هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شناخت نفاق یکی از درس‌های عاشوراست

آیت‌الله کعبی

شناخت نفاق یکی از درس‌های عاشوراست

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان، ۱۸ تيرماه در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع)، با بیان اینکه نفاق‌شناسی یکی از درس‌های عاشوراست، اظهار کرد: چند نوع نفاق داریم؛ نفاق اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فردی و عمومی وجود دارد و در سوره منافق شعار «مرگ بر منافق» آمده است.

به گزارش  خبرگزاری رسا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه نفاق، بیماری خطرناکی است، عنوان کرد: ریشه نفاق به ضعف اعتقادی، روحیه استکباری، حسد، رقابت منفی، تضاد منافع، تلاش برای حذف رقبا، بهره‌مندی بیشتر از ثروت، قدرت و جایگاه اجتماعی و سیاسی و منافع دنیوی است.
آیت‌الله کعبی افزود: منافق چهره متلونی به خود می‌گیرد و با پروژه نفوذ وارد جامعه ایمانی می‌شود و ضربه مهلک خود را با فراهم شدن شرایط وارد می‌کند؛ کسانی که ریشه نفاق آنها پررنگ بود، در مقابل امام حسین(ع) ایستادند و ضربه زدند؛ مانند شمر و شبث و عمربن سعد که جزء صحابه بودند.
وی با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع) دو روی سکه دارد، عنوان کرد: یک روی نهضت، رحمت جهانی انسانی است و بشریت در سایه عشق حسینی متحول می‌شود و روی دیگر آن، نفرت جهانی از نفاق، ظلم جهانی و استکبار است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر منافقان نباشند، طاغوت جهانی به‌راحتی شکست می‌خورد؛ مانند آنچه در غزه شاهدیم که اگر منافقان نبودند، بساط صهیونیسم و این ظلم آشکار برچیده می‌شود؛ منافقان مرزبندی بین دشمنان و دوستان را از بین می‌برند و در لباس دوست، بدترین آسیب‌ها را به اسلام می‌زنند.
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) از دشمن‌شناسی، بصیرت و منافق‌شناسی ما خوشحال می‌شود، عنوان کرد: منافقان با آنکه ممکن است، نماز و روزه برپا دارند و یا ممکن است، اجازه عزاداری سیدالشهدا(ع) بدهند و به این ترتیب، مسئله بر مردم مشتبه می‌شود؛ اما در واقع سپر حمایتی دشمنان اسلام هستند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: از راه‌های نجات از نفاق، عمل به تکلیف شرعی، فاصله نگرفتن از احکام فقهی، طهارت مالی، عمل به قانون و شرع مقدس است که باعث نورانیت دل شود.
آیت‌الله کعبی افزود: همیشه کسانی به منافقین کمک می‌کنند که جاهل ساده‌لوح باشند و به‌عنوان سیاهی لشکر ضربات هولناکی به اسلام می‌زنند؛ خیلی از سیاهی لشکرهای سپاه عمرسعد، از همین جاهلان بودند؛ دسته دیگر هم، کسانی هستند که به دنبال دنیاطلبی هستند؛ نه آرمان و عقیده.
 
 
 

ارسال دیدگاه