هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 یادنامه «مؤمنِ مجاهدِ صادق» حاج سیدجواد حجازی

 یادنامه «مؤمنِ مجاهدِ صادق» حاج سیدجواد حجازی

ابوالشهیدین آقای حاج سیدجواد حجازی، از مبارزان برجسته انقلاب اسلامی و از یاران دیرین امام و رهبری و پدر قائم‌مقام دفتر رهبر معظم انقلاب و مدیرعامل مؤسسه دارالایتام مهدیه، پس از عمری مجاهدت در ترویج و نشر ارزش‌های اسلامی و انقلابی و خدمت به اسلام و انقلاب و سرپرستی کودکان بی‌سرپرست 22 تیر در سن ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. آیین تشییع پیکر این مبارز انقلابی از حسینیه امام‌ خمینی(قد) شهر همدان برگزار و مراسم خاکسپاری، 23 تیرماه در حرم مطهر رضوی انجام شد.

  گذری بر حیات سیاسی و اجتماعی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سید جواد حجازی در سال ۱۳۰۶ شمسی، در همدان دیده به جهان گشود و دوران تحصیل را در مدارس همدان گذراند.
سید‌جواد پس از انجام خدمت وظیفه در مدرسه‌ علمی از مجموعه مدارس جامعه‌ تعلیمات اسلامی زیر نظر شیخ علی حائری مشغول تدریس شد. از سال ۱۳۵۴ در اداره‌ پست استخدام و در سال ۱۳۶۱ با درخواست خود بازنشست شد و در کنار آیت‌الله مدنی به تأسیس نهادهای انقلابی، به خصوص بنیاد مستضعفان در همدان، پرداخت. پس از آن فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه‌ خود را ادامه داد. همچنین از سال ۱۳۶۸، در ستاد اجرایی فرمان امام همدان مشغول فعالیت شد.
با اوج‌گیری مبارزات ضد رژیم پهلوی، سید جواد حجازی فعالیت اجتماعی و انقلابی خود را در کنار سایر مردم معترض انجام می‌داد. وی توانست با روحانیون برجسته از جمله آیت‌الله مدنی ارتباط برقرار کند. وی در سال ۱۳۴۸، همراه با یکی از بازاریان همدان به عراق رفت و به واسطه‌ آیت‌الله مدنی با امام خمینی دیدار کرد و قریب به یک ماه در نمازهای امام حضور می‌یافت. او بار دیگر در سال ۱۳۵۷، با حضور در عراق از دیدار و همراهی با امام بهره برد.
فعالیت‌های اجتماعی سید‌جواد حجازی نیز گام‌به‌گام با هدایت‌های آیت‌الله مدنی پیش می‌رفت. با این شرح، وی با کمک دیگر افراد در یکی از بانک‌ها، حسابی به نام شهید مدنی باز کردند و حدود هفتاد هزار تومان جمع کردند تا دبیرستان دینی تاسیس کنند. همچنین مابقی پول را در بین خانواده‌های آبرومند با ضمانت اشخاص مورد اطمینان به عنوان وام تقسیم کردند. با این تدبیر و سیاست، بسیاری از افراد وام‌گیرنده توانستند به کسب‌وکار مشغول شوند.
فعالیت‌های خیرخواهانه‌ شهید مدنی با همراهی مرحوم سیدجواد حجازی و دیگر بزرگانی چون تقی سراج، محمدابراهیم درفشی و... باعث شد تا با آیت‌الله مدنی نقش محوری و ارزشمند در بیداری مردم همدان ایفا کنند و علاوه بر آگاهی مردم از نظر سیاسی، فعالیت‌های عمرانی، رفاهی، بهداشتی و فرهنگی عدیده‌ای انجام دهند و یادگارهایی از این بزرگان مانند: صندوق قرض‌الحسنه‌‌ مهدیه، بانک مهدیه‌ امروزی همدان، درمانگاه مهدیه، ساختمان مسجد و... باقی بماند.
امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، آیات؛ موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، جنتی دبیر شورای نگهبان، حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سیده زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(ع) و سران قوای سه‌گانه، در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت این مؤمن مجاهد انقلابی، ابوالشهیدین، آقای حاج سیدجواد حجازی را تسلیت گفتند.

  امام خامنهای
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب حجة‌الاسلام آقای
حاج سیدعلی‌اصغر حجازی دامت توفیقاته
درگذشت پدر بزرگوار جناب‌عالی، مؤمن مجاهد صادق و ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج سیدجواد حجازی‌رحمة‌الله‌علیه را به شما و والده‌ گرامی و اخوان محترم و دیگر بازماندگان و دوستان و همکاران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.
مجاهدت‌های پیش از انقلاب و خدمات گسترده و مداوم ایشان در دوران جمهوری اسلامی، حسنات ارزشمندی است که رحمت و مغفرت الهی را نصیب آن مرحوم خواهد کرد بمنه و فضله.

  آیتاللهالعظمی نوری همدانی
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ إنا لله وإنا إلیه راجعون
در ایام سوگواری حضرت سید الشهدا(ع) خبر درگذشت ابوالشهیدین آقای حاج سید جواد حجازی(ره)  موجب تأسف و تأثر گردید.
آن مرحوم از شخصیت‌های اثر گذار سیاسی و فرهنگی و اجتماعی همدان بود.
باتوجه به شناختی که از دوران جوانی تا به امروز از ایشان دارم، هیچگاه در مسائل جاری مردم بی‌تفاوت نبوده و در امور خدمت به مستضعفان پیشگام بود، قبل و بعداز انقلاب برای تحکیم نهضت امام راحل(ره) تلاش‌ می‌کرد و دو فرزند خود را تقدیم این راه مبارک نمود.
اینجانب درگذشت این شخصیت محترم را به کلیه بازماندگان خصوصاً فرزند روحانی ایشان جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علی اصغر حجازی و اهالی دارالمومنین همدان تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

 آیتالله جنتی دبیر شورای نگهبان
درگذشت پدر بزرگوار ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج سیدجواد حجازی که عمر با برکت خود را با مجاهدت در راه خدمت به اسلام و ملت عزیز ایران سپری کرد، از طرف اعضای شورای نگهبان به جنابعالی و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای بیت شریف آن مرحوم صبر و اجر و سلامتی مسئلت داریم.

  آیتالله موحدی کرمانی
رئیس مجلس خبرگان رهبری
بسم‌الله الرحمن الرحیم
برادر گرامی جناب حجة‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج سیدعلی‌اصغر حجازی‌دامت تأییداته؛ درگذشت ابوی گرانقدرتان ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج سیدجواد حجازی طاب ثراه را به جنابعالی و خاندان محترم و شهیدپرور حجازی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
اینجانب ضمن ابراز همدردی با جنابعالی و بازماندگان گرامی، در این ایام حزن آل الله(ع) از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای خانواده معزز ایشان صبر و اجر و دوام توفیقات را مسئلت می‌کنم.

  آیتالله حسینی بوشهری
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ إنا لله وإنا إلیه راجعون
جناب مستطاب حجت‌‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج سید علی‌اصغر حجازی دامت توفیقاته
ضایعه درگذشت پدر گرامی‌تان، ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج سیدجواد حجازی رحمت‌الله‌علیه را به جناب عالی و خاندان مصاب تسلیت عرض می‌کنم.
بی‌شک مجاهدت‌ها و فعالیت‌های انقلابی آن مرحوم مشمول اجر و حسنه الهی است، إن‌شاءالله.
از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و حشر با حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیه و صبر و اجر جزیل برای شما و بازماندگان محترم مسئلت دارم.

 آیتالله اعرافی
مدیر حوزههای علمیه کشور
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ إنا لله وإنا إلیه راجعون
حضرت مستطاب حجةالاسلام و‌المسلمین آقای حاج سید علی اصغر حجازی دامت افاضاته
سلام علیکم بماصبرتم
درگذشت عبد صالح و والد ماجدتان و پدر دو شهید سرافراز مرحوم آقای حاج سید جواد حجازی ـ طاب‌ثراهم ـ را به جناب عالی و والده ماجده و اخوان گرامی و بازماندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.
آن فقید سعید افزون بر تربیت فرزندان صالح و شایسته، در صفای باطن و طهارت نفس و فضیلت‌های اخلاقی و خدمت به خلق و کارهای نیک و مجاهدت در راه انقلاب اسلامی پیشگام و استوار بود و در ایام عاشورای حسینی(ع) به لقای الهی شتافت. برای ایشان روح و رضوان الهی و حشر با سالار شهیدان(ع) و شهدای سرافراز و برای جناب عالی و بازماندگان محترم شکیبایی و آرامش و پاداش الهی را از خداوند مهربان خواستارم.

  سیده زهره برقعی
مدیر جامعة الزهرا(ع)
انا لله و انا الیه راجعون
حضور ارجمند حضرت حجت‌‌الاسلام والمسلمین حاج آقای حجازیدامت توفیقاته
قائم‌مقام دفتر مقام معظم رهبری
سلام علیکم
با احترام، بدینوسیله درگذشت والد گرامی‌، ابوالشهیدین مرحوم حاج سید جواد حجازی(ره) مقارن با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به جنابعالی، خانواده گرامی و بازماندگان محترم تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم. خدمات خیرخواهانه ایشان، تلاش‌های مجاهدانه در مسیر انقلاب اسلامی و تقدیم دو فرزند برومندشان؛ شهیدان والامقام سیدجعفر و سیدباقر حجازی در راه اسلام و رضای حق، با دعا و شفاعت حضرت سیدالشهدا(ع) مأجور است.
از درگاه الهی برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت واسعه و برای حضرتعالی و سایر بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل و طول عمر باعزت مسئلت دارم.

 

ارسال دیدگاه