هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هوشیار باشیم؛ گروهی درصدد تضییع «عبقات الانوار» هستند

هوشیار باشیم؛ گروهی درصدد تضییع «عبقات الانوار» هستند

نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین مهدوی‌پور نماینده ولی‌فقیه در هندوستان، سبحانی رئیس بنیاد بین‌المللی امامت و مختاری رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه و دکتر فرامرز قراملکی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(ع) 19 آبان در سالن جلسات بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد.

    علامه میرحامد حسین به سرزمین ایران و هندوستان تعلق دارد
به گزارش خبرگزاری حوزه، نماینده ولی‌فقیه در هندوستان در نشست با اصحاب رسانه که به‌مناسبت رونمایی از پوستر همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی برگزار شد، به هندوستان و نقش آن در جریان‌سازی تمدن اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: شکل‌گیری حکومت‌های شیعی در بخشی از سرزمین‌های پهناور هندوستان، همچون حکومت‌های عبد، دکن، عادل شاهیان و نظام شاهیان، باعث مهاجرت علمای بزرگی از سرزمین ایران به سرزمین هندوستان شد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدوی‌پور با بیان اینکه اجداد میرحامد حسین صاحب عبقات‌الانوار در دوران حکومت عبدیان به سرزمین هندوستان مهاجرت کردند و سپس در لکهنو مستقر شدند، وی را جزء شخصیت‌های ممتاز دنیای تشیع و از ستارگان بسیار درخشان و اندیشوران سترگ جهان اسلام دانست و تصریح کرد: علامه میرحامد حسین از محققان زبردست و شخصیتی ولایی و معنوی است که در راه دفاع از امامت و ولایت به‌گونه‌ای علمی، کاری شبیه به معجزه را انجام داد.
وی به تدوین کتاب تحفه اثنی‌عشریه در هندوستان و شکل‌گیری موجی از پاسخگویی در این سرزمین اشاره کرد و اظهار داشت: علمای محقق و اندیشور هندوستان مبتنی بر مؤلفه‌های علمی، ده‌ها ردیه بر کتاب عبدالعزیز دهلوی نگاشتند که کتاب عبقات‌الانوار تنها یکی از این کتاب‌هاست.
نماینده ولی‌فقیه در هندوستان، سفرها و فداکارهای علمی علامه میرحامد حسین برای جمع‌آوری کتاب‌های ناب از سراسر جهان را مورد توجه قرارداد و با بیان اینکه کتابخانه ایشان مرجعی ارزشمند برای محققان است، اظهار داشت: خاندان میرحامد حسین اعم از برادران و فرزندان ایشان، شخصیت‌های عالم و فقهایی بودند که در تدوین و احیای بخشی از کتاب عبقات‌الانوار نقش بسزایی داشتند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدوی‌پور در ادامه با تأکید بر اینکه علامه میرحامد حسین به دو سرزمین ایران و هندوستان تعلق دارد، خاطرنشان ساخت: امیدواریم برپایی کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین، سرآغازی بر تقویت تعاملات علمی مجموعه‌های دانشی و تحقیقاتی و دانشگاه‌های ایران و هندوستان باشد.
نماینده ولی‌فقیه در هندوستان در بخش دیگری از سخنان خود بحث امامت را از مهم‌ترین بحث‌های اعتقادی و کاربردی توصیف کرد و اظهار داشت: همواره قدردان تلاش‌های بنیاد بین‌المللی امامت و شخص حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی و تیم علمی این مجموعه و سایر مؤسسات همکار در برگزاری این کنگره ارزشمند هستیم.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدوی‌پور در پایان با بیان اینکه علامه میرحامد حسین همچنان در میان علمای هندوستان مهجور است، خاطرنشان ساخت: امیدواریم بتوانیم پیش‌نشستی با حضور تمام علمای ایالت‌های مختلف هندوستان برگزار و مجمع محققین هندی نیز پایان‌نامه‌هایی را در این راستا تدوین نموده و از ظرفیت ارزشمند طلاب فاضل هندوستان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

   کنگره بینالمللی میرحامد حسین(ره) پاییز سال آینده برگزار می شود
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد‌تقی سبحانی نیز در این مراسم ضمن اشاره به فرایند برپایی این همایش بین‌المللی، اظهار داشت: به‌دلیل گستردگی شخصیت‌ها و عظمت کلامی مدرسه لکنهوی هندوستان تصمیم گرفتیم تا شخصیت‌های سرزمین پهناور هند را در دو کنگره و رویداد علمی با محوریت علامه میرحامد حسین و دیگری مرجع بزرگوار مرحوم سید‌دلدار علی (غفران‌مآب) معرفی نماییم.
رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی میرحامد حسین، ضمن ارائه گزارشی از پیشینه فعالیت‌های دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرحامد حسین، رونمایی از پوستر کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین را از جمله برنامه‌های این نشست خبری عنوان کرد و ابراز داشت: کنگره بین‌المللی میرحامد حسین پاییز سال آینده با احیا و معرفی آثار ارزشمند این شخصیت بزرگ و خاندان ایشان برگزار خواهد شد.
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت افزود: در نمایشگاهی که در حاشیه برگزاری کنگره بین‌المللی میرحامد حسین، برپا می‌گردد؛ دیدگاه شخصیت‌های علمی از جمله علامه سید محسن امین صاحب اعیان الشیعه به نمایش گذاشته خواهد شد. این عالم فرزانه در بیانی می‌گویند؛ وقتی اثر علامه میرحامد حسین را می‌خوانم حس می‌کنم پس از سید مرتضی و شیخ طوسی شخصیتی در این تراز در باب امر ولایت و امامت نداشته‌ایم.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی ارائه بیانات شخصیت‌های علمی و اجتماعی هندوستان در رابطه ‌با علامه میرحامد حسین و کتاب عبقات‌الانوار را از بخش‌های این همایش توصیف کرد و ابراز داشت: امام خمینی(قد) در کتاب کشف‌الاسرار در باب حدیث غدیر و واقعه ولایت؛ عبقات‌الانوار را بهترین کتاب ذکر می‌کنند و می‌فرمانید؛ «بر علمای شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب را که بزرگ‌ترین حجت مذهب است، نگذارند از بین برود. گروهی در صدد جمع این کتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن‌وقت که یک‌چنین گنج پرقیمت و گوهر گران‌بهایی از دست برود».
رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی علامه میرحامد حسین، در ادامه ضمن اشاره به همت بزرگ علمای حوزه قم و نجف در احیای کتاب عبقات‌الانوار، تصریح کرد: تاکنون این مجموعه سترگ به‌صورت کامل و جامع با تصحیح‌های دقیق جمع‌آوری نشده است.
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و توسعه برنامه‌های رسانه‌ای در باب شخصیت میرحامد حسین را از دیگر اهداف و رسالت‌های دبیرخانه این همایش برشمرد و اذعان داشت: بر آنیم تا با برپایی کنگره بین‌المللی میرحامد حسین رویدادی بزرگ را در عرصه معرفی این شخصیت سترگ امامت‌پژوه رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه از قبل فعالیت‌های این کنگره، ۸مجلد از آثار خاندان علامه میرحامد حسین احیا شده است، اظهار داشت: این کنگره بین‌المللی با بازشناسی اسناد و آثار مدرسه بزرگ لکنهو هندوستان، حجم وسیعی از مستندات نویافته را برای استفاده محققان به‌عنوان منابع دست‌اول پژوهشی معرفی نموده است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی تدوین و نگارش ۵۰پایان‌نامه علمی مقاطع مختلف حوزوی و دانشگاهی را بخشی از جهت‌گیری‌های کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین توصیف کرد و ابراز داشت: تربیت نسل جوان محقق مسلح به تمام ابزارهای علم کلام، حدیث، رجال و قرآن‌پژوهشی که راه مرحوم علامه میرحامد حسین را طی می‌کنند، از مهم‌ترین دستاوردهای این کنگره بین‌المللی است.
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با تصریح به اینکه در این همایش بین‌المللی صرفاً برخورد بزرگداشت و نکوداشت نداریم، اظهار داشت: بانک اطلاعات اسناد، منابع و مقالات بی‌شماری در حوزه امامت و ولایت در اختیار داریم که به لحاظ موضوع، روش‌شناسی و محتوا دسته‌بندی ‌شده است. این مهم در کنار ارائه مشاوره علمی به محققان مورد توجه دبیرخانه کنگره است.
رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی علامه میرحامد حسین، در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز در کنار پوستر همایش، دو کتاب در باب شخصیت علامه میرحامد حسین رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: تاکنون ۷ پیش‌نشست در شهرهای مختلف برگزار و با توجه ‌به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در نجف و هندوستان نیز پیش‌نشست‌هایی به‌منظور اشاعه معارف و مؤلفه‌های علمی علامه میرحامد حسین برگزار خواهند شد.

   علامه میرحامد حسین(ره) آثار با برکتی را از خود به یادگار گذاشته است
رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه نیز در این مراسم، ضمن اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی میرحامد حسین، احیای آثار ایشان از جمله عبقات‌الانوار را برجسته‌ترین رسالت و مهم‌ترین رویکرد این همایش توصیف کرد و اظهار داشت: آیت‌الله شهید دکتر بهشتی، یکی از فضلای آشنا با محیط هند را برای احیای آثار میرحامد حسین رهنمون می‌سازند که گزارش تلاش‌های ایشان در ویژه‌نامه همایش میرحامد حسین منتشر خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری انتشار گزارش تفصیلی اهتمام امام خمینی(قد) در احیای عبقات‌الانوار را یکی دیگر از فرازهای ویژه‌نامه همایش بین‌المللی علامه میرحامد حسین دانست و یادآور شد: میرحامد حسین با عمر ۶۰سال آثار با برکتی را از خود به یادگار گذاشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از اقدامات احیای آثار خاندان علامه میرحامد حسین اشاره کرد و اذعان داشت: برخی از آثار این خاندان بعد از برگزاری همایش تصحیح و منتشر خواهند شد.

   علامه میرحامد حسین(ره)حدیثشناس نکتهپرداز بود
دکتر احد فرامرز قراملکی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم، شخصیت علامه میرحامد حسین را ترسیم‌کننده راه غیرت دینی، راه دفاع مؤثر از امامت و آموزه‌های دینی و راه تحقیق طاقت‌فرسا و پژوهش‌های هدفمند توصیف کرد.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به زبردستی علامه میرحامد حسین در منطق اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه ‌به احاطه علامه میرحامد حسین به علوم و فنون اسلامی، اساتید منطق، وی را منطق‌گرای زبردست و حدیث‌شناسان، او را حدیث‌شناس نکته‌پرداز می‌دانند؛ استفاده از ظرفیت علوم و فنون مختلف برای دفاع از ساحت اهل‌بیت(ع) درس بزرگ و روشی است که علامه به ما می‌آموزد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه