هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در سازمان هلال احمر و رئیس این سازمان نظام خدمت‌رسانی در اسلام کاملاً منسجم و سیستماتیک است

مراجع عظام و علما در دیدار نماینده ولی‌فقیه

در سازمان هلال احمر و رئیس این سازمان نظام خدمت‌رسانی در اسلام کاملاً منسجم و سیستماتیک است

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نماینده ولی‌فقیه در هلال احمر و دکتر کولیوند رئیس سازمان هلال احمر، ۶‌دی با سفر به شهر مقدس قم، با آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و آیات‌ سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه دیدار کردند. علما در این دیدارها لزوم توجه جدی به مشکلات مردم، وارد نشدن هلال احمر به جریان‌های سیاسی و اهمیت و جایگاه امدادرسانی به مردم از دیدگاه اسلام، تأکید کردند.

   دستگاهها خدمترسانی را وظیفه دینی و الهی بدانند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار، با بیان اینکه مردم ایران اسلامی برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب جانشان را فدا کردند و سبب اقتدار این کشور شدند، افزودند: به‌همین دلیل این مردم نیازمند توجه جدی می‌باشند. این توجه جدی باید در همه مسائل زندگی آنها باشد تا مردم کمترین مشکلی نداشته باشند.
این مرجع تقلید با اشاره به نقش علما در سازندگی اجتماعی، گفتند: نقش علما هم در جامعه بسیار سازنده است. این قشر همواره در کنار مردم بوده و برای اعتلای دین، انقلاب و نظام، همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرند.
ایشان با اشاره به خدمت‌رسانی صادقانه به مردم از سوی دستگاه‌های خدمت‌رسان و مسئولان، گفتند: دستگاه‌های خدمت‌رسان همواره به مردم خدمت کنند و خدمت‌رسانی را از وظایف دینی، الهی و ارزشی بدانند و برای آن ارزش قائل باشند. اگر خدمت‌رسانی صادقانه باشد، خدا هم برای آن ثواب قائل است.

   قدردانی از فعالیتهای انساندوستانه هلال احمر
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی هم در این دیدار، با اشاره به اهمیت اخلاص در اعمال همه فعالیت‌های اجتماعی، اظهار کردند: انسان باید نیت خود را در عمل، الهی کند تا به ثواب برسد.
معظم‌له بیان کردند: هلال احمر، سازمان رأفت و مهربانی است؛ چراکه در همه نوع حوادث حضور به‌موقع و عاجل دارند و تلاش آنها هم دستگیری و خدمت‌رسانی به مردم است.
معظم‌له با بیان اینکه نیت خالص، موجب موفقیت در عمل می‌شود، عنوان کردند: نیروهای هلال احمر اگر با ایمان خالص به دنبال خدمت به مردم باشند، نزد خداوند متعال جایگاهی ویژه خواهند داشت.
ایشان با تأکید بر اینکه هلال احمر در هر نقطه‌ای به دنبال رفع مشکل مردم است، خاطرنشان کردند: جمعیت هلال احمر را می‌توان دستگیر مردم نامید؛ چراکه بدون هیچ چشم‌داشت مادی به حل بحران‌های ملت می‌پردازد.

   هلال احمر از ورود به جریانهای سیاسی پرهیز کند
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، اظهار کرد: اگرچه انقلاب‌ها با تظاهرات و مبارزه به پیروزی می‌رسند؛ ولی استمرار و بقای آنها با همراهی مردم ممکن است که این همراهی می‌تواند، در قالب نهادهایی مانند هلال احمر باشد.
وی هلال احمر را یکی از نهادهای مؤثر در بقای انقلاب دانست و گفت: نهضت ما قابل مقایسه با نهضت پیامبر(ص) نیست؛ ولی ما مشاهده کردیم که نهضت پیامبر(ص) به‌خاطر عدم همراهی مردم بعد از رحلتشان، به عقب برگشت و استمرار پیدا نکرد؛ درحالی‌که انقلاب اسلامی ما به‌خاطر همراهی مردم بیش از ۴۰ سال است که استمرار یافته است.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان اینکه اهل‌بیت(ع) اهل کمک و خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده بودند، گفت: یکی از کارهای فرهنگی که هلال احمر می‌تواند انجام دهد، این است که فعالیت‌های هلال احمری اهل‌بیت(ع) را استخراج کند و آن را برای خود مبنا قرار دهد.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) چه در جنگ‌ها و چه در غیرجنگ به افراد آسیب‌دیده خدمت‌رسانی داشتند، گفت: حضرت زهرا(س) بعد از شهادت جعفر طیار به دستور پیامبر(ص) سه روز برای خانواده او غذا تهیه می‌کردند و به آنها خدمت‌رسانی داشتند و از این نمونه رفتارها در زندگی اهل‌بیت(ع) بسیار است و باید به آن توجه شود.
آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه روحیه هلال احمر باید در مردم تقویت شود، افزود: تقویت این روحیه در میان مردم باعث می‌شود که اعتماد مردم به هلال احمر بیشتر شود و خودشان را عضوی از این نهاد بدانند؛ مانند شهید لندی که با اینکه به سن تکلیف نرسیده بود؛ ولی جان دو زن را از آتش نجات داد.
وی با تأکید بر اینکه هلال احمر از ورود به جریان‌های سیاسی به‌شدت پرهیز کند، ادامه داد: هلال احمر فعالیت‌های ارزشمندی را انجام می‌دهد و باید این فعالیت‌ها تبلیغ شود تا مردم از خدمات انجام‌شده اطلاع داشته باشند.

   نظام خدمترسانی در اسلام کاملاً منسجم و سیستماتیک است
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار، به تبیین اهمیت و جایگاه امداد و کمک‌رسانی به مردم پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین ابعاد و عرصه‌های مهم هلال احمر این است که با این حرکت‌های جهادی و مردمی که انجام می‌دهد، انسان‌ها را می‌سازد؛ چراکه انسانیت انسان، به این است که از لاک فردیت خود بیرون بیاید و نگاه اجتماعی و مردمی داشته باشد.
امام جمعه موقت قم با اشاره به نظام خدمت‌رسانی اجتماعی اسلام، گفت: در اسلام، به این خدمت‌رسانی اجتماعی که کاملاً یک نظام منسجم و سیستماتیک است، اهمیت بسیار زیادی داده شده است و این ایجاد همبستگی اجتماعی و حل مشکلات، از ابعاد جمعیت هلال احمر است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به فداکاری‌های بی‌نظیر گروه‌های جهادی در ایام شیوع کرونا در کشور و در ایام وحشت مردم، گفت: وحشت در روزهای اولیه شیوع کرونا بسیار زیاد بود تا اندازه‌ای که حتی غسال‌ها هم جرأت غسل اموات کرونایی را نداشتند؛ ولی این گروه‌های جهادی شجاع، این فضای رعب و وحشت را شکستند و در کمک به مردم و گره‌گشایی از آنان افتخار آفریدند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به درختواره رشته‌ها در طرح‌های آموزشی حوزه، که رشته‌های مربوط به امداد و نجات نیز در آن دیده شده است، خاطرنشان ساخت: 200 مورد از کارکردهای حوزه و روحانیت شناسایی و ۵۰ مورد آن احصا و انتخاب شد که در رشته‌سازی و تعاملات بیرونی، طراحی و اجرای آن آغاز شد.
وی در پایان با اعلام آمادگی حوزه برای تعامل خوب و سازنده با جمعیت هلال احمر، تأکید کرد: حوزه و روحانیت در ذاتش خدمت است و اگر این خدمت به مردم و جامعه نباشد، دیگر روحانی نیست و ما طبق وظیفه ذاتی که داریم، آماده همکاری با هلال احمر هستیم.

   ارتقای فرهنگ دینی و الهی و عمل طبق موازین شرعی؛ وظیفه هلال احمر
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نیز در این دیدارها، گزارشی از فعالیت‌های هلال احمر در زمینه‌های امداد و نجات در حوادث مترقبه و غیرمترقبه و سوانح، ایام نوروز، مناسبت‌های مذهبی، مقابله با ویروس کرونا و دیگر فعالیت‌ها ارائه کرد.
نماینده ولی‌فقیه در هلال احمر با بیان اینکه این نمایندگی، وظایفی دارد که از جمله آن، ارتقای فرهنگ دینی و الهی و عمل طبق موازین شرعی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی افزود: کارهای که در این جمعیت، انجام شده، حتی در صلیب سرخ جهانی هم بازتاب داشته و از تجربه‌های این سازمان استفاده می‌کنند.

  هلال احمر در خدمت اهداف و شعارهای نظام است
رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز در این دیدارها، با اشاره به ظرفیت بالای جمعیت هلال احمر در مباحث فرهنگی و اجتماعی، گفت: هلال احمر با هماهنگی دیگر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، می‌تواند علاوه بر آسیب‌زدایی اجتماعی، بر کاهش آلام و بهبود وضعیت زندگی مردم کمک کند که نمونه آن را در کرونا مشاهده کردیم.
پیرحسین کولیوند ادامه داد: هلال احمر در کرونا با سازماندهی کمک‌های مردمی و خیران توانست، به افرادی که مشکل داشتند، تجهیزات امانی بدهد و در طرح شهید سلیمانی در بیماریابی، مراقبت و حمایت از بیماران از ارکان اصلی بود و در واکسیناسیون نیز، علاوه بر واردات واکسن در تزریق واکسن هم سهیم شد و ۱۰ تا ۱۲ درصد واکسیناسیون توسط هلال احمر انجام شده است.
وی افزود: هلال احمر در پیاده‌روی اربعین چه در داخل کشور و چه در بیرون از کشور، همواره خدمت‌رسان بوده و در دیگر موارد هم مطابق بیانیه گام دوم انقلاب، طرح‌های خوبی را شروع کرده و می‌تواند به‌عنوان یک لشکر میلیونی، خون تازه‌ای را در رگ‌های نظام تزریق کند.
کولیوند با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در مباحث بین‌المللی هم نقش‌آفرین است و می‌تواند شعارها و اهداف نظام را به سراسر دنیا و اقشار مختلف مردم دنیا برساند، گفت: نگاه ما این نیست که به چه کسی کمک می‌کنیم؛ بلکه در هر جای دنیا نیازمند و مظلومی باشد، مورد حمایت ما قرار می‌گیرد و معتقدیم که دیپلماسی سلامت، یکی از بهترین انواع دیپلماسی است.
محمدرضا بهرامی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم هم در این دیدارها، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این جمعیت در استان قم پرداخت و گفت: در قالب طرح حامیان سلامت تاکنون ۱۵ میلیارد تومان به کمک خیران و مردم در میان افراد نیازمند توزیع شده است و بانک تجهیزات امانی ما در قم، تاکنون به ۱۵ هزار ۳۷۸ نفر خدمات‌رسانی داشته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه