هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

همایش بزرگداشت محقق خراسانی(ره) و رونمایی از کتاب «الجنة الناجیة»

همایش بزرگداشت محقق خراسانی(ره) و رونمایی از کتاب «الجنة الناجیة»

مراسم بزرگداشت خطیب مجاهد و ذاکر مناقب اهل‌بیت(ع) زنده‌یاد حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی محقق واعظ خراسانی(ره)(۱۲۷۱-۱۳۴۲ش) و بزرگداشت پدر مجاهد و واعظ ایشان، ملا بمانعلی واعظ دامغانی(ره)(متوفای ۱۲۹۶ش) ۱۶ آبان در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد.

آیت‌الله‌العظمی سبحانی، در پیام خویش به‌مناسبت این همایش و مراسم نکوداشت، پس ‌از ذکر اهمیت تبلیغ معارف دین و دانش‌ورزی، از موقعیت مهم مبلغان در تبلیغ معارف دین سخن گفته و می‌گویند: خطیبان و مبلغان لسان صادق اسلام به بیان، در آن رسالت‌های الهی هستند و لذا قرآن کریم، پیامبران(ع) را نیز با عنوان مبلغان رسالات الهی توصیف می‌فرماید. ایشان پیرامون کتاب «الجنة الناجیة» مرحوم محقق دامغانی گفتند: این اثر، حاکی از احاطه‌ آن مرحوم بر آیات و احادیث اسلامی است که به تفسیر و تبیین آن‌ها پرداخته و در شنونده اثرگذار بوده است.
در این همایش پس از خیر مقدم، حضار از پیام و سخنرانی آیات وحجج اسلام دین‌پرور و نعیم‌آبادی، جاودان... و نیز سخنان دکتر مهدی محقق، پیرامون این خاندان پرافتخار بهره‌مند گشتند.
ملا عباسعلی محقق واعظ خراسانی معروف به حاج محقق و پدرش از وعاظ مشهور خراسان در عصر قاجار و پهلوی بودند و با خطابه و منبر سعی در اصلاح فرهنگ عامه و مقابله با استبداد و زورگویی و دیکتاتوری شاهان و مبارزه علیه استعمار خارجی داشتند.
ملا بمانعلی، خطیبی سرشناس و مجاهد بود که در روزگار مشروطه با حمایت از رویکرد آیات ثلاث نجف (آخوند خراسانی، میرزاحسین خلیلی تهرانی و شیخ عبدالله مازندرانی(ره)) در تقویت استبدادستیزی در خراسان کوشا بود. از وی آثار علمی متعددی نیز بر جای مانده است. وفات این واعظ فرزانه و عالم مجاهد در ۱۳۳۵ قمری برابر ۱۲۹۶ شمسی رخ داد.
 فرزند ایشان شیخ عباسعلی واعظ  خراسانی معروف به حاج محقق نیز، از وعاظ معروف خراسان و تهران در عصر خویش به‌ویژه در روزگار پهلوی به‌شمار می‌رفت که مورد احترام علما و مراجع قم و نجف و مشهد مانند: میرزای نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(قد) بود. وی با سخنرانی‌های ناب خویش در راستای ترویج احادیث اهل‌بیت(ع) و انتشار روزافزون معارف جان‌بخش حدیثی توفیقات کم‌نظیری داشت.  مرحوم شیخ عباسعلی محقق واعظ(ره) در سال ۱۳۴۲ شمسی درگذشت و در آرامگاه بیات در جنب حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد. از میان فرزندان ایشان، شیخ هادی محقق و دکتر مهدی محقق را باید نام برد.
قابل ذکر است، در این همایش همچنین از کتاب «الجُنة الناجیة» که تألیف ملا بمانعلی واعظ دامغانی می‌باشد و فرزند ایشان شیخ عباسعلی محقق نیز، آن را تکمیل نموده، رونمایی شد. این کتاب شرح فقراتی از خطبه معروف نبی مکرم اسلام(ص) در استقبال ماه مبارک رمضان است. الجنه الناجیه در ۳۶۰ صفحه و با مقدمه استاد شیخ حسین انصاریان و دکتر مهدی محقق و به‌کوشش و اهتمام جناب آقای محمود محقق تصحیح گشته و توسط انتشارات دانشگاه تهران و دانشگاه مک‌گیل کانادا منتشر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه