هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

▪ معرفی کتاب

▪ معرفی کتاب

 جامع الاصول
کتاب «جامع الاصول» اولین مجلد از موسوعه «جامع الأصول» در موضوع اصول فقه به زبان عربی است که  به قلم استاد خارج حوزه علمیه قم؛ آیت الله محسن فقیهی، نگاشته شده و جلد اول آن به قطع وزیری در 400 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم چاپ و منتشر گردیده است.

معرفی کتاب

موسوعه «جامع الأصول»  بعد از مقدمه، در سیزده بخش، به مسائل گوناگون اصولی، مانند:
الامرالاول: فی موضع العلوم و مسائلها
 می باشد که در پنج موضوع مانند: فی موضوع کل علم، فی مسائل کل علم، فی تمایز العلوم، فی موضوع علم االاصول و فی تعریف علم الاصول؛
الامرالثانی: در باره «الوضع و اقسامه» بحث می کند که شامل: فی تعریف الوضع، فی کیفی[ دلاله الالفاظ علی معانیها، من الواضع؟، فی اقسام الوضع، فی وضع الحروف و فی اسماء الاشاره و الضمائر و الموصولات و ما شابه‌ها؛
الامرالثالث:در باره «شرط صحة الاستعمال المجازی»، الاستعمال المجازی یکون بالوضع(ای الوضع النوعی)،
الامرالرابع:در باره «اطلاق اللفظ و ارادة نوعه او صنفه او مثله او شخصه»
الامرالخامس: تبعیه الدلالة للارادة و عدمها؛
الامرالسادس: الوضعالنوعی و الوضع الشخصی
الامر السابع:الوضع المرکبات
الامرالثامن:الحقیقیه و المجاز و علاماتهما
الامرالتاسع: تعارض احوال اللفظ
الامرالعاشر: الحقیقیه الشرعیه
الامرالحادیعشر:الصحیح و الاعم
الامرالثانی عشر: الاشتراک
الامرالثالعشر: استعمال اللفظ فی اکثر من معنی واحد
علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب از شعبه های بوستان کتاب در قم، تهران، مشهد، اصفهان و نیز از فروشگاه مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله فقیهی به نشانی:قم، صفائیه، کوی 25 مراجعه نمایند.

  شرح حال خطبای نامی ایران
از معاصر تا نیمه دوم صفویه ج۱
کتاب«شرح حال خطبای نامی ایران» به قلم فاضل ارجمند محمد رضا مبلغی آبادانی نگاشته شده است و به همت انتشارات «دلیل ما»  در 550 صفحه چاپ و منتشر گردیده است.

معرفی کتاب

مولف ارجمند در باره هدف از تالیف این کتاب ارزشمند می گوید: با توجه به اهمیت تبلیغ و آثار و برکات این امر مهم در معرفی و گسترش دین مبین اسلام، بهره مندی از تجربه های مبلغان نامی و موفق در حوزه تبلیغ دینی نیز امر ضروری و مفید است. بر این اساس از سال 1384 در مراسم تکریم از چهار مبلغ نامی و تاثیر گذار تاریخ شیعه، آقایان: بهلول، خزعلی، سیدان و شیخ عبدالله مبلغی آبادانی(رحمهم اللع اجمعین) که با حضور مرجع عالیقدر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در مدرسه مبارکه دارالشفای برگزار گردید جرقه های تدوین این  اثر در ایجاد شد و بعد از قریب بیست سال تلاش و پژوهش جلد اول این موسوعه چاپ و منتشر گردید بدان امید که خوانندگان گرامی و خطبای ارجمندی که قصد تبلیغ و سخنرانی در منابر را دارند، بهره کافی را از این تجربه ها و آموزه های سازنده ببرند و با آگاهی بهتر، به امر حیاتی تبلیغ همت گمارند.

ساختار کتاب

مجموعه پیش رو خلاصه ای مفید از شرح زندگی و تشرح خدمات فرهگی - اجتماعی و شیوه های و تبین برخی مولفه‌های اساسی منبر تاثیرگذار از خطبا و مبلغان شیعی بویژه خطبای گمنام معاص تا نیمه دوم صفویه است که در دو بخش تنظیم و تدوین گردیده است که بخش نخست آن شامل: شرح حال و خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی- سیاسی خطیب توانا و مبارز حاج شیخ عبدالله مبلغی آبادانی، والد مکرم مولف می باشند که در 9 فصل به تفصیل و با ذکر اسناد و تصاویر روایت نموده اند.
 بخش دوم، درباره شرح حال خطبای نامی شیعی معاصر تا نیمه دوم صفویه است که در این بخش به تشریح خدمات، تجربه ها و شرح حال بیش از 140 نفر از مبلغان سخت‌کوش و موفق پرداخته شده است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، واحد 9 یا به نشانی خیابان صفائیه، روبروی کوچه 38 پلاک 759 مراجعه نمایند. و در تهران با شماره 66464141 و مشهد با شماره 32237113 تماس بگیرند.
 
 
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه