هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت نسل آینده کشور را بر عهده دارد

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار سرپرست دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت نسل آینده کشور را بر عهده دارد

دکتر سعید غیاثی‌ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، 4 تیر با سفر به شهر مقدس قم، با آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار و گزارشی از وضعیت، اقدامات و برنامه‌های این دانشگاه ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری در این دیدار، با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در فرهنگ اسلامی، ابراز کرد: مقوله تعلیم و تربیت، مقوله بسیار مهمی در فرهنگ اسلامی است و اساساً فلسفه بعثت انبیا(ع) که پرورش انسان‌های کمال‌یافته بوده، بر مبنای تعلیم و تربیت جریان داشته است و امروز این وظیفه بر عهده ماست.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان که همان تربیت معلم سابق است، مولود انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و همان‌گونه که سایر نهادهای انقلابی، در حفظ انقلاب اسلامی نقش دارند، دانشگاه فرهنگیان نیز، در عرصه تعلیم و تربیت افراد باایمان و انقلابی، نقش داشته و مسئولیت تربیت نسل آینده کشور را بر عهده دارد.
امام جمعه قم با اشاره به فرار و نشیب‌هایی که دانشگاه فرهنگیان از ابتدای تأسیس با آن مواجه بوده است، گفت: این دانشگاه افت‌ و خیزهایی داشته و از اینکه احساس می‌کنیم، حرکتی نو و جانی تازه در آن به جریان افتاده است، خوشحالیم؛ اما هر کاری الزامات خاص خود را می‌طلبد و برای دست‌یابی به اهداف تأسیس این دانشگاه، باید راه رسیدن به این اهداف نیز، مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اساتید و اعضای هیأت علمی، مدیران اجرایی، دانشجویان و برنامه‌های محتوایی را مهم‌ترین امور در تربیت معلمان تأثیر‌گذار ارزیابی و اظهار کرد: در خصوص اساتید و اعضای هیأت علمی، باید افرادی جذب شوند که هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاق و رفتار، در طراز دانشگاه فرهنگیان باشند.
آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: مقام معظم رهبری مد ظله العالی، استاد را مهم‌تر از متن و محتوا معرفی کردند؛ چراکه اگر استاد به متن باور نداشته باشد، مطالب مد نظر خود را به دانشجویان آموزش می‌دهد؛ بنابراین باید از اساتیدی استفاده کنید که وقت دانشجو را صرف محتوایی بکند که در آینده او تأثیر مثبت داشته باشد.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: راجع به دانشجویان که معلمان آینده هستند نیز، باید علاوه بر اینکه با دقت گزینش می‌شوند، به‌گونه‌ای آموزش ببینند که توانایی پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان خود را داشته باشند؛ چراکه فضای جامعه امروز با روزی که تربیت معلم شکل گرفت، بسیار متفاوت است و معلمان با شبهات زیادی مواجه هستند.
وی تقویت امکانات آموزشی، به‌منظور تقویت بنیه علمی دانشجویان را سبب ارتقای سطح دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید سطح دانشگاه فرهنگیان را به‌حدی افزایش دهید که دیگران، آرزوی حضور در این دانشگاه را داشته باشند.
دانشگاه فرهنگیان، ارتباط خود را با حوزه علمیه تقویت کند
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود، خواستار تقویت ارتباط دانشگاه فرهنگیان با حوزه‌های علمیه شد و ابراز کرد: هم حوزه علمیه باید با دانشگاه ارتباط بیشتری برقرار کند و از ظرفیت دانشگاه در مسائل مختلف استفاده کند و هم، دانشگاه باید ارتباط خود را با حوزه علمیه تقویت کند.

  لزوم حضور صاحب‌نظران علوم انسانی اسلامی در تصمیم‌گیری‌ها
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان نیازمند سخت‌افزار قوی است و برای تحقق این موضوع، نیازمندی‌ها با جدیت دنبال شود.
وی با اشاره به اینکه بدون امکانات نمی‌توان به دستاوردهای خوبی رسید، مطرح کرد: اساس کار دانشگاه فرهنگیان، در استعدادهایی هستند که انتخاب می‌شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه علاوه بر گزینش، ادامه مسیر نیز مهم است که انگیزه‌ها از دست نرود، عنوان کرد: استاد باید هیجان تربیت و شور کار داشته باشد.
امام جمعه قم ادامه داد: فرد تدریس‌کننده، باید از نظر علمی و اخلاقی انسان درستی باشد و اگر خلاف این باشد، تمام اقدامات انجام‌شده هیچ خواهد شد.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه از بعد معنوی، روحی، اجتماعی و اخلاقی نیز، اساتید باید رشد داشته باشند، خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان برای تحقق این موضوع نیازمند فعالیت جدی و وقت گذاشتن است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه مباحث علوم انسانی اسلامی را مدنظر قرار داد و افزود: باید این موضوع به‌طور ویژه مورد تمرکز باشد و جمعی در دانشگاه فرهنگیان برای این موضوع، طرح و نظر داشته باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه صاحب‌نظران علوم انسانی اسلامی در تصمیم‌گیری‌ها باید حضور داشته باشند، تصریح کرد: در فضاسازی روحی، معنوی، اجتماعی و انقلابی، فوق برنامه‌ها اهمیت بسیاری دارند.
وی با اشاره به اینکه حوزه مطالعات و پژوهشگاه مرتبط با مأموریت‌های دانشگاه، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است، یادآور شد: اگر در حوزه ماده ۲۸ با دقت عمل شود، می‌توان این عرصه را به نقطه قوت تبدیل کرد؛ ولی اگر چنین نباشد، این عرصه بسیار حساس خواهد بود.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ایجاد حلقه وصل میان دانشجویان و افراد برجسته حوزوی، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، ابراز کرد: جو و فضای علمی، معنوی و روحی باید در دانشگاه فرهنگیان فراهم باشد و این جو، معمولاً در حوزه‌های علمیه فراهم بوده است.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه مباحث معماری دانشگاه بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: معماری زمانی معنوی و پیام‌دار می‌شود که معمار آن، با معارف اسلامی آشنا باشد که در این عرصه، می‌توان به شیخ بهایی اشاره کرد؛ البته این معماری در آموزش و پرورش نیز باید رعایت شود.
 وی با تأکید بر اینکه جدایی حوزه و دانشگاه موجب می‌شود تا الگوهای جدیدی خلق نشود، گفت: روحانیون طرح امین، باید حتماً غرب‌شناسی را داشته باشند و عالمانه بدانند تمدن غرب چیست.
​​​​​​​
  پردیس اختصاصی تربیت معلم پرورشی دنبال می‌شود
سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز در این دیدارها، با اشاره به اینکه شیوه‌نامه جذب معلمان نخبه تدوین شده است، اظهار کرد: همچنین سازوکاری طراحی شده است تا دانش‌آموزانی که نخبه هستند، از طریق جشنواره‌ها شناسایی شده و در آینده معلم شوند.
سعید غیاثی‌ندوشن، با بیان اینکه بسته‌های محتوایی را نیز آماده کرده‌ایم تا به مدارس تحویل دهیم، مطرح کرد: در عرصه دبیران، با مشکلات کمبود سهیمه مواجه هستیم که امیدواریم، مجوزهای سهمیه جذب در سال جاری داده شود.
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم، پردیس اختصاصی تربیت معلم پرورشی را دنبال کنیم، عنوان کرد: معلم پرورشی یک پست مهم است که ضرورت‌های خاص خود را دارد؛ در نتیجه هرکسی نمی‌تواند در این عرصه موفق شود.
غیاثی‌ندوشن با بیان اینکه بازنگری محتوای منابع درسی را در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: همچنین به دنبال این هستیم تا با برنامه‌ریزی آموزشی، فعالیت دقیق‌تری داشته باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه