هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

راهبرد جامعةالمصطفی در تربیت دانشجویان تأکید بر وحدت اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در دیدار نماینده دینی سفارت ترکیه تصریح کرد

راهبرد جامعةالمصطفی در تربیت دانشجویان تأکید بر وحدت اسلامی است

رئیس جامعة ‌المصطفی ‌العالمیه راهبرد این مرکز را در تربیت دانشجویان، تأکید بر وحدت اسلامی و احترام به پیروان مذاهب و ادیان دیگر دانست و تصریح کرد: این راهبرد در برابر نگاهی قرار دارد که متأسفانه در جهان اسلام شاهد هستیم و گروهی مسلمانان را به سوی تکفیر و تفرقه میان مذاهب اسلامی دعوت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در دیدار نماینده دینی سفارت ترکیه در ایران، با اشاره به عضویت جامعة‌المصطفی‌العالمیه در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان، به میزبانی این مرکز علمی از دانش‌پژوهان بیش‌از یکصد ملیت مختلف جهان پرداخت و اظهار کرد: واحدهای جامعة‌المصطفی در داخل و خارج از کشور، پذیرای دانشجویان از مذاهب مختلف اسلامی و ادیان دیگر هستند و برخی از مراکز المصطفی مانند نمایندگی جامعة‌المصطفی در استان گلستان، به برادران اهل‌سنت اختصاص دارد.
رئیس جامعة‌المصطفی ادامه داد: درهای المصطفی به روی همه علاقه‌مندان به علوم ‌اسلامی و علوم ‌انسانی اسلامی گشوده است و رویکرد المصطفی، در ارائه علوم نیز، رویکردی تقریبی با نگاه مقارنه‌ای میان مباحث مختلف فقهی، کلامی و فلسفی است.
وی راهبرد جامعة‌المصطفی را در تربیت دانشجویان، تأکید بر وحدت اسلامی و احترام به پیروان مذاهب و ادیان دیگر دانست و تصریح کرد: این راهبرد در برابر نگاهی قرار دارد که متأسفانه در جهان اسلام شاهد هستیم و گروهی مسلمانان را به سوی تکفیر و تفرقه میان مذاهب اسلامی دعوت می‌کنند. همزیستی برادرانه و مؤمنانه در واحدهای جامعة‌المصطفی، به‌ویژه در نمایندگی استان گلستان، کاملاً مشهود است، تا آنجا که در این نمایندگی، نمازهای جمعه، هر هفته به امامت پیروان یکی از علمای مذاهب مختلف اسلامی اقامه می‌شود. در نمایندگی‌های جامعة‌المصطفی در خارج از کشور نیز، این رویکرد وجود دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از ویژگی‌های رشته‌های آموزشی جامعة‌المصطفی را توجه به علوم عقلی و فلسفی عنوان کرد و گفت: هرچند توجه به میراث ارزشمند علوم‌ عقلی و فلسفی در مراکز علوم دینی جهان اسلام کم‌رنگ شده است؛ ولی در جامعة‌المصطفی و حوزه‌ علمیه، توجه به این علوم به‌صورت کاملاً جدی دنبال می‌شود و رشته‌های متعددی در این زمینه ارائه می‌گردد.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری علمی میان جامعة‌المصطفی و مراکز علمی و دانشگاهی مختلف جهان، اظهار کرد: این همکاری‌ها در قالب برگزاری سمینارها، نشست‌های علمی، همایش‌ها و دوره‌های کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد. در این راستا جامعة‌المصطفی آمادگی دارد، با سازمان دیانت ترکیه و دیگر مراکز علمی این کشور، زمینه این ارتباطات و همکاری‌ها را فراهم آورد.
رئیس جامعة‌المصطفی ادامه داد: مراکز علمی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، می‌توانند نقش مؤثری در زمینه ایجاد اتحاد و برادری میان امت اسلامی ایفا کنند و ما نیز، به‌عنوان یکی از مراکز علمی، آمادگی داریم در این مسیر گام برداریم.
وی با اشاره به تحصیل دانش‌پژوهان بسیار موفق از ترکیه در جامعة‌المصطفی و وجود تعداد زیادی از دانش‌آموختگان از این کشور، گفت: دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان جامعة ‌المصطفی از ترکیه، می‌توانند بهترین حلقه‌های وصل، اخوت و دوستی میان دو کشور باشند.
در ادامه این نشست، مجید جان، نماینده دینی سفارت ترکیه در ایران نیز، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعة‌المصطفی و دیدار با رئیس و معاونان آن، اقدامات علمی، آموزشی، راهبردهای وحدت‌آفرین جامعة المصطفی را شایسته تقدیر دانست و از آمادگی رایزن دینی سفارت ترکیه در تهران، برای همکاری با جامعة المصطفی در عرصه‌های مختلف خبر داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه