هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل مراجع عظام و علما از مجاهدت‌های علمی و دینی آیت‌الله رجائی(ره)

تجلیل مراجع عظام و علما از مجاهدت‌های علمی و دینی آیت‌الله رجائی(ره)

فقیه پارسا حضرت آیت‌الله سیدمحمد رجائی، از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه، پس از عمری تدریس در حوزه‌های علمیه نجف و قم، تربیت شاگردان، تألیف کتاب‌های ارزنده، نشر و دفاع از معارف نورانی اهل‌بیت(ع)، ۶‌مهر به‌دلیل ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. آیات عظام؛ صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، مظاهری، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و آیات؛ حسینی‌بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت این عالم پارسا را تسلیت گفتند.

    آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
رحلت فقیه عالی‌مقام آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد رجائی؟رضو؟، موجب تأثر و تأسف گردید.
شخصیت بزرگواری که سالیان متمادی در حوزه‌های علمیه نجف اشرف و قم، به‌تدریس و تألیف کتاب‌های ارزنده فقهی و ولایی و نشر معارف نورانی اهل‌بیت(ع)‌ اهتمام زیادی داشت. 
عالمی متواضع که دارای مکارم و فضائل اخلاقی بود و فقیهی وارسته که به‌دور از هیاهوی ظواهر دنیا، در اعلای کلمة‌الله و تحکیم مبانی ولایی سعی فراوانی نمود.
 اینجانب این ضایعه مولمه را به حوزه‌های علمیه و بیت رفیع استاد بزرگوارم، مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقای حاج سیدجمال‌الدین گلپایگانی(قد) و فرزندان فاضل و محترم و دامادهای دانشمند و مکرم آن فقید سعید، تسلیت گفته، علو درجات آن عالم ربانی و حشر و نشر با اجداد طاهرینش(ع) را از خداوند متعال مسئلت دارم.

 
  آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، در پی درگذشت آیت‌الله‌ سیدمحمد رجائی حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، طی تماس تلفنی با فرزند ایشان، درگذشت این عالم وارسته را تسلیت گفتند و از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید و اجر و صبر جمیل برای بیت مکرم ایشان مسألت نمودند.

 
  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
خبر درگذشت عالم ربانی مرحوم آیت‌الله سید‌محمد رجایی(ره) موجب نهایت تأسف و تأثر گردید. این عالم فرزانه سال‌ها در نجف اشرف و سالیان دراز در قم، به تربیت شاگردان اهتمام داشت و شاگردان با استعداد و فاضل از محضر ایشان کسب فیض نموده، مدارج علم و دانش را با موفقیت طی کردند.
به‌یاد دارم، در دوران اقامت در نجف با ایشان هم‌بحث بودم. ذوق سرشار و استعداد فوق‌العاده او تعجب‌آور بود. خدمات او به عالم اسلام و تشیع هرگز فراموش نمی‌شود.
اینجانب این مصیبت جانکاه را به حوزه علمیه، وابستگان، دوستان و به‌ویژه بیت شریف ایشان، تسلیت می‌گویم. خداوند روح او را با اجداد طاهرینش محشور گرداند و به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.

 
  آیتاللهالعظمی مظاهری
رحلت عالم ربانی و فقیه پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد رجایی(قد) موجب تأسف گردید.
این شخصیت پارسا و زاهد، عمر شریف خود را در ترویج معارف والای اهل‌بیت عصمت ‌و طهارت(ع) و تعلیم و تربیت فضلا و اساتید و تحکیم فقه آل‌محمد(ع) مصروف داشته و آثار گرانقدری از خود بر جای نهادند.
این ضایعه مولمه را به بیت مکرم و فرزندان محترم و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی برای آن عالم جلیل‌القدر، علو درجات و رحمت واسعه و حشر با اجداد طاهرینشان(ع) و برای خاندان مصاب و بازماندگان گرامی، صبر و اجر و عزت روزافزون مسألت می‌نمایم.

 
  آیتاللهالعظمی بشیر نجفی
خبر ارتحال آیت‌الله سید محمد رجایی از دنیای فانی به سوی رفیق اعلی موجب درمندی ما و نفوس مطهر شد. ایشان در جوار مادرش حضرت فاطمه زهرا‌؟سها؟ و جدّش حضرت نبی اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) مهمان شد و در آغوش آن  بزرگواران قرار  گرفت.
ما این مصیبت را به محضر حضرت ولی‌الله‌الاعظم‌(عج) و به تمامی مومنین به‌ویژه فرزندان ایشان تسلیت می‌گوییم و از درگاه الهی برای آنها صبر و آرامش مسئلت می‌جوییم.

 
  حضرت آیتالله علوی گرگانی
خبر رحلت عالم وارسته و فاضل ارجمند حضرت آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد رجائی(ره) که عمر خود را در راه ترویج معارف اهل‌بیت(ع)‌ و تربیت شاگردان شایسته سپری نمودند، موجب تأثر و تألم گردید.

 
  آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین
ارتحال عالم عامل، فقیه عالیقدر، حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمد رجایی(طاب ثراه) موجب تألم و تأثر گردید.
این فقیه پرهیزگار سال‌ها با سلوکی معنوی و زیستی زاهدانه در حوزه‌های علمیه، به مرزبانی از معارف اهل‌بیت(ع) اشتغال داشت و فرهیختگان و فضلای بسیاری را از سرچشمه فیوضات علمی و معنوی خود برخوردار ساخت.
اینجانب رحلت این فقیه آل‌محمد(ص) و مدرس برجسته علوم اسلامی را، به بیت شریف ایشان و همه ارادتمندان، شاگردان و بازماندگان تسلیت عرض نموده و علو درجات‌، رحمت و غفران الهی و حشر با اولیای الهی و ائمه طاهرین(ع) را برای آن فقید سعید از خداوند‌منان مسألت می‌نمایم.

 
  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
ارتحال دانشمند فرهیخته حضرت آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد رجایی(طاب ثراه) که عمر پربرکت خویش را مجاهدانه در راه تعلیم و تربیت نفوس مستعده، دفاع از مبانی و ارزش‌های مکتب جعفری و تألیف آثار ارزشمند علمی صرف نموده و در نهایت تواضع، ساده‌زیستی و دور از زخارف دنیوی زندگی کرد، موجب تأسف گردید.
اینجانب ضمن ابراز همدردی، فقدان آن عالم پارسا را به خانواده، دوستان، شاگردان و به‌ویژه آقازادگان و دامادهای فاضل و دانشمند ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن فقید سعید، روح و رضوان ربوبی و حشر با اولیای الهی و ائمه طاهرین‌(ع) و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

 
  شمهای از حیات علمی
آیت‌الله سیدمحمد رجایی فرزند آیت‌الله سیدمحمدباقر رجایی موسوی، از شاگردان مبرز میرزای نائینی و از علمای تراز اول اصفهان و وکیل تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی سیدابوالحسن اصفهانی بود. وی در یازده سالگی به همراه والد ماجدشان در نجف اشرف ساکن شدند و با استعداد مثال‌زدنی در دوران جوانی به حلقه خواص آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالهادی شیرازی راه پیدا کرد.
او از معدود شخصیت‌هایی است که حدود ۳۰ سال حشر و نشر با استاد خویش آیت‌الله سیدعبدالهادی شیرازی داشت و به‌کف پرکفایت ایشان، اجازه اجتهاد دریافت نمود. وی چند سال از شاگردان برجسته آیت‌الله‌العظمی خویی نیز بود؛ البته مدتی هم در حلقه درسی آیت‌الله‌العظمی شیح حسین حلی شرکت نمود و یکسال هم از درس آیت‌الله‌العظمی بروجردی در قم استفاده نمود.
آیت‌الله سیدمحمد رجایی پس از سال‌ها اقامت در نجف اشرف و جوار مضجع مطهر امیرالمؤمنین(ع) به اجبار حکومت بعث، به ایران بازگشت و در شهر مقدس قم، رحل اقامت افکند؛ حدود نیم‌قرن به‌دور از عناوین و القاب و دور از شهرت و در نهایت ساده‌زیستی به‌شیوه علمای گذشته و استادانی که محضرشان را درک نموده بود، به تدریس فقه آل‌محمد(ع) پرداخت.
او شاگردانی در داخل و خارج از کشور به‌ویژه از لبنان، کویت، بحرین و از مناطق قطیف و احساء در عربستان تربیت نمود و علمایی همچون علامه سیدجعفرمرتضی عاملی و ده‌ها شخصیت علمی و جهادی دیگر را پرورش داد که امروزه از فرهیختگان و مبلغان مکتب شیعه در کشورهای مختلف می‌باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه