هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مسئولانی که در قضیه بورس کوتاهی کردند ضامن اموال مردم هستند

آیت‌الله فاضل لنکرانی

مسئولانی که در قضیه بورس کوتاهی کردند ضامن اموال مردم هستند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مکتب اهل‌بیت(ع) هدف از زندگی را کاملاً برای انسان تبیین می‌کند، به انسان نشاط و انرژی می‌دهد و نماد و ظهور و بروز آن هم، در حضور در میدان‌های بسیار سخت مانند دفاع مقدس یا در شهدای مدافع حرم مشهود است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار شورای مرکزی ائتلاف سراسری فرهنگیان، هدف انقلاب اسلامی را اجرای آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع)  عنوان کرد و گفت: از شاخصه‌های اصول‌گرایی هم تبیین مکتب اهل‌بیت(ع) است. اصول‌گرایی اگر بر این شاخص باشد، واقعاً اصولگرایی است. این شاخص فقط بحث معنویت و فرهنگ نیست؛ بلکه گروه‌های  سیاسی باید به فکر این باشند که جوان‌ها و مردم را به سمت کارآفرینی سوق بدهند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی ما سراغ مکتب اهل‌بیت(ع) برویم، تشویق ایشان به امر تجارت را می‌بینیم؛ ادامه داد: ما از مسئولان این سؤال را داریم که آیا بورس تجارت است؟
آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: بورس یک تجارت کاذب و صوری است؛ درحالی‌که تجارت یعنی تولید بیشتر، توسعه بیشتر و درآمد بیشتر؛ اما در بورس گاهی اوقات درآمدهای کاذب ایجاد شد که به دنبال آن توسعه‌ و تولید در کار نبود و به این ترتیب، سهام یک کارخانه بدون اینکه توسعه و تولیدش دو برابر بشود، ده برابر می‌شد؛ درحالی‌که عقل یک بچه هم می‌فهمید که این امر کاذب است.
وی با اشاره به بازی‌های معاملاتی در بورس که موجب افزایش قیمت‌ و اشتهای کاذب در مردم شد، گفت: این اقدامات موجب ورود صدماتی به اموال مردم شد که واقعاً اگر ثابت بشود، مسئولی در این ماجرا کوتاهی کرده و دقت نکرده و مردم را وارد این میدان کرده و سرمایه مردم از بین رفته، اینجا ضمان وجود دارد و هیچ تردیدی در آن نیست.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از صدا و سیما در انتشار بخشی از سخنانش درباره بورس، گفت: البته مطلبی که ما آن زمان درباره بورس گفتیم، توسط رسانه‌ها قیچی شد و یک صحبتی که درباره امیرالمؤمنین(ع) هم صداوسیما پخش کرد، چون زمان به‌به و چه‌چه درباره  بورس بود، ناقص منتشر شد.
وی تأکید کرد: اصول‌گرایی یعنی پایبندی انسان به تمام زوایایی که در مکتب اهل‌بیت(ع) است. مثلاً اگر اهل‌بیت(ع) به نماز و عبادات تعبد خاص داشتند، ما هم تا یک مقداری از آن تعبد را داشته باشیم. اگر اهل‌بیت(ع) نسبت به جریان حاکم در جامعه خودشان توجه داشتند، یک شیعه نمی‌تواند بگوید، به من چه که چه کسی حکومت می‌کند یا چه کسی بیت المال را از بین می‌برد. شیعه باید نسبت به سرنوشت خودش و نسبت به حاکم و مسئولان توجه داشته باشد.
آیت‌الله فاضل لنکرانی پذیرش مسئولیت به‌عنوان یک وظیفه شرعی را از زوایا و شاخص‌های مکتب اهل‌بیت(ع) دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب بعد از پیروزی انقلاب با دعوت امام(قد) وارد شورای انقلاب شد؛ درحالی‌که خودش هیچ‌گاه برای رسیدن به این جایگاه تلاش نکرد و اگر رئیس‌جمهور شد، به‌خاطر مطالبه مردم و جامعه از ایشان بود و همه بخش‌ها با آن رأی بسیار بالا از ایشان خواستند. اگر رهبر شد، مسئولیتی بود که خبرگان روی دوش ایشان گذاشتند و ایشان هرگز دنبال اینها نبود. این موارد باید شاخص اصلی باشد.
استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به بیانی از مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی، گفت: این مطلب را والد مرحوم ما مکرر می‌فرمود: هدف از انقلاب،  این بود که آنچه خدا از خلقت بشر اراده کرده، محقق شود؛ یعنی یک حکومت صالح و مردمی برپا شود که احترام و ارزش برای خود مردم قائل باشد. اینها شاخص‌هایی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه