هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت الگوگیری حوزه‌های علمیه از علم و اخلاق علامه مصباح یزدی و ادامه خط ایشان

تأکید مراجع و علما در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی(ره)

ضرورت الگوگیری حوزه‌های علمیه از علم و اخلاق علامه مصباح یزدی و ادامه خط ایشان

در آستانه شروع فعالیت‌های ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(ره) برخی از اعضای ستاد بزرگداشت این عالم فقید، جهت تشریح فعالیت‌های این ستاد با آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی، سبحانی و حضرت آیت‌الله علوی گرگانی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

    خط ایشان را ادامه دهید
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(ره)، ضمن خوش‌آمدگویی و اظهار خرسندی از این دیدار، گفتند: بنده از اول به ایشان اخلاص و ارادت داشتم. از همان اول که ایشان در این مهدیه سخنرانی می‌کردند. وجود ایشان واقعاً خیلی مغتنم بود؛ انشاءالله خط ایشان را ادامه دهید.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح نیز در این دیدار، ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، ابراز کرد: آیت‌الله مصباح یزدی راجع به حضرت‌عالی تعابیر مهم و بلندی داشتند و هنگامی که حضرت‌عالی در شورای نگهبان بودید، می‌گفتند: این افتخاری برای جمهوری اسلامی است که افرادی با این درجه از فضل و تقوا، در مناصب جمهوری اسلامی حضور داشته باشند.
در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح، کتاب دوجلدی شرح خطبه فدکیه تألیف علامه مصباح یزدی(ره) را به حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تقدیم کرد.
این مرجع تقلید هم ضمن تشکر، اظهار کردند: اینکه آیت‌الله مصباح در دو جلد خطبه مبارکه فدکیه را شرح داده‌اند، نشان‌دهنده ولایی بودن ایشان است؛ البته از قبل هم معلوم بود؛ اما این کار خیلی مهم است. خداوند ایشان را رحمت بفرماید و بر درجاتشان بیفزاید.

 
  قیام فکری و قلمی آیتالله مصباح یزدی(ره) برای خدا بود
حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان را عالم اهل قیام برای دین دانستند و گفتند: ایشان قیام برای خدا داشتند و قیام فکری و قلمی ایشان که برآمده از علم و آگاهی ایشان بود، نمونه‌ای از این قیام است. آثار مکتوب متعددی که از ایشان باقی مانده، از آثار قیام قلمی ایشان است. این قیام بسیار ارزشمند و مهم و به‌قدری حائز اهمیت است که بزرگان ما آرزو داشتند، از آنها آثار علمی و مکتوب قابل فهم برای مردم باقی بماند. امروز ما می‌بینیم، آیت‌الله مصباح یزدی با این قیام قلمی و علمی که داشتند، آثار و برکات متعددی را برای شناخت دین به مردم برجای گذاشته‌اند.
این مرجع تقلید، ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای خانواده ایشان، افزودند: تلاش مجموعه شاگردان و خانواده آیت‌الله مصباح یزدی، باید بر این باشد که آثار و کتب ایشان را به زبان‌های مختلف و برای همه سطوح جامعه منتشر نمایند. آثار ایشان در زمینه‌های مختلف و به‌صورت دقیق تألیف شده است که ویژگی خاص ایشان می‌باشد و نباید مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی مورد غفلت قرار گیرد.

 
  پاسداشت یاد علما در واقع احیای این بزرگان است
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، گفتند: بزرگداشت و گرامی‌داشت یاد علما و بزرگان، یک امر پسندیده و تاریخی است، که باید مورد توجه اعضای ستاد قرار گیرد و پاسداشت یاد علما، در واقع احیای این بزرگان است.
حضرت آیت‌الله سبحانی، از آیت‌الله مصباح یزدی به‌عنوان یک عالم متواضع و خاشع یاد و تأکید کردند: در رابطه با پاسداشت یاد و خاطره ایشان، باید به دو موضوع مهم؛ یعنی خدمات علمی و شاگردان متعدد تربیت‌یافته مکتب ایشان و همچنین سیره علمی، اخلاقی و معنوی این عالم وارسته توجه جدی شود. ایشان با بیان اینکه نیاز امروز حوزه‌های علمیه به الگوگیری اخلاقی و علمی از چنین بزرگانی است، بر اهمیت جایگاه ستاد بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی در معرفی صحیح این مجاهد پارسا تأکید نمودند.
معظم‌له خطاب به فرزندان این یار دیرین رهبری، گفتند: شما باید حق ایشان را نسبت به خود ادا کنید و سیره عملی و اخلاقی ایشان را به‌صورت مکتوب نشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهید. همچنین مؤسسه امام خمینی(قد) که از ایشان به یادگار باقی مانده است، باید بیش از گذشته گسترش یابد.

 
 آیتالله مصباح یزدی(ره) علامه ذوالفنون بود
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بیان داشتند: آیت‌الله مصباح یزدی خدمات گسترده‌ای داشتند. تربیت شاگردان و تأسیس مؤسسه امام خمینی(قد) و هم‌چنین تألیفات گسترده ایشان، بخشی از این خدمات بود. الحمدالله این خدمات ذخیره الهی برای مردم و دین شده است.
ایشان بیان کردند: ایشان بیانی جذاب داشتند و جداً کلام ایشان مؤثر و گیرا بود و واقعاً از نبود ایشان و از اینکه از فیض و علم ایشان بی‌بهره شدیم، متأثر و متأسف هستیم. ایشان لحظه‌ای آرام نمی‌گرفتند و شب و روز برای علم دین و آموزش شاگردان تلاش می‌کردند و ‌ای کاش! ایشان بیشتر در بین ما بودند تا از برکات و علم ایشان فیض و بهره می‌بردیم.
حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، از آیت‌الله مصباح یزدی به‌عنوان علامه ذوالفنون یاد کردند و افزودند: شما به‌عنوان خانواده ایشان، باید به‌خاطر نسبت داشتن با چنین شخصیتی افتخار کنید. بنده دعاگوی شما هستم و سلام بنده را به خانواده محترم ایشان برسانید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه