون ایجاد امید و بیان دغدغه‌های مردم است. ائمه جمعه، حلقه واسط میان مردم و مسئولان به‌شمار می‌آیند و بر همین اساس، می‌توان گفت که این علمای بزرگوار، نقش بسیار حائز اهمیتی در کارآمدی نظام حکمرانی دارند و در توفیقات دولت سهیم هستند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر نقش مهم ائمه جمعه در شکل‌گیری ارتباط مؤثر و مفید میان دولت و ملت، افزود: ائمه جمعه از فرماندهان جهاد تبیین در اقصی‌نقاط کشور هستند و به‌دلیل ارتباط وثیقی که با بدنه جامعه دارند، زبان گویای مردم به‌شمار می‌آیند؛ لذا نقش مهمی را در انتقال مطالبات مردم به مسئولان ایفا می‌کنند. از این منظر، نقش ائمه جمعه در ساختار نظام حکمرانی کاملاً مبنایی و راهبردی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در دومین بخش از سخنرانی خود، به تبیین عملکرد دولت در عرصه‌های مختلف در یک سال گذشته پرداخت و با اشاره به توفیقات به‌دست‌آمده در حوزه دیپلماسی، اظهار کرد: از ابتدای استقرار دولت اعلام کردیم که تقویت سیاست همسایگی، اصل مبنایی دولت در حوزه دیپلماسی است و در همین راستا گام برداشتیم. خوشبختانه این تغییر ریل راهبردی، سبب شد که تراز تجاری ایران با همسایگان مثبت شود و ارزش مبادلات به چندین برابر گذشته ارتقا یابد.
وی با اشاره به تلاش دولت برای عدالت‌محور کردن بودجه ۱۴۰۱ بر اساس سند آمایش سرزمینی، اظهار کرد: جهت‌گیری مبنایی دولت، در راستای مردمی کردن اقتصاد و عدالت‌محوری در همه عرصه‌هاست. بر همین اساس، چه در قانون بودجه سالیانه و چه در تدوین برنامه هفتم توسعه، تلاش داریم به سمت تحقق عدالت و مردم‌محوری حرکت کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به برخی مطالب مطرح‌شده از سوی ائمه جمعه، مبنای انتصابات در دولت را جذب نیروهای کارآمد، پرتلاش و باانگیزه عنوان کرد و گفت: بارها تأکید کرده‌ایم، در دولت از نیروهای کارآمد، جوان و انقلابی استفاده شود و نیروهای بی‌انگیزه و ناکارآمد کنار گذاشته شوند.
رئیس‌جمهور امیدآفرینی در میان مردم را، اولویت اصلی کشور خواند و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبر معظم انقلاب، شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

 
  کارگروه مشترک ائمه جمعه سراسر کشور و قوه قضائیه ایجاد شودرئیس قوه قضائیه نیز در این مراسم، ایجاد آرامش و امیدآفرینی بیشتر در جامعه، بالا بردن آگاهی‌ و ایجاد وحدت بین آحاد مردم، رساندن پیام مردم به مسئولان و تبیین مسائل نظام و کشور را، از کارکردهای مهم ائمه جمعه کشور برشمرد و تصریح کرد: ائمه جمعه با برنامه‌های کاربردی که در پیش می‌گیرند، می‌توانند حلقه واسط فوق‌العاده‌ای میان مردم و مسئولان باشند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، بر اهتمام و حمایت بیشتر از نهاد امامت جمعه تأکید کرد و گفت: نماز جمعه، ظرفیت عظیمی است که جا دارد، از هر جهت مورد حمایت قرار گیرد. این جایگاه باید ارتقا یابد تا شاهد نقش‌آفرینی بیشتر نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها و حدود ۹۰۰ امام جمعه در شهرهای مختلف کشور باشیم.
رئیس قوه قضائیه، به وضعیت فعلی قوه قضائیه اشاره کرد و ادامه داد: نیروی انسانی، یکی از سرمایه‌های مهم هر نهادی به‌شمار می‌آید و در قوه قضائیه این مهم، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین اگر از نیروی انسانی خوب در این قوه استفاده شود، حتی اگر کمبود بودجه و تجهیزات و ساختار وجود داشته باشد، می‌توان کار را تا حدود زیادی انجام داد و جلو برد؛ اما اگر در این عامل ضعف، نارسایی و کوتاهی بود، هرچند مشکل دیگری نباشد، در کل کار کاستی خواهیم داشت.
وی با اشاره به گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید به این نظام، کشور و مردم متدین کمک و خدمت‌رسانی کنیم. به‌همین منظور بنده از حوزه علمیه، دانشگاه و نخبگان استمداد می‌کنم تا در این زمینه به قوه قضائیه کمک کنند تا بار زمین‌مانده را به مقصد نهایی خود برسانیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای بر تعامل قوه قضائیه با دولت تأکید و به توافق‌های این قوه با مجلس و حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: شما ائمه جمعه هم‌اینک در 900 نقطه کشور حضور و بهترین جایگاه را در اختیار دارید. مردم بهترین ارتباط را با شما می‌گیرند و حرف دلشان را به شما می‌زنند؛ چه کسی بهتر از شما می‌تواند به ما مشورت بدهد؟!
وی در پایان افزود: یک کارگروه مشترک میان ائمه جمعه سراسر کشور و قوه قضائیه ایجاد شود تا مسائل هر استان و شهر را بررسی و اولویت‌ها را مشخص کنند.

 
  تأکید بر جایگاه نخبگانی ائمه جمعه در فرآیند تصویب قوانین کارآمد رئیس مجلس شورای اسلامی هم، در دومین روز این گردهمایی، از ائمه جمعه به‌عنوان مرزبانان مکتب اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم یاد کرد.
دکتر محمدباقر قالیباف به برخی گلایه‌های نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور، درباره دخالت نمایندگان به عزل و نصب‌ها در استان‌ها و شهرها اشاره و تصریح کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس تذکر دادند، دخالت در عزل و نصب‌ها توسط نمایندگان، هرگز قانونی نیست؛ البته این دخالت‌ها کاهش یافته و هرگز نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی بر استفاده از نظرات نخبگان و ائمه جمعه در تصویب قوانین مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: ائمه جمعه از نزدیک با مشکلات آشنا هستند؛ به‌همین منظور از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ‌برای بررسی نظام مسائل، اندیشکده حکمرانی را با استفاده از نگاه نخبگانی و مردمی در استان‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم تا از این طریق، به‌صورت استانی از دیدگاه نخبگان بهره بگیرند.
رئیس قوه مقننه، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی میان دوگانگی قانون‌گذاری و نظارت، اولویت را در نظارت قرار داده است؛ زیرا ‌در حوزه قانون‌گذاری، تورم زیادی وجود دارد که این قوانین در حوزه نظارتی به‌خوبی اجرایی نمی‌شوند؛ البته مجلس هیچ‌وقت برای نظارت به دنبال مچ‌گیری نیست؛ بلکه ‌تسهیل‌گری را در بخش اجرایی پیگیری خواهد کرد.
دکتر قالیباف ‌اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه اجتماعی دانست و در خصوص اهمیت جهاد تبیین، گفت: در حوزه جهاد تبیین باید مردم را آگاه کنیم؛ زیرا آگاهی‌بخشی به مردم بسیار مهم است. در اولین اقدام باید مردم را با حقوق خودشان آشنا کنیم؛ وقتی با حقوق آشنا شدند، آرامش می‌گیرند و به وظایف خودشان به‌خوبی عمل خواهند کرد.

 
  آمادگی مجموعه شبکه امامت جمعه برای همه نوع همکاری با قوه قضائیه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز در این مراسم، با تشکر از حضور رئیس قوه قضائیه و عملکرد موفق وی در این قوه، تصریح کرد: مأموریت‌های قوه قضائیه بسیار بزرگ و مهم است و ظرفیت‌های ممتاز و منحصر به فردی دارد و به‌عنوان سازمان بازرسی کشور و مدعی‌العموم می‌تواند، در پیشبرد مسائل اصلی کشور جدا از پرونده‌های جاری قضائی، نقش مهمی داشته باشد.
وی سند تحول قوه قضائیه در گام دوم انقلاب را مورد توجه قرار داد و از مواضع صریح رئیس این قوه و اصلاح داخلی و نگاه ویژه به حقوق عامه در قوه قضائیه تقدیر و اظهار کرد: امیدواریم دستگاه قضایی از شبکه امین و کارآمد امامت جمعه در کشور، برای پیشبرد برنامه‌های تحولی خود استفاده کند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور، آمادگی مجموعه شبکه امامت جمعه را برای همه نوع همکاری با قوه قضائیه برای تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی اعلام کرد و گفت: ائمه جمعه می‌توانند با عملکرد بسیار موفق خود در پیشگیری و حل اختلاف‌ها و کاهش ورودی پرونده‌ها تأثیرگذار باشند و کمک بزرگی به قوه قضائیه بکنند.

 
  رژیم صهیونیستی هر روز یک حادثه را تجربه میکندحجت‌الاسلام و‌المسلمین سیداسماعیل خطیب هم، 3 مرداد در نخستین روز این گردهمایی، گفت: دولت مردمی و انقلابی تصمیم جدی دارد که فرامین، بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی را عملیاتی کند که این امر، با یاری امامان جمعه و جماعات و صبر و استقامت مردم امکان‌پذیر است.
وزیر اطلاعات ادامه داد: علی‌رغم سرمایه‌گذاری دشمن و کارزار جنگ‌های همه‌جانبه علیه امنیت کشور، شرایط امنیتی کشور مطلوب است و در این دولت مردمی و انقلابی، با هم‌افزایی و هماهنگی و همکاری مناسب و همه‌جانبه که بین دستگاه‌های نظامی، انتظامی، قضائی و اطلاعاتی به وجود آمده است، شاهد اقتدار امنیتی مطلوبی در کشور هستیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین خطیب، حرکت‌ها و اقداماتی را که رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد ناامنی و خراب‌کاری در کشور دنبال می‌کند، مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اقدامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت ملی کشور بسیار مهم است؛ هر کشوری که لانه‌ای علیه امنیت ایران داشته باشد، بداند که از اقدام ما در امان نخواهد بود.
وی افزود: دولت قدم‌های بزرگ و ستودنی را برای ساماندهی معیشت مردم برداشته است که ان‌شاءالله شرایط اقتصادی کشور به سمت مطلوبی پیش خواهد رفت؛ همچنین دولت تمام توان خود را به‌کار گرفته است که ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه را گسترش دهد.

 
  انتصاب مدیر ناکارآمد خیانت به مردم است وزیر کشور هم در این گردهمایی، با اشاره به ابعاد مختلف دشمنی دشمن در حوزه‌های امنیتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... ، یکی از محورهای مهم جنگ فرهنگی را، تغییر نوع نگرش درباره مسائل فرهنگی دانست و تصریح کرد: برای مثال در موضوع عفاف و حجاب، نگاه انسان‌گرایانه را به نگاه کالبدگرایانه و جسدگرایانه تغییر داده‌اند. این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی، منادی تعالی انسان هستیم و نباید جایگاه انسان را به کالبد جسمانی محض تقلیل دهیم.
وحیدی، در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله نفوذ دشمن اشاره کرد و گفت: نفوذ دو بخش داشت، بخشی برای اختلال در تصمیمات مسئولان و مدیران و بخشی در حوزه سیاسی بود. گاهی برخی مسئولان حرف‌هایی می‌زدند که با هیچ منطقی سازگار نبود؛ این حرف‌ها، ناشی از آسیب‌هایی بود که در مسیر جنگ اطلاعاتی متحمل شده بودیم.
وزیر کشور در پایان به انتصابات صورت‌گرفته در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اشاره کرد و گفت: انقلابی بودن و توانمند بودن، شرط اصلی انتصابات است. حتماً باید از کاری که بر عهده‌شان گذاشته شده است، برآیند؛ اگر در این زمینه موفق نباشند، قطعاً به مردم خیانت کرده‌اند. تکلیف شرعی ما این است، کسی را به‌عنوان مسئول انتخاب کنیم که بتواند مشکل مردم را برطرف کند.

 
  شعار رسانه ملی در دوره جدید «هویتمحوری و عدالتگستری» است رئیس صدا و سیما نیز 4 ‌مرداد در دومین روز این گردهمایی، با بیان اینکه تعامل رسانه ملی و ائمه جمعه، همکاری درون‌خانوادگی است، گفت: جنس رسانه ملی و نماز جمعه، به‌لحاظ ارتباطات اجتماعی با هم یکی است.
پیمان جبلی، با اشاره به اینکه ارتباط رسانه ملی با مخاطب، از طریق واسطه و ارتباط منبر با مخاطب، بی‌واسطه است، افزود: ارتباطی که نماز جمعه با مخاطب برقرار می‌کند، ارتباطی مبتنی بر اعتماد حداکثری مخاطب به فرستنده پیام است. امتیازاتی که نماز جمعه نسبت به رسانه‌های مبتنی بر واسطه دارد، بسیار بیشتر از رسانه ملی است.
وی با بیان اینکه شعار رسانه ملی در دوره جدید «هویت‌محوری و عدالت‌گستری» است، خاطرنشان کرد: این شعار براساس ارزیابی دقیق از نقاط ضعف رسانه ملی در دوران گذشته و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و آسیب‌شناسی و ارائه طریق رهبر معظم انقلاب در گام دوم انتخاب شده است. باید به آنچه نقطه امتیاز ماست و هویت ما را شکل می‌دهد، پرداخته و به آن افتخار کنیم و آسیب‌شناسی این نقطه را نشان دهیم؛ چراکه هر زمان به نقاط درخشان هویتی پرداختیم، مخاطب ما حتی در بین قشر خاکستری بیشتر شده است.
رئیس رسانه ملی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب را از وظایف رسانه ملی دانست و تأکید کرد: باید دنبال عدالت باشیم؛ از این‌رو سرفصل دوره جدید رسانه ملی را که اولین دوره تحولی در دوره چهل سال دوم انقلاب اسلامی است، بر مبنای عدالت‌گستری قرار دادیم.

 
  اعطای نشان خادم افتخاری نماز جمعه به سران قوا گفتنی است، در بیست‌وپنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، نشان خادم افتخاری نماز جمعه توسط ائمه جمعه کشور، به سران قوا، حجج‌اسلام والمسلمین رئیسی و محسنی اژه‌ای و دکتر محمدباقر قالیباف اعطا شد.

 
  تجلیل از فعالان حوزههای مقاومت، جهاد و شهادت در ادامه برنامه‌های نخستین روز بیست‌و‌پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، از افراد شاخص و فعال در حوزه‌های مقاومت، جهاد و شهادت تجلیل شد. در این برنامه از خانواده شهید حجت‌الاسلام محمد اصلانی و شهید حجت‌الاسلام محمدصادق دارایی که مظلومانه در حرم مطهر امام رضا(ع) به شهادت رسیدند، قدردانی شد. همچنین از همسر شهید دکتر ابوالفضل محمد علیزاده، جراح مغز و اعصاب و شهید مدافع سلامت که در سال ۹۹ در اثر ابتلای به کرونا به شهادت رسید، تجلیل شد. همچنین از فرزند شهید محسن فخری‌زاده با اهدای لوح تقدیری، تجلیل شد.

 
  تجلیل از ائمه جمعه پیشکسوت و فعالان فرهنگی در دومین روز از بیست‌و‌پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، از مرحوم آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی رئیس سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجج‌اسلام و‌المسلمین نعیم‌آبادی، شاهرودی، یعقوبی و میرعمادی به‌عنوان ائمه جمعه پیشکسوت تجلیل شد. همچنین گلعلی آقابابایی، پژوهشگر و مستندنگار دفاع مقدس به‌عنوان پرکارترین و مؤثرترین چهره‌ ادبیات پایداری و حجت‌الاسلام مظفر سالاری در حوزه مطالعه ادبیات فارسی، به‌عنوان فعالان عرصه فرهنگی تقدیر شدند. و نیز از حسین شریعتمداری نماینده مقام معظم رهبری در مؤسسه کیهان و ابوذر روحی مداح اهل‌بیت(ع) و خالق سرود «سلام فرمانده» به‌عنوان فعالان جهاد تبیین تقدیر شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه