هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل امام خامنه‌ای آیات عظام و علما  از خدمات آیت‌الله سیدرضی شیرازی(ره)

تجلیل امام خامنه‌ای آیات عظام و علما از خدمات آیت‌الله سیدرضی شیرازی(ره)

عالم ربانی آیت‌الله سیدرضی شیرازی، از علمای تهران و از احفاد مرجع استعمارستیز، مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، پس از سال‌ها ترویج مکتب اهل‌بیت(ع)، مجاهدت علمی و تبلیغی، تربیت شاگردان و تألیفات علمی، ۱۰‌آذر در سن ۹۳‌سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر این عالم زاهد، پس از تشییع در تهران و قم و اقامه نماز توسط آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، به نجف‌اشرف منتقل و در جوار بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین(ع)، مقبره میرزای شیرازی بزرگ(ره) به خاک سپرده شد.

امام خامنه‌ای، آیات عظام سیستانی، صافی گلپایگانی،  مکارم شیرازی، دفتر شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی، حضرات آیات علوی گرگانی و فیاض، سران قوا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، ارتحال این عالم وارسته را تسلیت گفتند.

   امام خامنهای
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید‌رضی شیرازی(ره) را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجع استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه‌ علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و به‌ویژه خاندان مکرم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

   آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
این روحانی عالی‌مقام، سالیان متمادی از اساتید برجسته حوزه علمیه تهران بودند و شاگردان زیادی از حوزه درسی ایشان بهره‌مند شدند. صفا و سلوک صمیمی آن فقید سعید با مردم؛ بالخصوص علاقه‌مندان به فراگیری علوم و معارف اسلامی، فراموش‌نشدنی است.

   آیتاللهالعظمی سیستانی
ارتحال عالم ربانی جناب آیت‌الله آقای حاج سیدرضی شیرازی(ره) را به آستان مقدس حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه) و به آقایان علما و طلاب و عموم مردم شریف تهران و به فرزندان مکرم و دیگر علاقة‌مندان آن فقید سعید، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.
آن بزگوار سالیان متمادی از ستون‌های حوزه علمیه تهران و از جایگاه بالایی در ترویج علم و دین برخوردار بودند و زحمات فراوانی را در این راه متحمل شدند که همواره به‌یاد ماندنی است.

   آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
فقدان اسفناک عالم ربانی حضرت آیت‌الله آقای حاج سیدرضی شیرازی(قد) که از احفاد بیت شریف و اصیل مرحوم میرزای شیرازی بود، مایه تأثر و تألم همه دوستان و علاقه‌مندان ایشان و حوزه‌های علمیه گردید. عالمی فرزانه که علاوه بر توجه به تبلیغ اسلام در داخل و خارج کشور، بسیار متواضع و مردم‌دوست بود.

   دفتر آیتالله‌‌العظمی شبیری زنجانی
درگذشت تأثرانگیز عالم جلیل‌القدر آیت‌الله آقای حاج سیدرضی شیرازی(ره) را که از خاندان اصیل مرجعیت شیعه و از خدمت‌گزاران به مکتب نورانی اهل‌بیت(ع) بودند، به حوزه‌های علمیه شیعه و مراجع معظم تقلید، خاصه حوزه علمیه تهران و همچنین عموم شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گوییم. آن عالم وارسته، عمر بابرکت خویش را در راه نشر معارف دین و تربیت شاگردان و تهذیب نفوس و ارتباط با آحاد مؤمنین گذراند.

   آیتاللهالعظمی سبحانی
فقید سعید، میوه شجره طیبه آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدحسن شیرازی بود که با فتوای معروف خود درباره تحریم تنباکو، ایران را از استثمار اقتصادی نجات داد و قدرت دین را بر دشمنان آشکار ساخت.
آیت‌الله شیرازی، تحصیلات عالی را در نجف‌اشرف نزد مراجع بزرگ به پایان رسانید. سپس در شرایطی به تهران مراجعت نمود و در علوم عقلی و معارف دینی، از اساتید بزرگوار تهران، مانند مرحوم آیت‌الله قزوینی بهره کامل برد و به تألیف و تدریس پرداخت و آثار قلمی شیوایی مخصوصا در مسائل فلسفی به یادگار گذاشت.

   آیتاللهالعظمی جوادی آملی
ارتحال عالم ربانى حكيم و فقيه آگاه‌به‌زمان، مربى جامعه دينى و زعيم حوزه علميه تهران، حضرت آيت‌الله حاج سيدرضي شيرازى(ره) ضايعه جبران‌ناپذير است. اين سانحه سنگين را به محضر ختمى ولايت حضرت بقية‌الله‌الأعظم (أرواح من سواه فداه) و حوزه‌هاى علميه و بيت مكرم آن يادگار مرجعيت عزت‌آفرين اسلام، تسليت و علو منزلت آن دوست رحيل از خداى سبحان مسألت مى‌شود.

  حضرت آیتالله علوی گرگانی
رحلت عالم وارسته و استاد بزرگوار حوزه علمیه تهران، حضرت آیت‌الله حاج سید‌رضی شیرازی که از بیت مرجعیت و علم بوده و سال‌های متمادی را با بیان شیوا و هدایت‌گر خود در مسجد شفاء تهران، به موعظه و ارشاد قلوب هدایت‌پذیر مشغول بودند، به محضر امام عصر(عج)، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه قم و تهران و شاگردان و ارداتمندان و علاقه‌مندان آن عالم بزرگوار مخصوصاً بیت رفیع ایشان و آقازاده گرامی حجة‌الاسلام آقای سیدحسین شیرازی تسلیت عرض می‌کنم. سا‌ل‌ها تدریس فقه و اصول و فلسفه و حکمت و ارشاد مردم، در کنار رفع حوائج دینی مؤمنین، ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

   حضرت آیتالله فیاض
آن عالم بزرگوار عمر شریف خود را در خدمت به دین و مذهب و تربیت طلاب علوم دینی سپری نمود.
اینجانب رحلت آن عالم جلیل‌القدر را خدمت حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا‌فداه و خاندان شیرازی و بالأخص آقازاده‌های معزز تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علوّ درجات و برای سایر بازماندگان صبر جمیل را خواستاریم.

   جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ارتحال فقیه و فیلسوف متأله حضرت آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی(ره) موجب تألم و تأثر گردید. این فقیه عالی‌قدر با شیوه‌های استدلالی در ترویج معارف حقه شیعه کوشید و تألیفات متنوع و ارزشمندی به یادگار گذاشت. حیات فقهی، فلسفی و اخلاقی این چهره برجسته علم و اندیشه، سرشار از برکات فراوانی بوده وجمع کثیری از محضر علمی ایشان بهره برده‌اند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت آن عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم»، حوزه‌های علمیه، به خصوص حوزه علمیه تهران، و بیت شریف آن مرحوم تسلیت عرض نموده مغفرت و علوّ درجات آن مرحوم را از خداوند منّان خواستار است.
والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته
سیدهاشم حسینی بوشهری
رییس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

   آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
آن دانشمند والامقام افزون بر سابقه درخشان انقلابی در طریق وصول به معارف حیات‌بخش اسلامی، عزمی راسخ و همتی بلند داشته و با گسترش افق اندیشه، به فهمی کامل و دقیق از فرهنگ و اندیشه اصیل اسلامی بار یافته و نه‌تنها خویشتن که جامعه را نیز با سخنان ارزنده خویش به‌ویژه در مباحث اعتقادی و کلامی به صراط مستقیم و جاده صلاح و فلاح رهنمون گردید.

   زندگینامه
آیت‌الله سیدرضی شیرازی سال ۱۳۰۷ در نجف اشرف دیده به جهان گشود و تا 30‌سالگی در نجف به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت.
برجسته‌ترین استادان ایشان در نجف، بزرگانی همچون والدشان آیت‌الله سید محمدحسین شیرازی، جد مادری ایشان آیت‌الله محمدکاظم شیرازی و آیت‌الله حسین حلی بوده‌اند. او نخستین اجازه اجتهاد را در سال‌های جوانی، از مرحوم آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء دریافت کرد.
پس از این دوره در تهران رحل اقامت افکند. خارج فقه را به‌مدت ۷ سال از آیت‌الله محمدتقی آملی کسب فیض کرد. کتب فلسفه و عرفان نزد بزرگانی چون آقامیرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقامیرزا ابوالحسن شعرانی، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حائری سمنانی فرا گرفت.
مرحوم آیت‌الله شیرازی از سال ۱۳۳۸ شمسی به تدریس سطوح عالی حوزه، خارج فقه، اصول و فلسفه پرداخت. حاصل این سال‌ها تربیت علمی و اخلاقی شاگردان متعدد و تألیف کتب علمی است.
ایشان علاوه بر اشتغالات علمی از سال ۱۳۴۴ به اقامه جماعت در مسجد شفاء تهران و تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی و تربیت جوانان و مشتاقان علوم اسلامی و بحث و گفت‌و‌گو با اقلیت‌های مذهبی پرداخت و عده زیادی از پیروان ادیان مختلف در محضر او به دین اسلام مشرف شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه