هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

راه‌اندازی گرایش هوش مصنوعی، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور خبر داد

راه‌اندازی گرایش هوش مصنوعی، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور گفت: صدها ساعت کار کارشناسی با حضور بیش از ۵۰۰ استاد برای تدوین درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در نشست معاونان آموزش حوزه‌های علمیه استانی و مدیران معاونت آموزش که در سالن نشست‌های مجموعه آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، گفت: صدها ساعت کار کارشناسی با حضور بیش از ۵۰۰ استاد در تدوین درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی تلاش کردند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در ادامه افزود: وقت زیادی از شورای گسترش حوزه و ‌شورای‌عالی حوزه به این موضوع اختصاص یافت؛ برخی از این رشته‌ها از پیش‌تر وجود داشته؛ ولی شاخه‌بندی‌های گسترده آن طراحی نشده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد اظهار کرد: در این درختواره ۴۰۰ رشته و گرایش تعریف شده است و طلبه باید وارد این فرایند دانشی شده و تا مرز آمادگی برای تولید نظریه علمی پیش برود و پاسخگو باشد. نظام، امروزه ده‌ها مسئله دارد که حوزه باید به‌صورت علمی پاسخگوی این سؤالات باشد که زمینه و بستر آن از مسیر درختواره‌های دانشی آماده شده است.
وی ابراز کرد: به معاونت آموزش اختیار داده شده تا این رشته‌ها توسعه پیدا کند و ما بر اساس این‌که نیاز داریم، طلاب به‌صورت علمی در کجا مشغول انجام وظیفه باشند، این رشته‌ها را توسعه بدهیم.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور، با بیان این‌که حدود ۸۵ رشته از این مجموعه اجرایی شده است، یادآور شد: بعد از طراحی رشته‌ها به دنبال نقشه اجرا رفتیم که چه میزان باید طلبه داشته باشیم و ورودی و خروجی حوزه‌های علمیه چه تعداد باید باشد.
وی ادامه داد: اینکه در چه سالی نسبت به اجرای این رشته اقدام کنیم و مسائلی از این دست، در این مرحله باید پاسخ دهیم. از این‌رو تدوین «نقشه اجرایی درختواره» در این ابعاد، در حال نهایی شدن است و در حدود نیمی از استان‌های کشور این کار را تمام کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با اشاره به دانش‌های ۱۶گانه حوزوی، از قبیل؛ «قرآن»، «کلام، ادیان، مذاهب و فرق»، «منطق، فلسفه و عرفان»، «زبان و ادبیات عرب»، «اخلاق، تربیت و مشاوره»، «فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی»، «اقتصاد اسلامی، «علوم اجتماعی»، «علوم سیاسی»، «روانشناسی»، «مدیریت»، از ایجاد گرایش هوش مصنوعی و بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و افزود: در حوزه دانشی تبلیغ و رسانه که از حوزه‌های دانشی جدید است، گرایش‌های رسانه‌های مجازی، رسانه‌های نوشتاری و ادبیات نمایشی را داریم. رشته مطالعات دین و فضای مجازی نیز، با چند گرایش مختلف همچون هوش مصنوعی، بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تعریف شده است. حوزه به‌صورت علمی و تخصصی به این رشته‌ها و گرایش‌ها ورود کرده است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ما به دنبال یک ریل‌گذاری جدید در تحصیلات حوزوی بوده‌ایم؛ البته این به‌معنای عدم وجود عالم در این زمینه‌ها نیست؛ بلکه ما می‌خواهیم به این وسیله خروجی‌های توانمند بیشتری را که نیروهای کمک‌کار خوبی برای جامعه و نظام باشند، تربیت کنیم.
وی در پایان گفت: نقشه راه آموزشی در حوزه‌های علمیه، شامل این ۱۶ عرصه دانشی است که با زیرمجموعه‌هایی که دارند، به ۴۰۰ رشته و گرایش می‌رسند. البته امکان افزایش این تعداد هم وجود دارد و در صورت احصای ضرورت رشته‌ای جدید، می‌توان آن را نیز پس از بررسی‌های کارشناسانه به درختواره دانشی و رشته‌ای حوزه‌های علمیه افزود.
 
 فراهم شدن امکان برگزاری درس خارج مجازی
حجت‌الاسلام سید محمدحسین موسویان، مدیر مرکز آموزش‌های غیرحضوری و مجازی حوزه‌های علمیه نیز در این نشست، با اشاره به شرایط شرکت در بخش غیرحضوری، ادامه داد: بر اساس قانون، طلابی که شاغل در نهادهای انقلابی مانند سپاه، ارتش، بسیج و آموزش ‌و پرورش هستند و همچنین مبلغان، با این شرط که اشتغال آن‌ها تمام‌وقت باشد و امکان شرکت در کلاس‌ها را نداشته باشند؛ برای این‌که از تحصیل بازنمانند، می‌توانند به‌صورت غیرحضوری ادامه تحصیل دهند.
مدیر مرکز آموزش‌های غیرحضوری و مجازی حوزه‌های علمیه در پایان گفت: آموزش‌های غیرحضوری تاکنون ویژه طلاب سطح ۲ و ۳ بود، که از سال آینده امکان برگزاری درس خارج به شکل مجازی فراهم شده است؛ اگرچه در ۵ استان تاکنون برگزار شده است.
 
 پایان‌نامه‌ها نمایانگر قدرت علمی حوزه است
حجت‌الاسلام حمیدرضا کاظمی، مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه هم در این نشست، با اشاره به وظایف این مدیریت ابراز کرد: فعالیت مدیریت مدارج علمی به طور کلی به دو دسته مدارک، مدارج علمی و بخش پایان‌نامه‌ها تقسیم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه صدور مدرک، چند نوع مدرک صادر می‌شود که یکی از آن‌ها صدور مدارک علمی برای طلاب مشغول به تحصیل در سطوح یک تا ۴ است.
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه یادآور شد: بخش دوم صدور مدارک مربوط به طلاب شهید است که در جنگ تحمیلی، در دفاع از حرم و سلامت با ایثارگری جان خود را فدا کرده‌اند.
وی با اشاره به صدور مدارک استخدامی برای بخش دیگری از طلاب، ابراز کرد: برای آن دسته از طلاب محترم و فضلایی که طبق مصوبه شورای محترم عالی تا قبل از سال ۸۸ در نهادها در راستای فعالیت طلبگی استخدام شده‌اند، پس از قبولی در آزمون، مدرک استخدامی برای آنان صادر می‌شود.
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: پایان‌نامه‌ها که خروجی حوزه است و نقش بسیار مهمی در پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه دارد؛ در واقع نمایانگر توانمندی علمی و قدرت حوزه است که در اختیار قشر فرهیخته و علمی جامعه قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام کاظمی اظهار داشت: با توجه به شناسایی خلأهای موجود، تصمیم بر این شد که موضوعات پایان‌نامه‌ها را جهت‌دهی و هدفمند کنیم؛ یعنی موضوعات هم به سمت تخصصی شدن بروند و هم پاسخگوی نیازی از نیازهای جامعه و نظام باشند.
حجت‌الاسلام کاظمی تصریح کرد: درباره پایان‌نامه‌ها با آسیب‌شناسی که انجام شد، متوجه شدیم طلاب محترم با یکسری آسیب‌ها و چالش‌ها مواجه هستند؛ هم در فرآیند اجرا و هم در مباحث علمی.
وی ادامه داد: در فرآیند اجرایی، یکی از الزامات این کار برای تسهیل، طراحی و داشتن سامانه‌ای مختص به مدارج علمی است. این کار در این مدت شروع، نوشته و تحلیل شد، در اختیار مرکز فناوری قرار گرفت که با زحمات دوستان در آن مجموعه در آینده‌ای نزدیک این سامانه آماده می‌شود.
مدیر مدارج علمی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: سامانه‌ی صدور مدرک یکی دیگر از نیازهای این مدیریت بود که در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ این سامانه برای ثبت‌نام و صدور مدرک برای طلاب سطوح مختلف الزامی است.
وی با اشاره به واگذاری و واسپاری مسؤولیت به استان‌ها ادامه داد: در راستای سیاست کلان حوزه که سیاست واگذاری مسؤولیت‌ها به استان‌ها است، تشکیل کمیته‌های علمی مدارج به استان‌ها واگذار شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه