هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

عملکرد فرهنگی حوزه علمیه خراسان

معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان در نشست دیده‌بانی حوزه تشریح کرد

عملکرد فرهنگی حوزه علمیه خراسان

معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به فعالیت و برنامه‌های این حوزه در عرصه وظایف مربوطه، عملکرد انجام‌شده را مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام مهدی مقامی معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، در نشست دیده‌بانی حوزه، با عنوان کرسی نقد و بررسی عملکرد قرآنی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، گفت: برای اینکه به دریافت نسبتاً بهتری دست یابیم، لازم است، وضعیت گذشته، حال و آینده را تصور کنیم.
وی گفت: موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌لحاظ ستادی، در گذشته در قالب دفتر فرهنگی تربیتی فعال بود که در سال ۹۵ پس از حکم انتصاب اعضای شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب، معاونت‌های فرهنگی و تبلیغ ایجاد شد.
حجت‌الاسلام مقامی، به فعالیت مسئولان فرهنگی در مدارس علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از حکم انتصاب اعضای شورای‌عالی این حوزه، مسئولان فرهنگی به‌عنوان افسران جنگ نرم به‌ویژه در مدارس علمیه برادران که بیش از ۳۰ طلبه داشتند، تعیین شدند که یکی از اتفاقات خوب این دوره است.
وی ابراز کرد: هدایت و برنامه‌ریزی، موضوع دیگری بود که با استقرار تیم جدید مدیریت حوزه علمیه خراسان، برنامه‌های فرهنگی مصوب و اجرا شد.
پنج فعالیت در قلمروی معاونت فرهنگی
حجت‌الاسلام مقامی، اخلاق و تهذیب، سیاست و جامعه، قرآن و عترت، جهاد، ایثار و شهادت و مشاوره و خانواده، را پنج ‌فعالیت در قلمروی معاونت فرهنگی عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای مدارس سطح۲ و ۳ گفت که در قالب کانون‌های فرهنگی متناسب با نیازهای حوزه و جامعه فعالیت می‌کنند.

  رویکرد کمیته انضباطی
معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، به مقوله نظارت و ارزیابی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات مبارک در چند سال اخیر، کمیته انضباطی بود که در گذشته این مسئله بیشتر رویکرد حراستی و صیانتی داشت؛ اما این مسئله، به این معاونت واگذار شد و به‌طور مثال، حدود ۸۰ درصد از مسائل اخراج آموزشی که عمدتاً به‌علت مباحث اقتصادی بود، برگشت خورد.
وی با بیان اینکه مسئول فرهنگی هر مدرسه، موظف به پیگیری و مشاوره در کمیته انضباطی آن مدرسه است، اظهار کرد: یکی از کارهای برنامه‌ریزی‌شده، مشاوره برای طلاب در شهرستان‌هاست؛ زیرا آنها امکانات لازم را ندارند و به این علت، استاد اعزام می‌شود.
حجت‌الاسلام مقامی با تأکید بر حمایت از برنامه‌‌هایی که در قالب امور ابلاغ‌شده، انجام می‌شود، تصریح کرد: بخش عمده بودجه حوزه علمیه خراسان، در حمایت از برنامه‌های فرهنگی تربیتی مدارس مصرف می‌شود. البته در شرایط سختی بودجه‌ای و مالی هستیم و تعهدات دولت قبل، عملی نشده و حمایتی صورت نگرفته است.

  اقدامات
معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، از راه‌اندازی برنامه‌های مرتبط با خانواده طلاب در مجتمع‌های مسکونی گفت و آن را در راستای ضرورت‌های ایجادشده و خدمت‌رسانی لازم، عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه همه فعالیت‌ها بر اساس نظام‌نامه‌ها، ابلاغ‌ها و اسناد بالادستی این حوزه است، ابراز کرد: یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی، موضوع قرآن و عترت است که در کنار فعالیت تحفیظ قرآنی برخی مدارس، طرح قرآنی تنزیل در موضوع حفظ، برای مدت ۵ سال اجرا می‌شود که هیچ‌گونه تداخل آموزشی و پژوهشی متوجه آن نیست. در این طرح که از سال گذشته شروع شده، هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ نفر فعالیت دارند و برخی تا جزء چهارم و پنجم را حفظ کرده‌اند.
حجت‌الاسلام مقامی، از اعزام مبلغ مفسر در طرح «مهیمن» به ۲۵۰ جلسه قرآنی سطح شهر مشهد، از سوی معاونت فرهنگی نیز گفت و بیان کرد: این برنامه از سال ۹۷ به‌ویژه در ماه‌ مبارک رمضان هر سال اجرا شد.
معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان افزود: تربیت ۶۰ قاری مجلسی‌خوان و تحصیل ۹۰۰ طلبه در سطوح ۲ تا ۴ در رشته‌های قرآنی و آموزش ۴۵ طلبه متخصص فضای مجازی، از دیگر کارهایی بود که در کنار فعالیت ۹ مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت انجام شد.

  شهدا، ظرفیت معنوی حوزه
وی به ظرفیت معنوی حضور ۴۲۰ شهید روحانی در این حوزه اشاره و ابراز کرد: علاوه بر تشکیل کانون ایثار و شهادت و ایجاد کانال نفوس مطمئنه که به یاد شهدای حوزوی این خطه می‌پردازد، ۱۷ یادواره شهدا در ۱۷ شهرستان در هفته بسیج برگزار شد.
حجت‌الاسلام مقامی با بیان اینکه در تابستان هر سال برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید، با استفاده از ظرفیت اساتید در قالب کارگاه‌ها و کمیته‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: رویکرد فرهنگی را رو به رشد می‌بینیم و در سال‌های اخیر، حرکت تحولی شکل گرفته است.

  مرجعیت قرآنی حوزه
وی مرجعیت قرآنی برای حوزه علمیه خراسان را، رویکرد این معاونت خواند و اظهار کرد: همان‌طور که گزارش شد، طلاب حوزه علمیه در موضوع قرآن و عترت می‌درخشند.

  تبیین اندیشه امامین انقلاب
معاون فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان، حضور در بیت اساتید و استفاده معنوی از ایشان و اجرای طرح مطالعاتی شهید مطهری را، از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و با تأکید بر اینکه یکی از افتخارات این معاونت آن است که فعالیت‌ها، در موضوع سیاسی اجتماعی بر محور اندیشه امامین انقلاب اتفاق افتاده است، اظهار کرد: طرح تربیت مربی انقلاب اسلامی، از سال ۹۷ شروع شد و در پایان سال ۹۹ اختتامیه آن برگزار گردید. اجرای خیلی از برنامه‌ها و مسابقات در مدارس، بر رویکرد اندیشه‌های امامین انقلاب می‌باشد.

  توسعه خدمات مرکز مشاوره
حجت‌الاسلام مقامی، با بیان اینکه با حضور کارشناسان مرکز مشاوره در مدارس شهرستان‌ها، فعالیت‌های آن گسترش یافته، یادآور شد: اجرای برنامه‌ها با سلیقه مدیران مدارس است و انتظار می‌رود که با تدبیر مدیر در کنار امور آموزشی و پژوهشی، به مباحث فرهنگی بیش از پیش پرداخته شود.

  واکسینه شدن در فضای مجازی
حجت‌الاسلام مقامی در ادامه با اشاره به مسئله آسیب‌های فضای مجازی، گفت: با شیوع بیماری کرونا، مشکلات این عرصه و نیز بستر لازم برای لغزش ایجاد گردید که برنامه‌هایی برای برون‌رفت از این آسیب‌ها، طراحی شد.
وی افزود: سال ۹۷ به‌طور جدی سواد رسانه‌ای در مدارس تدریس شد و در واقع به‌نوعی واکسینه شدن در این موضوع اتفاق افتاد و حوزه علمیه خراسان، برای ورود به این عرصه خود را مهیا کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه