هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

از ایده‌های دارای ارزش فرهنگی حمایت می‌کنیم

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق خبر داد

از ایده‌های دارای ارزش فرهنگی حمایت می‌کنیم

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: اگر ایده‌ای به این مرکز مراجعه کند، در ثبت شرکت، مالیات، بازاریابی و... به این ایده که با مشکل مواجه می‌شود، کمک خواهیم کرد تا این ایده به یک شرکت تبدیل گردد و در این راستا، هیچ توقع مالی نداریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست مشترک مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که با موضوع «کاربردی‌سازی علوم» برگزار شد، با تأکید بر لزوم کاربردی کردن یافته‌های علمی، اظهار داشت: لازمه کاربردی‌سازی درصد بالایی از یافته‌های علمی، تبدیل شدن به مدل، الگو و فناوری است.

 
  تبدیل ارزشها به روشهای فناورانه
حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی تمرکز فعالیت‌های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را، تبدیل ارزش‌ها به روش‌های فناورانه عنوان کرد و افزود: در این مرکز بنا نیست که بخشی از یافته را آگاهی‌بخشی کرده یا کتابی را چاپ کنیم؛ بلکه کار مرکز ملی اشراق این است، تیم‌هایی که بتوانند ایده‌ای را بیاورند که یک یافته دینی یا ارزش فرهنگی عام بتواند؛ آن را در یک قالب مدل‌سازی کند، پذیرش، آموزش و مشاوره می‌دهیم و مکان و امکانات در اختیار گذاشته و منتورهایی را مشخص می‌کنیم که ایده را راهبری کنند تا یافته ذهنی به محصول تبدیل شود و در نهایت، این محصول در بازار حضور پیدا کند و یک ارزش فرهنگی به‌شکل محصول به دست مخاطب برسد و درآمد محصول، تاب‌آوری را شکل بدهد و محصول روی پای خودش بچرخد.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در خصوص پذیرش ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، ابراز کرد: قرار نیست که خودمان ارزش‌ها را فهرست کرده و به فناوری تبدیل کنیم و الگو در جامعه پیاده کنیم؛ بلکه مدل‌مان را این‌گونه تعریف کردیم که اگر فردی در سطح جامعه ایده‌ای داشت و داور تشخیص داد که این ایده می‌تواند، تقاطعی بین ارزش و عینت ایجاد کند، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، به این ایده کمک خواهد کرد.

 
  حمایت از ایدههای دارای ارزش ترجمه
وی با بیان اینکه کلیت این تقاطع را که یک ارزش فرهنگی را به یک عینیت تبدیل کند، «ترجمه» می‌نامیم، تبیین کرد: کار این مرکز، حمایت از ایده‌هایی است که توانایی دارند، یک ارزش فرهنگی را به یک روش عینی تبدیل کنند. باید نسبت به ایده‌پردازان پایش، صیانت و کمک کنیم تا از راه منحرف نشوند.
وی با بیان اینکه ایده‌پردازان باید سپری کردن مسیر پیشرفت در سطح بازار را تجربه کنند، یادآور شد: در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، آموزش‌های لازم را به ایده‌پردازان می‌دهیم و کل این منطق را رویداد «کاریزنگار» نام‌گذاری کرده‌ایم.

 
  ضرورت راهاندازی کرسیهای فقه ناظر بر اکوسیستم استارتاپ
حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: استارتاپ‌ها احکامی دارد. اگر کرسی‌های فقه ناظر بر این اکوسیستم داشته باشیم، کمک بزرگی است؛ البته آیت‌الله مدرسی یزدی، کرسی فقه استارتاپ‌ها را شروع کرده‌اند.

 
  ورود مرکز به مدار تبدیل ارزشها به مدل
وی فناوری فرهنگی را حوزه کاری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق عنوان کرد و افزود: ورود مرکز به مدار تبدیل ارزش‌ها به مدل‌هاست که اصطلاحاً «فناوری فرهنگی» گفته می‌شود و مستقیم هم خودمان صف اجرا نیستیم؛ اما از کسانی که ایده‌ای را به یک محصول یا خدمت برسانند، حمایت می‌کنیم و عمده کار این مرکز، تبدیل ایده به محصول و خدمت است.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: باید بخش خصوصی را در جهت ترویج و تبلیغ دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی به‌صورت اپلیکیشن، کتاب و... فعال کنیم؛ به‌عنوان مثال، این امکان وجود دارد که مجموعه ۳۳ جلدی «فرهنگ قرآن» با تکنیک‌های فناورانه به یک اپلیکیشن تبدیل شود تا ائمه جمعه و جماعات و همه محققان از آن استفاده کنند.

 
  یک شخصیت و یا کتاب میتواند مبدأ یک استارتاپ باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی گفت: عینکی که ما به چشم می‌زنیم و به موضوع نگاه می‌کنیم، از زاویه دید فناوری است، نه فقه و تاریخ و... ؛ ممکن است چند کار در پژوهشکده فقه و حقوق صورت گرفته و اولویت‌بندی هم شده باشد؛ ولی این اولویت‌بندی از زاویه دید فناور نباشد.
وی ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، اظهار داشت: در این مرکز کریدور میزبانی و رشد داریم که پذیرش، آموزش، مشاوره و منتورینگ می‌کنیم و خدمات و امکانات می‌دهیم تا ایده به یک شرکت خلاق تبدیل شود.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، به بعد آموزشی این مرکز پرداخت و گفت: تمام آموزش‌های عمومی فناوری فرهنگی را که لازم بود، تولید و تأمین کردیم و در اپلیکیشنی با عنوان «مدرسه فناوری فانوس» منتشر کردیم که این اپلیکیشن از طریق کافه بازار قابل دریافت است که بیش از ۱۰۰۰ فایل آموزشی در این نرم‌افزار بارگذاری شده است.

 
  تبدیل ایده به بنگاه تجاریِ فرهنگی بدون چشمداشت مالی
وی با بیان اینکه از دیگر فعالیت‌های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، «چارسوق» است، تصریح کرد: وقتی تیم ایده‌ها به شرکت تبدیل شدند، باید برای این شرکت‌ها مشتری پیدا شود؛ مثلا ۱۰۰۰ نفر مشتری برای یک اپلیکیشن جذب شود. در این مرکز، پس و پیش کار این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم که اگر ایده‌ای به این مرکز مراجعه کرد، به این ایده که در ثبت شرکت، مالیات، بازاریابی و... به مشکل می‌خورد، کمک خواهیم کرد تا این ایده به یک شرکت تبدیل گردد و ما هم هیچ توقعی نداریم؛ یعنی نه سهامی می‌گیریم و نه پولی؛ صرفاً کمک می‌کنیم تا بتواند کارش را ادامه دهد و به یک بنگاه تجاری فرهنگی تبدیل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه