هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گزارشی از نخستین گردهمایی دبیران گروه‌های جهادی حوزوی

گزارشی از نخستین گردهمایی دبیران گروه‌های جهادی حوزوی

نخستین گردهمایی دبیران استانی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، به‌همت دبیرخانه هماهنگی این گروه‌ها در قم برگزار شد و حاضرین در این گردهمایی، به ایراد نقطه‌نظرات و بیان مشکلات طلاب جهادگر پرداختند.

تشکیل دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام ابوالفضل علیخانی مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، در اولین روز برگزاری این گردهمایی، ضمن تقدیر از زحمات همه طلاب جهادگر، گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، اولین وظیفه روحانیون در جمع مردم، تبلیغ است؛ اما باید بدانیم، اولین تفاوت بین گروه‌های جهادی با گروه‌های تبلیغی در این است که گروه‌های جهادی در کنار تبلیغ، ویژه کنش‌گری اجتماعی و گره‌گشایی از کار مردم تشکیل شده‌اند.
وی افزود: تشکیل دبیرخانه گروه‌های جهادی در حوزه‌های علمیه، در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری پس از دیدار ایشان با فعالان گروه‌های جهادی کشور بود؛ ایشان از همه ما خواستند که در مساجد، محلات، محل تحصیل و سایر مراکزی که در آن‌ها مشغول هستیم، گروه جهادی تشکیل دهیم.
حجت‌الاسلام علیخانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری ارائه منظومه معرفتی اسلام در زمینه خدمت‌رسانی به مردم و اقامه قسط و عدل را، یکی از اصلی‌ترین وظایف گروه‌های جهادی می‌دانند؛ ما طلاب در این زمینه بیشتر و عمیق‌تر از سایر گروه‌های جهادی، می‌توانیم ورود داشته باشیم.
وی ارتباط گروه‌های جهادی با یکدیگر را از لوازم اثرگذاری فعالیت‌های آن‌ها دانست و گفت: به‌فرموده مقام معظم رهبری، باید گروه‌های جهادی با هم ارتباط داشته و از ظرفیت‌های سازمان‌های پشتیبان استفاده کنند.

  تحقیق در زمینه حل مسائل مردم، از عرصههای جهادی طلاب
مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: تشکیل گروه‌های جهادی علمی برای تحقیق در زمینه حل مسائل و مشکلات مردم، یکی از عرصه‌های جهادی است که باید مد نظر طلاب و اساتید حوزه قرار گیرد؛ این موضوع همواره مورد تأکید معاونت محترم پژوهش حوزه‌های علمیه بوده است.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: از ویژگی‌های این دبیرخانه می‌توان به فعالیت داوطلبانه کادر ستادی و صفی، وابستگی به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، تشکل‌یافته از میان جهادگران حوزوی و مسئولیت‌پذیری در چارچوب امور جهادی و دارای ارزش افزوده برای سازمان حوزه اشاره کرد.
حجت‌الاسلام علیخانی بیان کرد: جهت تبیین برنامه‌ها و آیین‌نامه ابلاغی دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، به ۲۶ استان سفر کرده و با مدیران استانی و شورای معاونان استان‌ها جلسه داشته و از تجارب و نظرات اصلاحی آنان استفاده کردیم.
وی گفت: مأموریت‌های مختلفی برای دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه تعریف شده است که اهم آن‌ها سیاست‌گذاری، راهبری، فرهنگ‌سازی و گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های جهادی حوزه‌های علمیه می‌باشد.

  تشکیل ۲۱ دبیرخانه استانی گروههای جهادی در کشور
مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در دبیرخانه ستادی، ۱۹ نفر به‌صورت فعال در حال انجام خدمت هستند و تاکنون از ۳۰ واحد حوزه‌های علمیه استانی، ۲۱ واحد دبیران جهادی را به ما معرفی نموده‌اند؛ در حال حاضر حدود ۲۱۰۰ گروه و هسته جهادی حوزوی در سطح کشور تشکیل شده است.
وی با تأکید بر لزوم تشکیل قرارگاه جهادی حوزوی در استان‌ها، عنوان کرد: می‌بایست گروه‌ها و هسته‌های جهادی طلاب تا حدی گسترش یابند که بتوانند به قرارگاه‌هایی برای حل مسائل کلیدی استان‌های خود تبدیل شوند.
حجت‌الاسلام علیخانی برگزاری دوره‌های آموزشی را از دیگر فعالیت‌های این دبیرخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های گروه‌های جهادی حوزوی در پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی بازنشر می‌شوند؛ انتشار اخبار فعالیت جهادی گروه‌های سراسر کشور، فراخوان‌ها و ثبت‌نام‌ها، مصاحبات و یادداشت‌ها، ثبت تجربیات جهادگران حوزوی و معرفی الگوهای برتر جهادی، از فعالیت‌های این پایگاه است.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های مختلفی بین دبیرخانه گروه‌های جهادی با سازمان‌های حمایتی کشوری، افزود: در سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد تفاهم‌نامه‌ها را در زمینه حمایت از فعالیت‌های گروه‌های جهادی حوزوی و در سطح ملی خواهیم داشت.

  حمایتهای هدفمند از طریق رتبهبندی گروههای جهادی حوزوی
مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ما به دنبال حمایت‌های هدفمند از گروه‌های جهادی حوزوی و رتبه‌بندی آن‌ها از طریق دبیران استانی هستیم؛ نظام رتبه‌بندی گروه‌های جهادی، یکی از لوازم توزیع عادلانه و انگیزه‌بخش حمایت‌هاست.
وی در پایان گفت: عرصه فعالیت دبیرخانه گروه‌های جهادی اعم از بحران‌هاست و در زمینه‌های مختلف در دوران غیر از حوادث و بحران‌ها نیز فعالیت دارد.

  انعکاس اخبار، مسائل و پیشنهادهای دبیران گروههای جهادی حوزههای استانها
لازم به ذکر است، محمود پارمان دبیر گروه‌های جهادی حوزه علمیه استان بوشهر، حجج‌اسلام میرزایی، خیری، صادقیان، عزت‌پور، عین‌الکمال، میردادی، رضایی، قاسمی، کریمی، تمرخانی و برجی، دبیران  گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه استان‌های کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی، همدان، سمنان، گلستان، یزد، مازندران، بابل، ایلام و کرمانشاه  نیز در این گردهمایی به ایراد سخن و انعکاس گزارش مدیریت‌های متبوع خود در این عرصه پرداختند و پیشنهاداتی مطرح کردند که اهم این‌ها عبارتند از:
- ورود مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه در عرصه فعالیت‌های جهادی؛
- در اختیار گذاشتن بودجه جهت هزینه‌های جاری گروه‌های جهادی؛
- پشتیبانی بیشتر گروه‌های جهادی از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه؛
- انعکاس رسانه‌ای فعالیت‌های گروه‌های جهادی حوزوی؛
- رصد فعالیت‌های دبیرخانه‌های استانی از سوی دبیرخانه کشوری گروه‌های جهادی؛
- تجلیل از طلاب جهادگر در مدارس علمیه؛
- شکل‌گیری تیم‌های جهادی آینده‌پژوه در حوزه‌های علمیه.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه