هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی در مشهد برگزار می‌شود

در نشست معاونان پژوهشی مؤسسات عالی طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی مطرح شد

اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی در مشهد برگزار می‌شود

اولین نشست رؤسا و معاونان پژوهشی مؤسسات عالی آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، با سخنرانی حجج‌اسلام نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، مقیمی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، ‌هاجری مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه و دکتر حداد عادل عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ۲۷ آبان به‌همت دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

  عملکرد قابل تأمل دستگاههای امنیتی و تحقیقاتی آمریکا نسبت به کتب ایرانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب در این نشست، گفت: آثاری که در قم تولید می‌شود، مشکلش این است که در دنیا نمی‌توانیم منتشر کنیم. آیا ابزار آن را نداریم؟! راه‌اندازی ابزار مانند چند تا نشریه نمی‌تواند کار چندان سختی باشد.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بیان داشت: الآن هر اثری که در بوستان کتاب منتشر می‌شود، یک نسخه از آن در فاصله اندکی به‌وسیله دستگاه‌های امنیتی و تحقیقاتی آمریکا آرشیو می‌شود. پس تنها نباید به تولید آثار توجه کنیم. نشر آن اثر و انتقال آن به جهان و مراکز علمی دنیا، گامی فراتر و مهمتر است که باید از طریق ابزارهای موجود در حوزه نشر به آن توجه جدی کرد تا شاهد اثربخشی تولیدات در حوزه اسلامی‌سازی علوم انسانی باشیم.
 
  جزئیات طرحهای معاونت پژوهش حوزههای علمیه برای طلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی نیز در این هم‌اندیشی، شناسایی و استخراج ایده و نظریه را، در حوزه گفتمان انقلاب و اسلامی‌سازی علوم انسانی لازم دانست و گفت: تولید چندزبانه کار دیگری است که باید در حوزه گفتمان‌سازی انجام شود. به نظر می‌آید که باید مراکز توافقی انجام دهند. وقتی اثری با هزینه تولید می‌شود، چکیده آن هم تولید شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در این رابطه در حوزه، مدیر حوزه‌های علمیه حمایت‌های جدی داشته است. الآن در حوزه سامانه‌هایی چون سامانه پژوهشگران فعال است و اسامی را که در طرح گفتمان مطرح است، در این سامانه جامع وارد می‌کنیم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: از دیگر فعالیت‌ها می‌توان راه‌اندازی دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی در حوزه را نام برد که صورت گرفته است. این دبیرخانه برای پاسخ‌گویی به نیازهای نظام، جامعه و کشور طراحی شده است.
وی بیان داشت: قالب آثاری که در حوزه گفتمان وجود دارد، در مورد پاسخ به نیازهای جامعه است. در این دبیرخانه اولویت ما طرح‌های راهبردی و کاربردی است که بتواند دردی از جامعه را حل کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی گفت: ستاد راهبری بین وزارت علوم و حوزه راه‌اندازی و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شده و برای طرح گفتمان، از ستاد هماهنگی می‌توان استفاده خوبی کرد. این مسئله گامی برای تسهیل وزارت علوم و حوزه در بحث گفتمان است.

  لزوم شناخت فلسفههای علوم انسانی در رشتههای مختلف
دکتر حداد عادل نیز در این نشست گفت: برای تحول در علوم اسلامی، دو کار مهم در جنبه مطالعاتی و مدیریتی باید انجام دهیم. کار اول در حوزه مطالعاتی است. در این بخش باید مشخص کنیم، دنبال چه هستیم. یکی از کارهای که باید انجام شود، طرح مبانی علوم انسانی غربی‌ها در دانشگاه است و سپس نقدهایمان را هم نسبت به آن ارائه دهیم.
وی بیان داشت: کار دیگری که باید صورت گیرد، شناخت از فلسفه‌های علوم انسانی در رشته‌های مختلف است. وقتی مبانی آن را مطرح و شناخت درستی پیدا کردیم، آنگاه آنها را نقد کنیم و مشخص کنیم که با مبانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان‌بینی چه تحولی در حوزه علوم انسانی به وجود خواهد آمد خصوصاً از نظر کارآمدی آن.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: آثار زیادی از مؤسسات مختلف در قم و تهران در حوزه علوم انسانی و اسلامی منتشر می‌شود؛ ولی این آثار زمانی در جامعه و دانشگاه تحول ایجاد می‌کند که به دانشگاه راه پیدا کند؛ لذا باید اضلاع اسلامی‌سازی شناسایی شود و هرکدام از دستگاه‌ها وظایف‌شان مشخص شود. در این رابطه حوزه پیش‌قدم شده و ستاد راهبری تحول اسلامی‌سازی علوم انسانی در حوزه هم راه‌اندازی شده است.

  اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی برگزار میشود
​​​​​​​
حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاجری نیز در این نشست، با بیان اینکه هدف از طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، معرفی روشمند آثار فاخر و برگزیده حوزه و دانشگاه در عرصه علوم انسانی و اسلامی به مراکز علمی دنیاست، افزود: در این زمینه باید چند کار انجام شود؛ از جمله شناسایی آثار برتر در مراکز علمی، معرفی آثار در قالب کتاب، سامانه نرم‌افزاری کتاب‌شناخت، برگزاری نشست‌های علمی و نظریه‌پردازی در مراکز دنیا، دانشگاه‌ها و مراکز علمی حوزه و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی در حوزه علوم انسانی اسلامی.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، با اشاره به راه‌اندازی سامانه کتاب‌شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی، گفت: سال گذشته این سامانه راه‌اندازی شده است. در این رابطه چند کار الزامی است که از جمله آن، راه‌اندازی سامانه‌های ارزیابی مرکز استنادی اسلامی‌سازی علوم انسانی و پایان‌نامه است.
وی افزود: کار بعدی که باید انجام شود، ارسال دو جلد کتاب در مورد گفتمان انقلاب اسلامی است. اولین آن در مدرسه فیضیه و دومی در مدرسه مروی است و تلاش داریم در ۳۰ استان، کتابخانه‌ای در ارتباط با گفتمان علمی انقلاب اسلامی ایجاد کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری گفت: تأسیس فروشگاه کتاب کار دیگری است که در ارتباط با این دو جلد کتاب صورت گرفته است. در این رابطه می‌توان از بوستان کتاب نام برد.
وی عنوان کرد: اما در ارتباط با کار سوم یعنی اعزام استاد، در ۲۲ استان کشور شورای تخصصی تشکیل شده است و این مسئله تا قبل از کرونا بسیار خوب بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری گفت: برگزاری سلسله همایشی در قالب وبینار و برگزاری کارگروه‌های غیرحضوری، کار بسیار مثبت دیگری بود که در ارتباط با گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی و اسلامی‌سازی علوم انسانی انجام شده است.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه افزود: اساسنامه دبیرخانه گفتمان انقلاب اسلامی تنظیم شده است و باید تلاش کرد، این اساسنامه مبنای گفتمان‌سازی شود. در تلاش هستیم اولین رزمایش سرمایه علمی انقلاب اسلامی برای معرفی این شخصیت‌ها در مشهد مقدس برگزار شود.
وی عنوان کرد: تاکنون بین 2500 تا 3هزار جلد تنها از چند مؤسسه به طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی رسیده و هرچه کار ادامه پیدا می‌کند، تعداد این آثار بیشتر می‌شود.
گفتنی است، در ادامه این نشست برخی دیگر از رؤسا و معاونان پژوهشی مؤسسات عالی آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، به سخنرانی و بیان نظرات خود پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه