هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

باید تجارب گروه‌های جهادی ثبت و ضبط شود

مدیر حوزه‌های علمیه در نشست مسئولان کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران

باید تجارب گروه‌های جهادی ثبت و ضبط شود


مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مشاوره با رویکرد اسلامی یکی از کارویژه‌های اختصاصی روحانیت است و این‌گونه کار جهادی، متمایز از سایر فعالیت‌های جهادی به حساب می‌آید.
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی 28شهریور در نشستی با مسئولین کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، ضمن تقدیر از فعالیت‌های جهادی این کمیته، گفت: کار این افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از همه آن‌ها صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم؛ حضور جهادی روحانیت و طلاب در امدادرسانی از باب مستحب و واجب کفایی است؛ اما کارویژه روحانیت، کارهایی هستند که فقط از طلبه‌ها برمی‌آید و روا‌ن‌شناسی با رویکرد اسلامی یکی از این کارهاست.
وی افزود: مشاوره با رویکرد اسلامی یکی از کارویژه‌های اختصاصی روحانیت است و این‌گونه کار جهادی، متمایز از سایر فعالیت‌های جهادی به حساب می‌آید.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: بایستی از فعالیت‌های کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران، گزارشی مدون و جامع به مقام معظم رهبری، ستاد مقابله با کرونا، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه ارائه شود تا در جریان این فعالیت‌های پرخیر و برکت قرار گیرند.
وی ارتباط بین کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران با معاونت تهذیب را لازم دانست و گفت: باید ارتباط وثیقی بین کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران با معاونت تهذیب و بخش مشاوره حوزه ایجاد شود تا با سازوکار مشخصی، تعامل اثربخشی را بین آن‌ها شاهد باشیم.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: یکی از کارهای کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران، باید پرورش طلبه مشاور باشد؛ این کار از طریق ارتباط‌گیری با مدارس علمیه و آموزش طلاب و اساتید حوزه قابل انجام است.
وی افزود: در درخت‌واره دانشی و رشته‌ای حوزه‌های علمیه، رشته‌های مرتبط با روا‌ن‌شناسی در حوزه اخلاق، تربیت و مشاوره به‌صورت ۱۵ رشته و ۱۴ گرایش در سطح سه و چهار تحصیلی تعریف شده است.
عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه جمع‌آوری تجارب و فعالیت‌های کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران، یکی از کارهای ضروری است، عنوان کرد: از مسئولان این کمیته می‌خواهیم، برنامه‌ای جامع و ۵ ساله برای فعالیت‌های آینده و خطوط اصلی اشتغالات آن طراحی نمایند و آن را مبنای حرکت کمیته قرار دهند.

 
  حضور ۳۸۰ طلبه مشاور در ستاد حوزوی بحران
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مهکام مسئول گروه یاوران سلامت روان، موسوم به کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران هم در این نشست، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این ستاد، گفت: گروه یاوران سلامت روان به‌طور رسمی از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با حمایت ستاد حوزوی بحران حوزه علمیه قم و با عنوان کمیته مشاوره به‌طور رسمی، همه‌جانبه و عملیاتی کار خود را در بسترهای مختلف خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی آغاز نمود.
وی افزود: از جمله فعالیت‌های این کمیته، می‌توان به تولید محتواهای متناسب با شرایط روانی جامعه، روحیه و امیدبخشی به بیماران بستری در بیمارستان‌ها و منازل به‌صورت حضوری و تلفنی، آرام‌سازی بازماندگان داغدیده و حمایت‌های مادی از خانواده‌های نیازمند داغدیده و مبتلا به کرونا اشاره کرد.
مسئول کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲ استان در سطح کشور دارای نیروی طلبه جهادی برای مشاوره در بیمارستان‌ها جهت مقابله با همه‌گیری کرونا هستند که توسط گروه یاوران سلامت روان، سازماندهی شده‌اند؛ در بین این استان‌ها کردستان و سپس قم بیشترین تعداد مشاور را دارا بوده‌اند.
وی تعداد ویزیت‌های صورت‌گرفته از سوی مشاوران گروه یاوران سلامت روان را بالغ بر 108هزارو390 مورد دانست و گفت: این تعداد مشاوره از سوی ۳۸۰ نفر طلبه مشاور در سطح کشور انجام گرفته است.
وی با اشاره به لزوم آموزش دادن به طلاب جهادی فعال در عرصه مشاوره افزود: کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران، در زمینه آموزش تحت بسترهای مختلفی اعم از آموزش تئوریک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌افزایی ویژه کادر اداری و درمانی بیمارستان‌ها، کارگاه‌های تربیت مشاوره پیش از ازدواج و برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی ویژه متقاضیان فعالیت داشته است.
مسئول کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران بیان کرد: مقرر شده است، پروژه ترکیبی آموزشی-پژوهشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کادر درمان بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه به اجرا درآید تا به آموزش و افزایش تاب‌آوری و مقابله با فرسودگی شغلی ناشی از بحران کووید۱۹ در میان کادر درمان پرداخته شود.
وی گفت: نتایج این آموزش که در گروه‌های ۱۲گانه با مداخلات گوناگون انجام می‌شود، به‌صورت پروژه‌ای پژوهشی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و مؤسسه یاوران سلامت روان منتشر خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهکام اظهار کرد: با توجه به نقش حیاتی و اساسی پژوهش در زمینه‌های مختلف؛ مخصوصاً حوزه‌های مرتبط با خدمات روحی و روانی، معاونت پژوهش گروه یاوران سلامت روان، از ابتدا در کنار فعالیت‌های آموزشی و اعزام فعال، اقدامات متعددی در زمینه تولید محتوا و انجام پژوهش‌های مرتبط با موضوع کووید۱۹ شامل؛ تهیه و تدوین محتوا ویژه آموزش به مشاوران جهت مداخلات روان‌شناختی، تدوین مقالات علمی پژوهشی مبتنی بر یافته‌های مداخلات روان‌شناختی و مشاوره، سفارش و حمایت از طرح‌های پژوهشی، تدوین کتاب امداد روحانی به سفارش حوزه علمیه قم و... نموده است.
مسئول کمیته مشاوره و روا‌ن‌شناسی ستاد حوزوی بحران در پایان گفت: معاونت پشتیبانی گروه یاوران سلامت روان، در مدت شیوع بیماری کرونا در کنار خدمت‌رسانی و پشتیبانی مشاوران در استان‌های مختلف اقدام به جذب منابع مالی و غیرمالی مورد نیاز بیماران و نیازمندان نموده و در حد توان و ظرفیت موجود، در این زمینه خدمت‌رسانی کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه