هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ابزارهای هوش  مصنوعی فرصتی برای راستی‌آزمایی اخبار است

در نشست هیئت اندیشه‌ورز «رسانه و هوش مصنوعی» با محوریت انتخابات مطرح شد

ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی برای راستی‌آزمایی اخبار است

ششمین نشست هیئت اندیشه‌ورز رسانه و هوش مصنوعی، با موضوع «انتخابات و هوش مصنوعی» به‌همت خبرگزاری حوزه در این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ششمین نشست هیئت اندیشه‌ورز رسانه و هوش مصنوعی با موضوع «انتخابات و هوش مصنوعی و هم‌افزایی نهادها در راستای همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی» با همکاری مشترک مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه در قم برگزار شد.
در ابتدای نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه گفت: بحث انتخابات، بحث امروز و جدی همه محافل سیاسی، فرهنگی و... کشور است؛ ولی شاید برای اولین شاهد توجه گسترده نامزدها در فضای مجازی هستیم.
وی افزود: شاید بتوان گفت که هیچ‌گاه این همه توان در زمینه فضای مجازی مصروف نشده بود. هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند، کمک شایانی به فناوری‌های تبلیغی و فضای مجازی داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی اظهار کرد: سرعت برای رسانه‌های‌ها بسیار مهم است که در اینجا هوش مصنوعی ابزار مناسبی برای راستی‌آزمایی اخبار خواهد بود تا از حواشی احتمالی استفاده از ظرفیت سرعت در امان بمانیم.
مدیرمسئول هفته‌نامه افق حوزه و خبرگزاری حوزه گفت: کاربرد هوش مصنوعی برای افراد بسیار جالب و مفید است. توضیح دادن کافی نیست؛ ولی بیان کاربردهای هوش مصنوعی باعث می‌شود که مردم برای استفاده از آنها راغب شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی اظهار کرد: هوش مصنوعی باید با روش‌های مختلف به تحریک واداشته شود و نتایج حقیقی‌تر ارائه بدهد. هوش مصنوعی معمولاً در واژگان مشترک اشتباه می‌کند؛ ولی باید به‌شکل تخصصی با هوش مصنوعی برخورد کنیم.
وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال، در یک فیلم، بخشی از فیلم را که به نظر درست است، با یک نرم‌افزار قطع می‌کنیم و این قسمت را در گوگل ایمیج می‌گذاریم و به هوش مصنوعی دستور می‌دهیم که ابتدا تصویر واقعی را نشان بدهد و سپس صحنه‌های فیک را مشخص کند.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه گفت: بسیاری از خبرنگاران می‌توانند برای نگارش خبر از الگوهای هوش مصنوعی استفاده کنند. همچنین می‌توانیم از روش‌های مختلف، برای راستی‌آزمایی اخبار استفاده کنیم و یا پوسترهای مختلف را با هوش مصنوعی تولید کنیم. یک سازمان می‌تواند سالانه میلیون‌ها تومان در این زمینه صرفه‌جویی کند که این مسئله در بخش خبرگزاری حوزه همه‌روزه در حال انجام است.

  دولت آینده باید بتواند جهش کشور در عرصه هوش مصنوعی را محقق کند
​​​​​​​
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه نیز در این نشست گفت: باید بدانیم که امروز با دو مسئله سرنوشت‌ساز مواجه هستیم. مسئله اول مسئله انتخابات است که برای همه روشن است. مسئله دوم، مقوله هوش مصنوعی است که مقام معظم رهبری تأکیدات بسیاری روی این فناوری‌های راهبردی داشتند که قطعاً در آینده دنیا نیز تأثیرات عمیقی خواهد داشت.
دکتر محمدرضا قاسمی اظهار کرد: ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، بیانیه‌ای خطاب به نامزدهای انتخابات منتشر کرد که در این بیانیه، سه سؤال از نامزدها پرسیده شد که سؤالات کلیدی است. نخست اینکه نامزدها در مقوله هوش مصنوعی چه موضعی خواهند داشت؟ ساده‌انگاری در این مسئله، تهدید بزرگی برای کشور است.
وی افزود: در بیانیه تلاش کردیم که نامزدها را متوجه این نکته کنیم که در هوش مصنوعی، دو رویکرد جدی و راهبردی تهدیدگرایانه و ابزارگریانه موجود است. اگر کسی می‌خواهد ادامه‌دهنده این مسیر باشد، باید مشخص کند که چه مواجهه‌ای با این رویکرد خواهد داشت. حوزه به‌عنوان نهادی که هوشمندانه وارد این فضا شده است، از نامزدها مطالبه می‌کند که نامزدها چه رویکردی در این عرصه خواهند داشت.
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بر اساس اعلام نهادهای امنیتی بخش مهمی از هجمه مجازی اغتشاشات پیشین، توسط فیک‌نیوزها انجام شد. باید در این عرصه هوشیار باشیم که دشمنان از چه ابزارهایی علیه ما استفاده می‌کنند.
قاسمی با بیان اینکه، برای ما مهم است که، رئیس جمهور آینده چه موضعی در عرصه هوش مصنوعی خواهد داشت، افزود: هر کسی که در این انتخابات و انتخابات‌ دیگر پیروز شود، نمی‌تواند خارج از دایره هوش مصنوعی توفیقات گسترده‌ای داشته باشد. کشورهایی که در آنها دعواهای بزرگ قدرت وجود دارد و تنش‌های بین‌المللی نیز در این بین ساری و جاری است، از تمام ابزارهای هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری در افکار عمومی و مدیریت افکار عمومی استفاده می‌کنند.
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه یادآور شد: هوش مصنوعی در انتخابات به‌معنی مدیریت افکار عمومی است. اگر نتوانیم با کلان‌داده‌ها و مدیریت الگوریتم‌های اثرگذاری که در حوزه منطق فهم جامعه شکل می‌گیرد، داشته باشیم، موفقیتی در انتخابات نخواهیم داشت. موفقیت ما به‌معنی مشارکت حداکثری است نه پیروزی یک شخص خاص. رهبر معظم انقلاب فرمودند که ادامه تشییع عظیم شهدای خدمت، به شرکت گسترده مردم در انتخابات بینجامد.
قاسمی اظهار کرد: تولید، توزیع و مهندسی اخبار جعلی، با هوش مصنوعی طراحی می‌شود. اگر این حوزه را به‌خوبی درک نکنیم، قطعاً مواجهه جدی با این عرصه نخواهیم داشت و بیشتر به یک نظاره‌گر مبدل می‌شویم.
وی افزود: عده‌ای هنوز به نتیجه نرسیده‌اند که در انتخابات شرکت کنند و یا اصلاً مگر اثری هم دارد که در انتخابات شرکت کنند؟ این نتایج، نتایج توفیقات جنگ شناختی است که امروزه با ابزاری مثل هوش مصنوعی، به مقابله با واقعیت‌ها آمده‌اند. باید بپذیریم که سال‌ها در این زمینه غفلت داشته‌ایم.
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: وقتی امروز بخش مهمی از جامعه ما، از اهمیت داده‌ها در فضای مجازی خبر ندارند و داده‌ها را بدون فکر منتشر می‌کنند، مشخص است که یک شخص دیگری این داده‌ها را در اختیار مردم ما قرار می‌دهد.
قاسمی خاطرنشان کرد: امروزه آمایش‌ها و نظرسنجی‌ها به‌شکل کاغذی و دستی و تستی انجام می‌شود؛ درحالی‌که دنیا امروز از این عرصه گذشته و نظرسنجی‌های مجازی انجام می‌دهد. امروزه هوش مصنوعی، نتایج انتخابات را با توجه به خط و الگوهای خاص مشخص می‌کنند و نامزدهای انتخابات در آمریکا، از چهار سال پیش‌تر، مهندسی هوش مصنوعی در این حوزه را دنبال می‌کنند.
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروز با یک فناوری آینده‌ساز مواجه هستیم. امیدوارم نتایج انتخابات ما مطلوب باشد؛ ولی باید بدانیم که عرصه هوش مصنوعی در انتخابات مردم ایران از بین نمی‌رود؛ زیرا هوش مصنوعی انتخاب‌های مردم را در همه حوزه‌ها هدفمند می‌کند. باید بدانیم که روزانه با پدیده انتخابات و هوش مصنوعی مواجه هستیم.
وی افزود: مسئولان کشور باید از ظرفیت‌های عالی حوزه در عرصه هوش مصنوعی استفاده کنند و از تجربیات امروز دنیا استفاده کنند تا سیاست‌های عالی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری در همه حوزه‌ها ساری و جاری شود.
 

ارسال دیدگاه