هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مسئولیت معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح جهان بر عهده وزارت ارشاد است

آیت‌الله رجبی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد

مسئولیت معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح جهان بر عهده وزارت ارشاد است

وزارت فرهنگ و ارشاد، مسئولیت معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح جهان را بر دوش دارد و این، نقش بسیار مهمی است. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) آمادگی دارد، به‌عنوان رسالت حوزوی و وظیفه الهی خود، در همه زمینه‌ها به شما کمک کند و پیوست‌های فرهنگی مورد نیاز شما را تأمین کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۸ شهریور با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قد) با آیت‌الله رجبی رئیس این مؤسسه دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله رجبی در این دیدار در تبیین اهمیت فرهنگ، به آیات شریفه ۲۴ تا ۲۶ سوره مبارکه ابراهیم استناد کرد و  افزود: به‌تعبیر قرآن فرهنگ طَیِّب و فرهنگ خبیث داریم. فرهنگ پاک، مانند هوای سالم و پاک است و فرهنگ ناپاک مانند هوای آلوده است. قرآن شاخص فرهنگ پاک را زیرساخت‌ها و مبانی مستحکم آن می‌داند و می‌فرماید: «أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی‌اَلسَّماءِ»؛ اما فرهنگ ناپاک، پایه، اساس و ریشه‌ای ندارد؛ چه رسد به آنکه به اعماق جان انسان‌ها وارد و نهادینه شده باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا باید رویکرد به فرهنگ را در مجموعه خود و در مردم به‌ویژه قشر تحصیل‌کرده، اصلاح کند. تمام سازمان‌های زیرمجموعه این وزارت‌خانه، باید رسالت خود را انتقال فرهنگ ناب اسلامی؛ یعنی باورداشت‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی بدانند و برای پیاده شدن، فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی آن سیاست‌گذاری، راهبردنویسی و برنامه‌ریزی نمایند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید یک تحول بنیادین و انقلابی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ دهد، افزود: جناب‌عالی مسئولیت وزارت‌خانه‌ای را بر عهده گرفته‌اید که به‌دلیل سهل‌انگاری‌ها، کم‌کاری‌ها و عدم اعتقاد برخی مسئولان آن به فرهنگ اسلامی، مورد عتاب رهبر معظم انقلاب و هشدار معظم‌له، نسبت به تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی قرار گرفته است؛ بنابراین رسالت شما سنگین است.
آیت‌الله رجبی با اشاره به اهمیت فضای مجازی، ابراز داشت: موضوع دوم که مرتبط با موضوع اول است، مسئله فضای مجازی است که بر فرهنگ سیطره دارد و با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، حضور جدی و به‌موقع، پرانرژی و گسترده می‌توان بر این فضا مسلط شد. فرهنگ ناب اسلامی را بر آن حاکم و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. متأسفانه به‌رغم توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، قبل از آنکه فضاهای بومی راه‌اندازی شود، با گسترش پهنای باند فضا را به‌لحاظ محتوا در اختیار دشمنان فرهنگ اسلامی قرار دادند. امید است با همت جناب‌عالی و یارانتان، این خلأ بزرگ پر شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور چشم‌گیر و مسلط شدن فرهنگ ناب اسلامی در این فضا باشیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قد)، با تأکید بر ضرورت کادرسازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اگر نیروی انسانی شایسته تربیت شود و مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند، می‌توانند نواقص برنامه و محتوا را شناسایی کنند و برای رفع آنها اقدام کنند؛ ولی بهترین برنامه را اگر در اختیار کسانی قرار دهید که متعهد نباشند و به آن باور نداشته باشند و یا آشنا با فرهنگ ناب اسلامی نباشند و یا مشکل بصیرتی داشته باشند، بدون شک موفقیتی حاصل نمی‌شود، اگر زیان نداشته باشد. ساختارها هم البته باید مناسب با این اهداف بازسازی شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به گستره رسالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد: رسالت‌های این وزارت‌خانه منحصر به درون نظام نیست. این وزارت‌خانه مسئولیت معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح جهان را هم بر دوش دارد و این، نقش بسیار مهمی است. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) آمادگی دارد، به‌عنوان رسالت حوزوی و وظیفه الهی خود، در همه زمینه‌ها به شما کمک کند و پیوست‌های فرهنگی مورد نیاز شما را تأمین کند.
آیت‌الله رجبی در پایان ضمن اشاره به  رسالت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قد) در عرصه تولید محتوا و کادرسازی برای همه نهادهای نظام، گفت: مؤسسه می‌تواند در حوزه محتوای فضای مجازی، معارف ناب اسلامی و قرآنی و عقلانی در اختیارتان قرار دهد و در حوزه کادرسازی که تجربه چهل‌ساله دارد، می‌تواند با شما همکاری کند. چنان‌که در عرصه ارتقای معرفتی و آموزش مبانی اندیشه اسلامی و اجرای طرح ولایت برای نیروهای وزارت‌خانه و نیز برنامه‌هایی که برای مردم و قشر تحصیل‌کرده دارد، به دولت مردمی و انقلابی کمک کند.
گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این دیدار، با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار  اعضای کابینه دولت سیزدهم، تأکید کرد: ما در برابر خود، سیاهه‌ای از تکالیف بر زمین‌مانده می‌بینیم و این‌بار را نمی‌توانیم برداریم، مگر با پشتیبانی علمی و عملی مؤسساتی همچون مؤسسه امام خمینی(قد) و امید داریم در پایان این دوره، خدمت بزرگی به کشور و مردم عزیز کرده باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه