هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

علامه حسن‌زاده، عالم انقلابی بود

در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده(ره) در حرم مطهر رضوی عنوان شد

علامه حسن‌زاده، عالم انقلابی بود

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: فقط نگویید، علامه حسن‌زاده، عارف، سالک، ذوفنون، هیوی و منجم بود و علم اعداد می‌دانست؛ او انقلابی هم بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده عاملی(ره) که از سوی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه میرزاجعفر در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، به معرفی شخصیت ایشان پرداخت و گفت: امام رضا(ع)، بارها و به‌طور پیوسته می‌فرمودند: خداوند رحمت کند کسی را که امر، فرهنگ و مکتب ما را؛ یعنی امامت و ولایت ما را زنده کند. راوی می‌گوید: عرض کردم، چطور ممکن است کسی امر، حاکمیت، دولت و حکومت توحیدی و عدالت گستر شما را زنده کند و چه راهکاری وجود دارد که حکومت شما در جامعه حاکم و جاری شود؟،‌ فرمودند: به‌درستی علوم و معارف ما را فرابگیرد و استاد شود و آنگاه به دیگران یاد دهد.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه یکی از بزرگانی که تمام دوران عمر علمی‌اش را وقف خدمت به علوم و معارف خاندان وحی کرد و به توفیقات عظیمی دست یافت، علامه ذوفنون، آیت‌الله حسن‌زاده آملی است، گفت: قریب 200 اثر به‌تعبیر بزرگانی همچون استاد بزرگ حوزه‌های علمیه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی از او به‌یادگار مانده است. او فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضی‌دان، منجم، هیوی و ادیب و همچنین، یک مجتهد، اصولی، فقیه و مفسر بود. او تفسیر امین‌الاسلام طبرسی را در محضر استاد معزز و مکرمش، علامه شعرانی فراگرفته؛ درحالی‌که شاید کمتر کسی باشد که یکبار به‌صورت کامل به مطالعه دقیق مجمع‌البیان و دیگر تفاسیر از آغاز تا پایان، موفق شده باشد.
وی با بیان اینکه آن مرحوم فرمود که جواهر- آن متن متین فقه اهل‌البیت(ع) را که امام راحل درباره صاحبش فرمود: کم اتفاق می‌افتد که مادران، صاحب جواهر به دنیا بیاورند- به‌عنوان درس فقه اهل‌بیت(ع) از محضر استاد دریافت کرده است، یادآور شد: شاید خیلی‌ها که اهل فقه‌اند، با این رویکرد، جواهر را درک نکرده باشند. اگر کسی می‌خواهد مهارت علامه حسن‌زاده را در حوزه فقه بیابد و لمس کند، کافی است که «دروس معرفةالوقت والقبله» این استاد فقیه را ملاحظه کند که با فقیهان نراقیین و شهید اول چگونه به بحث نشسته است. این کتاب سند گویا و قاطع فقاهت و فهم درست او از فقه است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی خراسانی با اشاره به اینکه ایشان خیلی رنج می‌برد از اینکه یک طلبه‌ای یک متن و روایتی را با سند بخواند ولی غلط بخواند، ادامه داد: ایشان با دقت و مدیریت، اصول کافی را اعراب‌گذاری کرد. ایشان فقط «زیج‌ الغ‌‌بیگ»، «اکر»، «مجسطی»، «هیئت»، «ریاضیات» و «نجوم» را استاد نبود؛ بلکه در تفسیر، ادبیات، فقه و... نیز نظر و مهارت داشت و استاد بود.
وی تأکید کرد: در کنار همه این‌ها، او یک امتیاز بزرگ دیگری هم داشت. عالم روزگار خودش بود. مردم و شرایط روزگارش را خوب می‌شناخت و در جبهه به‌هنگام لزوم، حضور می‌یافت. اصحاب بحث او، اصحاب جبهه هم بودند. بعد مسئله مهم اینکه علامه حسن‌زاده، انقلابی بود؛ فقط نگویید، عارف، سالک، ذوفنون، هیوی، منجم بود و علم اعداد می‌دانست؛ او انقلابی هم بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بسیاری از مراجع، رحلت ایشان را ضایعه مولمه و خسارت جبران‌ناپذیر برای حوزه‌ها عنوان کرده و از ایشان به علامه ذوفنون، آیت‌الله‌العظمی، استاد ماهر، عارف وارسته و عالم اسلام و معارف اسلام یاد کرده‌اند و رهبر معظم انقلاب ایشان را از جمله‌ چهره‌های نادر و فاخری که هر از چندی، روزگار چنین شخصیت‌هایی را به خود می‌بیند، دانستند، گفت: همه درباره او گفته‌اند ولی گفتنی زیاد است؛ اما بداخلاقی، کم‌حوصلگی و از ناحیه بعضی‌ها، بی‌اطلاعی چیست؟!
 وی افزود: ممکن است کسی اندیشه‌اش با آیت‌الله حسن‌زاده آملی مختلف باشد. همه از نظر علمی محترمند. تضارب آرا و اختلاف ایده‌ها در حوزه‌های علمیه بوده و باید باشد. عده‌ای کلینی را تکفیر و شیخ صدوق را تفسیق کرده‌اند. آنچه دردآور است، زیرپا گذاشتن ادب می‌باشد که کسی را به جرم دفاع از انقلاب محکوم کنند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه بیش از 30 سال با علامه حسن‌زاده آملی بوده‌ام و ایشان را خوب می‌شناسم و او یکی از دلدادگان به خاندان رسالت بود، ادامه داد: چرا این‌طور مفاخر خود را با دست خود می‌خواهید رمی و نیزه‌های سمی خود را به سمت او رها کنید؟ مواظب باشید! دشمن مهندسی‌شده و سنجیده عمل می‌کند. در زمین دشمن بازی نکنید و به دام‌های پنهانی این ابلیس‌ها گرفتار نشوید. امام رضا(ع) حتی با یک کلمه در حق احدی جفا نکرد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 2 دیدگاه
عل حسنی 1400/8/9 - 11:06
از محتوا خوب شما سپاسگذارم
rateup 1
 ratedown 0
محمد 1400/8/9 - 11:09
مطلب کوتاه بود
rateup 0
 ratedown 0