هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت توسعه مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان متناسب با این حوزه

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد

ضرورت توسعه مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان متناسب با این حوزه

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین باطنی، 17مهر در دیدار رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: سفرهای استانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرمحمدی موجب بومی‌سازی مأموریت‌های مرکز خدمات می‌شود.
وی بیان کرد: دوره جدید مدیریت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، قطعاً دوره بهینه‌سازی روش‌ها، ارتقای فعالیت‌ها و دوره عمق پیدا کردن مأموریت‌های مرکز خدمات خواهد بود.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: اگر ما ایستا باشیم و ارتباطی با دیگران نداشته باشیم، به روزمرگی می‌افتیم؛ هنوز تعاملات بین دستگاه‌های حوزوی، مبتنی بر ارتباطات سنتی و کاغذی است و به‌نظر می‌رسد، زمان ارتباطات این‌چنینی گذشته و باید نحوه ارتباطات مراکز حوزوی، الکترونیکی و نوین شود. پایه سوم برخی از ارتباطات به بیرون از حوزه مثل سازمان تأمین اجتماعی، اداره پست و... برمی‌گردد؛ بنابراین ما در حال طراحی یک نرم‌افزار جامع و کامل ارتباطی برای مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان هستیم.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین باطنی در ادامه با تأکید بر ضرورت توسعه مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان متناسب با حوزه بزرگ علمیه اصفهان، اظهار کرد: مطالبه بعدی ما این بوده که مرکز خدمات استان، در قد و قواره حوزه علمیه اصفهان و قدمت دیرینه آن نیست و کمی مظلوم واقع شده؛ لذا باید یک نگاه کلان از سوی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور برای گسترش فیزیکی و امکاناتی به‌منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به طلاب استان بشود.
وی افزود: بنا بر ضرورت و درخواست روحانیون و معمرین استان، نیازمند مکانی برای ارتقای توان‌خواهی و توان‌بخشی هستیم؛ باید محل تجمعی خوبی برای پابه‌سن گذاشته‌های حوزوی، با حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور راه‌اندازی شود.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: ایجاد منابع درآمدی پایدار از دیگر نکاتی است که باید از سوی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه همه درخواست‌ها و مطالبات با بودجه کشوری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه امکان‌پذیر نخواهد بود. وی توضیح داد: ارتباط بیشتر و تقویت هم‌افزایی بین کمیسیون‌های مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان، با مرکز مدیریت استان لازم و ضروری است؛ چه‌بسا معاونت آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، در اتخاذ تصمیماتی نیاز به دانستن جزئیات کمیسیون پزشکی مرکز خدمات داشته باشد.
 
 هماندیشی مدیران مراکز حوزوی اصفهان با رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه
همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرمحمدی، در سفر به اصفهان، 18مهر با مدیران حوزوی از جمله معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مدیر حوزه علمیه خواهران و رئیس جامعة‌المصطفی‌العالمیه اصفهان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اخیراً در زمینه تبلیغ در فضای مجازی تأکیدات و تذکراتی داشتند که قابل ‌تأمل است، ابراز کرد: با توجه ‌به بحث ضرورت اجرای این فرامین، باید یک رویکرد حمایتی نسبت به طلابی که ممحض در فضای مجازی بوده و فعالیت در این عرصه دارند، انجام شود؛ لذا می‌طلبد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور برای این امر، برنامه‌ریزی کلان تدوین کند.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان افزود: در کنار مبلغان فعال فضای مجازی، برای طلاب طرح هجرت نیز، بنا بر مشکلات عدیده و محرومیت از یکسری امکانات شهری، ضروری است که یک سری امتیازات خاص از سوی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور اختصاص یابد.
همچنین در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالامیر خطاط، معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان هم عنوان کرد: نگاه ویژه‌ای به طلابی که پس از پایان دوران دانشجویی به حوزه علمیه آمده‌اند در جهت برقراری بیمه آنها صورت گیرد.
وی ابراز کرد: مشکل بعدی بحث مسکن طلاب است که با توجه ‌به نگاه مثبت دولت جدید در زمینه ساخت یک میلیون مسکن، خواستاریم سهمیه‌ای از ساخت مسکن‌ها به حوزه‌های علمیه و طلاب اختصاص داده شود.
حجت‌الاسلام محسن جلالی معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان هم در این جلسه، اشاره‌ای به بحث نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه کرد و گفت: باید مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، فارغ از برنامه‌های فرهنگی، در راستای تدوین برنامه‌های حمایت مالی برای استعدادهای برتر برنامه‌ریزی کند.
وی ادامه داد: موضوع بعدی بحث مربوط به اساتید درس خارج حوزه علمیه اصفهان که شایسته است، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این اساتید از سوی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه باشد.
معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: برای بحث فعالی پرورنده‌های روحانیون درس خارج، چند سال اشتغال به درس خارج به‌صورت متمرکز برای سطح کشور تعریف شود؛ چراکه در این زمینه سال‌های متفاوتی در کشور از سوی حوزه علمیه مشهد، قم و اصفهان مطرح می‌شود که شایسته است، وحدت رویه‌ای صورت گیرد.
در ادامـه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان نیز با بیان گزارش مختصری از وضعیت فعلی حوزه علمیه خواهران، در رابطه ‌با دغدغه‌های اساتید خواهران، اذعان کرد: درخواست داریم، انعطاف‌هایی از سوی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در رابطه ‌با بیمه اساتید خواهران حوزه علمیه در طول ترم و یا بازنشستگان اساتید انجام شود.
وی بیان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت تبلیغی طلاب خواهر و مبلغان حوزه علمیه خواهران در شهرستان‌های کوچک و محروم، با رویکرد حمایتی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، می‌تواند مثمرثمر باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه