هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ

حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ

کتاب «حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ» به‌قلم دکترجواد دانش و با همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 309 صفحه چاپ و روانه بازار شد.

بیتردید مسئله حرکت و تکامل در نفوس انسانی از مهمترین مباحث علم‏النفس فلسفی است که خود در نظام فلسفی صدرالمتألهین مبتنی بر مبانی و خاستگاههایی چون وحدت وجود، اصالت وجود و تشکیک در مراتب وجود است. ملاصدرا با استناد به حرکت اشتدادی در جوهر، ثابت میکند که نفس، از آن جهت که متعلق به بدن مادی است، نیز مشمول حرکت جوهری اشتدادی میشود.

کتاب حاضر مجلد سوم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. در اثر پیش رو برخی از موضوعات و نظریات مهم درباره حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ، نقد و بررسی شده است.

عناوین مقالات منتشرشده در این اثر عبارتند از: جستارگشایی در ظرفیتهای فلسفه اسلامی در برهانی کردن حرکت نفس، نقش حرکت جوهری در تکامل انسان، حقیقت سیال انسان در پرتو حرکت جوهری صدرایی، تکوین و تکامل نفس از منظر ملاصدرا، نفس و عوامل مؤثر در تکامل آن از دیدگاه سهروردی، ذومراتب بودن مرگ و تأثیر آن در تکامل نفس در حکمت متعالیه، ملاصدرا و مسئله مرگ، بررسی نسبت و تلازم میان مرگ جاودانگی و معنای زندگی، حقیقت مرگ، مرگاندیشی و معنای زندگی.

علاقهمندان جهت خرید اینترنتی این کتاب، میتوانند به نشانی اینترنتی shop.isca.ac.ir  مراجعه نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه