هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان - شماره 767

اخبار کوتاه جهان - شماره 767


  فرانسه فرانسه خواهان بازگشت به برجام است:
ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه: ما خواهان شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام هستیم. بازگشت به برجام تا زمانی‌ که آژانس بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد، خیلی اقدام خوبی است.

  آمریکا نگرانی محافظهکاران آمریکا از اتحاد چین و روسیه:
ویوک راماسوامی، نامزد هندی‌الاصل حزب جمهوری‌خواه: من خیلی نگرانم از اینکه روسیه را داریم، به آغوش چین نزدیک‌تر می‌کنیم و اتحاد روسیه و چین، تنها تهدید خیلی بزرگی هست که ما با آن مواجه هستیم. من خیلی نگران این موضوع هستم.

 تونس مخالفت تونس با عادیسازی روابط با رژیمصهیونیستی:
قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس: به کسانی که از عادی‌سازی صحبت می‌کنند، می‌گویم که این اصطلاح برای من اصلاً وجود ندارد. مسئله فلسطین مسئله محوری همه امت اسلامی است و طبیعی است که فلسطین، به مردم فلسطین بازگردد. پیش‌تر پارلمان تونس اعلام کرده بود: پیش‌نویس قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را بررسی می‌کند.

 عربستان عربستان یک گام به سازش نزدیکتر شد:
روزنامه یدیعوت احارانوت نوشت: سعودی‌ها به مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد کرده‌اند، در مقابل سازش ریاض با تل‌آویو، این تشکیلات از کمک‌های سخاوتمندانه اقتصادی عربستان بهره‌مند خواهد شد. مسئولان سعودی تلاش می‌کنند تا با این پیشنهاد و از این طریق مشروعیت، امضای توافق را به دست آورده و از زیر بار اتهام به مسلخ بردن‌‌ ایده تشکیل دولت فلسطین برای رسیدن به اهدافش خارج شوند.

  رژیم صهیونیستی آمریکاییها منافق هستند:
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی: هر کسی که در جهان به ما حمله کرده و انتقاد کند، منافق است. نمی‌خواهم در مورد آمریکایی‌ها و بلایی که بر سر افغانستان و عراق آوردند، سخن بگویم؛ پس بهتر است آنها به ما در رابطه با حقوق بشر، وعظ و خطابه نکنند. این یک نفاق است که نمی‌توان به‌آسانی از آن گذشت.

  سوریه خودزنیِ مزدوران آمریکا در سوریه:
شبه‌نظامیانِ نیروهای دموکراتیک سوریه و عناصر شورای نظامی دیرالزور که بخشی از این گروه است، در شمال شرق سوریه به جان هم افتادند و درگیری آن‌ها، ۱۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت.

  اوکراین اوکراین در حال هدر دادن تسلیحات است:
پنتاگون از اوکراین خواسته تا به‌جای هدر دادن مهماتی که غرب در اختیار این کشور قرار می‌دهد، تاکتیک نبرد با روسیه را تغییر دهد و فقط مهم‌ترین مواضع را هدف بگیرد. واشنگتن‌پست با انتشار این مطلب نوشت، پنتاگون اذعان دارد که اوکراین در حال هدر دادن تسلیحات است.

  عراق توافق مرزی عراق با ایران: سخنگوی دولت عراق:
با ایران توافقنامه‌ای را برای جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت‌تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌ها امضا کردیم. عراق به تعهد خود عمل کرده است.

  پاکستان دستور آزادی عمرانخان صادر شد:
دادگاه پاکستان حکم سه سال حبس عمران‌خان نخست‌وزیر سابق را در پرونده هدایای خارجی، به‌حالت تعلیق درآورد و دستور آزادی او را صادر کرد.

  لبنان آمریکا حامی اصلی تکفیریهاست:
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان: دولت لبنان به‌دلیل فشارهای آمریکا به ارتش لبنان، اجازه حمله به گروه‌های مسلح در الجرود را نداد. آمریکایی‌ها ارتش لبنان را تهدید کردند، در صورت حمله به گروه‌های مسلح در الجرود، تمامی کمک‌ها به این ارتش را متوقف خواهند کرد. هر تروری در خاک  لبنان صورت بگیرد؛ چه لبنانی باشد چه ایرانی و چه فلسطینی و چه سوری، ما به آن واکنش سختی نشان خواهیم داد.

  اتریش ایران هیچگونه سلاح هستهای ندارد:
گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مرگ برجام اعلام نشده؛ اما هیچ طرفی هم هیچ تعهدی را در این خصوص انجام نمی‌‌دهد. ایران مواد ضروری برای تولید چند سلاح اتمی را داراست؛ ولی هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد. باید بین داشتن سلاح هسته‌ای و توانمندی تولید این سلاح تفاوت بگذاریم.

  ترکیه تحریم دو گروه تروریستی تابع ترکیه توسط آمریکا:
تحریم فرماندهان دو گروه تروریستی «فرقة الحمزه» و «فرقة السلطان سلیمان‌شاه» توسط آمریکا، با سکوت معنادار ترکیه همراه شده است. این اتفاق، یک هفته بعد از اعلام تفاهم برای انتقال شبه‌نظامیان این دو لشکر به پایگاه التنف آمریکا در جنوب شرقی سوریه صورت گرفت. این دو گروه، با حمایت ترکیه به سران منطقه عفرین تبدیل شده و سیاست تغییر ترکیب جمعیتی را دنبال می‌کنند. پنتاگون قصد دارد، از این دو گروه، برای عملیات بزرگ خود جهت اشغال مناطقی از جنوب سوریه که قبلاً توسط دولت و ارتش سوریه آزاد شده است، استفاده کند.

  مراکش وقوع زلزله هولناک در مغرب:
​​​​​​​
در پی زلزله مهیب ۷.۲ ریشتری در مغرب که بزرگ‌ترین زلزله در یک قرن اخیر این کشور به شمار می‌رود، شمار زیادی جان خود را از دست داده‌اند، در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شد و پرچم مغرب به حالت نیمه برافراشته درآمده است؛ زلزله‌ای که پس از آن، ۶ پس‌لرزه بزرگ نیز در منطقه به ثبت رسیده است.
وزارت کشور مغرب در تازه‌ترین آمار خود از کشته شدن دو هزار و ۱۲ نفر و زخمی شدن دو هزار و ۵۹ نفر دیگر براثر زلزله هولناک جمعه شب در این کشور خبر داده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه