هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل آیات حسینی بوشهری و اعرافی از خدمات مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمود ترابی

تجلیل آیات حسینی بوشهری و اعرافی از خدمات مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمود ترابی

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمود ترابی، مؤسس مدرسه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) قم، عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان و امام جمعه اسبق دامغان، ۸ اردیبهشت در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. در پی رحلت این روحانی خدوم، در این شهرستان سه روز عزای عمومی اعلام شد. آیات‌ حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در پیام‌هایی ضمن تسلیت فقدان این عالم دینی، از خدمات وی تجلیل کردند.

   آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم جلیل‌القدر ابوالشهید آیت‌الله حاج سیدمحمود ترابی مؤسس مدرسه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) قم، عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان و امام جمعه اسبق شهرستان دامغان، موجب تأثر وتألم گردید.
این استاد معظم سال‌ها در حوزه علمیه شهرستان دامغان، به ترویج معارف مکتب اهل‌بیت(ع) و تربیت طلاب علوم دینی همت گماشت و در کسوت امامت جمعه، منشأ خیرات اجتماعی و فرهنگی ماندگاری شد.
اینجانب رحلت آن عالم وارسته ارجمند را به خاندان مصاب، وابستگان، فرزندان و سایر بازماندگان، مردم و طلاب شهرستان دامغان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال علو درجات، غفران و رحمت الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت دارم.
 
  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
خبر درگذشت عالم فرزانه و مجاهد و خدوم مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیدمحمود ترابی دامغانی طاب‌ثراه ناگوار و اندوه‌زا بود. آن روحانی پارسا و مردمی در طول بیش از چهل سال در خدمت به مردم شریف استان سمنان و شهرستان دامغان، کوشا [بود] و آثار مهمی به‌جا گذاشت و در تربیت نفوس و اعتلای فرهنگی و تأسیس حوزه علمیه و خدمت به دانشگاه نقش‌آفرین بود و در مسیر انقلاب اسلامی گام برداشت و در دفاع مقدس، فرزند خود را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی و مردم عزیز نمود.
 
  خدمات اجتماعی، دینی و سیاسی
حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمود ترابی از سال ۱۳۵۸ شمسی در حوزه علمیه دامغان و از سال ۱۳۶۵ شمسی در دانشگاه آزاد اسلامی دامغان به تدریس پرداخت. وی از آیت‌الله‌العظمی محمد فاضل لنکرانی(ره) اجازه نقل حدیث و از حضرات آیات امام خمینی(قد)، سیدابوالقاسم خویی(ره)، سیدمحمدرضا گلپایگانی(ره)، محمدعلی اراکی(ره)، محمد فاضل لنکرانی(ره)، ناصر مکارم شیرازی، سیدعلی خامنه‌ای، محمدتقی بهجت(ره) و لطف‌الله صافی گلپایگانی(ره) اجازه حسبیه داشت.
مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمین ترابی در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی با اجرای برنامه‌های تبلیغی، پخش اطلاعیه‌های امام(قد)، شرکت در راهپیمایی‌های متعدد مانند ۱۱ محرم ۱۳۵۷ شمسی و حمایت از آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی و دیگر روحانیون که به دامغان تبعید شده بودند، به فعالیت پرداخت و به‌وسیله نیروهای ساواک بازداشت شد.
تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شمسی و رسیدگی به امور مردم و موقوفات، از دیگر فعالیت‌های او بود.
وی در دوران دفاع مقدس به تبلیغ برای کمک و اعزام نیرو به جبهه‌ها پرداخت و خود نیز، بارها در جبهه‌ها حضور یافت و در سال ۱۳۷۰ شمسی به امامت جمعه دامغان منصوب شد. این روحانی خدوم از سال ۱۳۵۷ مسئولیت حوزه علمیه برادران و خواهران دامغان را برعهده گرفت.
احداث حوزه علمیه در قم و دامغان، مسجد میرزا داوودی، کتابخانه مسجد جامع، تأسیس حوزه علمیه خواهران در شهر امیریه، همکاری موثر در احداث حوزه علمیه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شهر مقدس قم، ساخت مصلی، رسیدگی به اختلافات مردم، دستگیری از مستمندان و ساخت خانه برای محرومین از خدمات اجتماعی اوست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه