هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ارتقای اندیشه رسالت حوزه‌های علمیه و دانشگاها باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد

ارتقای اندیشه رسالت حوزه‌های علمیه و دانشگاها باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، طلاب حوزه‌های علمیه را به تفکر فراخواند و افزود: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، باید افزایش فکر و اندیشه و نوآوری باشد و نباید فقط به خواندن درس و کتاب اکتفا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، آیت‌الله ناصری یزدی، ۲۵ شهریور در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰4-1403 مدارس علمیه خواهران استان یزد، با اشاره به آیه ۱۸ سوره زمر[بشّر عباد الّذین یستمعون القول فیتّبعون أحسنه]، اظهار کرد: «یستمعون» در این آیه، به‌معنای شنیدن است؛ ولی آن شنیدنی که همراه با تفکر، تعمق و گسترش درک و فهم است.
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) توصیه قرآن در این آیه سوره زمر را دو موضوع تعقل و تفکر روایت کرده‌اند، گفت: استعمارگران در ۱۰۰ سال گذشته، سه اصل تفکر، تعقل و تدین را از دانش‌آموزان ما گرفتند. در واقع ما برای انجام هرکاری، نیاز به اندیشه داریم؛ زیرا انسان بدون تفکر رشد هم نمی‌کند.
آیت‌الله ناصری یزدی ادامه داد: وقتی هویت و خداشناسی در بین نسل امروز ما شکل نگیرد، هویت مجازی و جعلی به او داده می‌شود و انسان بدون هویت، به دنبال واقعیت و هویت واقعی خود نیست.

​​​​​​​افزایش تفکر و نوآوری در بین اهل علم و دانش

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، طلاب حوزه‌های علمیه را به تفکر فراخواند و افزود: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، باید افزایش فکر و اندیشه و نوآوری باشد و نباید فقط به خواندن درس و کتاب اکتفا کنند.
آیت‌الله ناصری یزدی یکی دیگر از رسالت‌های اهل علم و دانش را پیاده‌سازی علم و تفکر دانست و گفت: حوزه‌های علمیه ما، اگر برنامه‌ریزی و در امر به معروف دقت داشته باشند و با تعقل و تفکر پیش بروند، نباید آسیب‌های گوناگون در جامعه باشد.
وی بانوان طلبه را به برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و محله‌ای در مساجد، مدارس و محیط خانواده دعوت کرد و افزود: سعی کنید، افراد را دور هم جمع کنید و با جهاد تبیین، دوست و دشمن و آسیب‌های در کمین نسل امروز را به مردم یاد بدهید.
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، داشتن راهبرد را مهم دانست و افزود: با برگزاری مناظره‌ها با نسل جوان در مدارس و دانشگاه‌ها، درباره آسیب‌های اجتماعی با آنان با زبان نرم سخن بگوییم و نیازی به تندی نیست.
آیت‌الله ناصری یزدی، بانوان طلبه را به کار میدانی فراخواند و اظهار کرد: هنر امام خمینی(قد) این بود که اسلام، دین، احکام اسلام و ولایت را از کتابخانه‌ها بیرون آورد.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(قد) با کار میدانی توانست، جمهوری اسلامی را تشکیل دهد و ولایت فقیه را در عمل پیاده نماید و احکام اسلام را به‌صورت قانون تصویب کند.
امام جمعه یزد، از طلاب خواست تا طلبه دفتری نباشند و علم خود را از دفاتر و کتاب به سمت جامعه بیاورند و در واقع در عمل برای مردم کار کنند.
آیت‌الله ناصری یزدی با بیان اینکه مردم باید حوزه را معدن علم و اندیشه بدانند و از اندیشه شما طلبه‌ها استفاده کنند، خاطرنشان کرد: داشتن علم و اخلاق در واقع همان علم کاربردی است که طلاب می‌توانند، به‌شیوه‌ای زیبا در بین مردم و نسل امروز استدلال کنند.

 

ارسال دیدگاه