هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت گسترش فرهنگ علوی در میان محققان و اندیشمندان

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار مسئولان برگزاری کنگره غدیر و نهج‌البلاغه

ضرورت گسترش فرهنگ علوی در میان محققان و اندیشمندان

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و مسئولان برگزاری کنگره غدیر و نهج‌البلاغه و کنگره مرحوم آیت‌الله کوهستانی، با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی و حضرت آیت‌الله علوی گرگانی دیدار کردند.

  لزوم رویکرد اتحاد بین مسلمانان بر محور واقعه غدیر
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار، به سابقه طولانی تشیع و تشکیل اولین حکومت شیعی در طبرستان اشاره نموده و گفتند: این منطقه به‌عنوان مهد تشیع در ایران از تاریخ غنی برخوردار است و این منطقه عالمان برجسته و بزرگی را به جهان اسلام معرفی کرده است.
معظم‌له در ادامه به معرفی شخصیت آیت‌الله کوهستانی پرداخته و خاطر‌نشان کردند: آیت‌الله کوهستانی از علمای بسیار متواضع و خدمت‌گزاری بود که همواره ارتباط خود را با مردم حفظ می‌کرد و همواره به مشکلات مردم رسیدگی می‌کرد.
این مرجع تقلید در ادامه، یکی از مهم‌ترین اقدامات مسئولان را رسیدگی به مشکل سختی معیشت مردم و گرانی و بیکاری دانستند و خطاب به مسئولان این استان، افزودند: شما باید اولین کسانی باشید که برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام می‌دهید.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه، به‌مناسبت برگزاری کنگره غدیر در مازندران. گفتند: علامه امینی(ره) با تلاش بسیار توانست، کتاب گران‌سنگ الغدیر را بنویسد و یکی از مهمترین مسئولیت‌های شما رساندن پیام جهانی غدیر به تمام مردم دنیا می‌باشد.
معظم‌له همچنین با اشاره به کتاب نهج‌البلاغه ابراز کردند: این کتاب شریف سرشار از معارف بلند و دقیقی است و ‌حضرت علی(ع) در زمینه‌های فراوانی سخن فرموده‌اند که باید، یکی از رویکردهای شما اتحاد بین مسلمانان بر محور واقعه غدیر باشد. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید شرایطی به وجود آورد تا کتاب شریف نهج‌البلاغه به‌عنوان یکی از دروس اصلی حوزه تدریس گردد تا شاهد گسترش فرهنگ علوی در میان محققان و اندیشمندان باشیم.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، یکی از موضوعات مهم مطرح‌شده در نهج‌البلاغه را فتنه‌شناسی و جریان‌شناسی فتنه عنوان کرده و افزودند: یکی از فتنه‌های دوران معاصر، تشکیل دولت غاصب و کودک‌کش صهیونیستی است که در زمان کنونی، سعی در صاحب حق جلوه دادن خود دارد؛ از این‌رو باید مسلمانان همواره بیدار و آگاه باشند.
 
 امروز با غدیرشناسی مانع از انحراف این جریان باشیم
حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کردند: جریان غدیر یک موهبت الهی بود که متأسفانه به دست کسانی افتاد که آن را به سقیفه تبدیل کردند.
ایشان ادامه دادند: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اَلنَظَر عَلی وَجه عَلی عبادَة» نگاه کردن به علی(ع) عبادت است؛ به‌عبارت دیگر، نگاه کردن به علی(ع) مانند نگاه کردن به کعبه است! این مقام چنین شخصیتی است.
این مرجع تقلید تأکید کردند: ما نیز امروز با غدیرشناسی، باید مانع از انحراف این جریان و گزند رسیدن به آن باشیم؛ لذا تمام کتاب نهج‌البلاغه باید عمومی شود تا شخصیت علمی حضرت امیر(ع) به‌صورت کامل شناخته و شناسانده شود.
ایشان ابراز کردند: به همت خیرین باید این مهم صورت بگیرد و تمام کتاب نهج‌البلاغه به متخصصان و محققان عرضه شود و آنان نیز این کتاب را تدریس کنند. تأکید همیشگی ما این بوده و هست که هم غدیر و هم نهج‌البلاغه بایستی درسی شوند.
این مرجع تقلید با عنایت به کنگره مرحوم آیت‌الله کوهستانی نیز بیان کردند: آیت‌الله کوهستانی به‌معنای واقعی کلمه نشان داد، عالم کیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. ایشان یمشی بالعلم بود. بیان و بنانش علم بود.
معظم‌له ادامه دادند: انسان‌های وارسته نیازی به جهاد و تحمل زحمت برای کنترل نفس خود ندارند؛ آیت‌الله کوهستانی این‌چنین بود. به‌آسانی راه مستقیم را می‌پیمود و برای او این مسئله حل شده بود؛ چون دنیا در نظر وی سهل شده بود.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ابراز کردند: شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله کوهستانی اثرگذار هستند که امیدواریم، آثار ایشان بیش از گذشته منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.
 
 هنوز ولایت در غربت است
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی هم در این دیدار، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفتند: بنای اسلام بر پنج محور بنا نهاده شده است که ولایت یکی از آن موارد است. اگر ولایت نبود دین از بین می‌رفت و دشمنان برای ما چیزی باقی نمی‌گذاشتند.
ایشان تصریح کردند: چقدر جوانان ما ولایت را شناخته‌اند. فعالیت شما در کنگره غدیر بسیار مهم است. از افرادی استفاده کنید که بتوانند به‌خوبی از پس معرفی و شناخت ولایت در جامعه بر بیایند.
معظم‌له با اشاره به تبیین مسئله ولایت در جامعه اسلامی، افزودند: با وجود این همه مسائلی که حول محور ولایت در جامعه بیان شده است؛ اما هنوز ولایت در غربت است. همت کنید موضوع ولایت برای جامعه و مراکز تعلیم و تربیت تبیین شود.
ایشان در پایان اظهار کردند: ولایت به‌قدری غریب است که در شهر و کشور شیعه‌نشین خودمان هم، هنوز به‌خوبی این موضوع مهم، روشن و تبیین نشده است.
در این دیدارها دکتر ظریف‌منش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر و حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی گسترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در راستای برگزاری این کنگره، ارائه نمودند.
گفتنی است، «بنیاد بین‌المللی غدیر» با انگیزه معرفی فرهنگ نورانی غدیر و مصحف شریف نهج‌البلاغه، نخستین کنگره بین‌المللی «راهکار‌های گسترش فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه در جهان» را با همکاری دفتر نماینده ولی‌فقیه، استانداری، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، نهادها و مراکز علمی فرهنگی استان مازندران برگزار خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه