هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هدف از راه‌اندازی مدارس امین تربیت دانش‌آموزان مؤمن و انقلابی است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه

هدف از راه‌اندازی مدارس امین تربیت دانش‌آموزان مؤمن و انقلابی است

از راه‌اندازی مدارس امین،‌ تربیت دانش‌آموزان مؤمن،‌ پرهیزکار، متعهد، دانا، کارآمد و انقلابی است

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری در نشست خبری که با موضوع افتتاحیه طرح امین در قم برگزار شد، گفت: هدف از راه‌اندازی مدارس امین، تربیت دانش‌آموزان مؤمن، پرهیزکار، متعهد، دانا، کارآمد و انقلابی است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه راه‌اندازی این طرح به ۱۸ سال پیش برمی‌گردد، گفت: تلاش این بود طلابی که می‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند، از طریق سازمان معین و مشخصی این برنامه پیگیری و انجام شود. برای این منظور در مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفت. جمعی از طلاب گزینش و نهایتاً در مرحله اول از بین دعوت‌شدگان ۵ طلبه وارد آموزش و پرورش قم شدند و به‌دلیل موفقیت این طرح، در مراحل بعد، ورودی طلاب به آموزش و پرورش تا یک هزار نفر افزایش یافته است. این کار در استان‌ها به‌وسیله طرح ارتباط حوزه با آموزش و پرورش پیگیری و انجام شده است.
مسئول مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ بیان کرد: این کارها انجام شد تا در ادامه، بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شد که برای تصویب نیازمند به برنامه عملیاتی بود. مدیریت حوزه‌های علمیه برای اجرایی شدن سند تحول در آموزش و پرورش، تلاش فراوانی انجام داده که در این رابطه، طرح امین که طرح عملیاتی است، طراحی و اجرا شده تا از این طریق، بتوان به شاخص‌های مورد نظر در سند تحول بنیادین رسید. این برنامه، طراحی و اجرایی و در پی آن تا ابتدای سال گذشته، ۴ هزار طلبه خواهر و برادر وارد مدارس آموزش و پرورش شدند و طرح تربیتی را اجرا می‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: در ادامه و در دولت سیزدهم، شاهد توسعه طرح امین شدیم که هم‌اکنون ۲۰ هزار مدارس طرح امین در کشور وجود و دارای آثار زیادی می‌باشند و بر اساس ارزیابی‌ها، ۸۰ درصد شاخصه‌های تربیتی در مدارس امین به‌وسیله مربیان اجرا شده است.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های عملیه افزود: ۹۰ درصد مدیران، معلمان و اولیاء، ضمن استقبال از طرح تربیتی امین، فعالیت مربیان این طرح را یا عالی، یا خیلی خوب، یا خوب و درصد پایینی هم، متوسط ارزیابی کردند.
وی بیان کرد: در مورد کیفی‌سازی طرح هم باید گفت، امروز مدیر حوزه‌های علمیه، بر کیفی‌سازی مدارس امین تأکید دارد و این کیفی‌سازی، باید در مواردی چون آموزش مؤثر مربیان امین انجام شود که برای انجام بهتر فعالیت‌ها، شورای علمی تربیتی در اواخر سال گذشته با همراهی برخی معاونان وزیر، مسئول ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش و بعضی اساتید تعلیم تربیتی راه‌اندازی شد و این شورا، برنامه آموزشی مربیان را در ۲۴۰ ساعت طراحی کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: باید خود طرح امین هم پویا باشد. برای همین شورای علمی تربیتی این طرح را باید به‌روز کند و الآن این کار در حال انجام است.

 
  شاخصهای طرح تربیتیوی ابراز کرد: محور شاخصه‌های طرح، در سند تحول بیش از ۷۰ عنوان است که باید پیگیری شود. بعد از بررسی ۲۲ شاخص اصل می‌باشند که بعضی شاخص‌ها اصلی و بعضی رفتار ارزشی است. برای نهادینه کردن شاخصه‌ها در دانش‌آموزان، کارمان را با روش‌های خاص انجام می‌دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: شاخصه‌های رفتار ارزشی شامل مواردی چون: احترام به والدین و بزرگترها، کمک به دیگران، اهتمام به طهارت، حضور در مساجد، توجه به نظم و انضباط، توجه به واجبات و فروعات دین، دوری از مال حرام و حق‌الناس، توجه به صله رحم، توجه به ادب در گفتار و توجه به امر جهاد و ایثار، قناعت و پرهیز از اسراف است.

 
 اجرای برنامه فرهنگی و تربیتی طرح از سوی مربیان وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی و تعامل با گروه‌های مختلف، بیان کرد: مسئله دیگر برنامه فرهنگی، تربیتی و اجرایی امین است که در چند فصل برنامه‌هایی طراحی شده که مربیان باید اجرا کنند که از جمله آن، ایجاد رابطه صحیح و حسنه با دانش‌آموزان از سوی مربیان با تعیین ۵۱ روش، پاسخ‌گویی به سؤال، ارشاد و راهنمایی دانش‌آموز به سمت مسائل مذهبی، ارتباط و تعامل با مدیر مدرسه، ارتباط مناسب و مؤثر با مدیران، معلمان مدارس و اولیا در جهت پیشرفت فعالیت‌های درسی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: فصل دوم، برنامه فرهنگی و تربیتی است که باید از سوی مربیان اجرا شود. از جمله: برنامه صبحگاه، فعالیت قرآنی در مدرسه، برنامه انس دانش‌آموز با مسجد، اجرای مسابقات دانش‌آموزی و برنامه مناسبتی و مذهبی، تشکیل جلسات خانواده، نظارت و همراهی در برنامه‌های فوق برنامه غیردرسی در مدرسه، برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، آموزش احکام، سخنرانی در مناسبت‌ها، تعامل معلم با دانش‌آموز، حضور در کلاس‌های ثابت و خالی، راه‌اندازی اتاق مشاوره در مدرسه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، شرکت در جلسات اولیا و مربیان، تشکیل و هدایت کمیته علمی و فرهنگی و حضور در آن، برگزاری مراسم دعا در مدارس، حضور در خوابگاه دانش‌آموزی، اجرای مؤثر حلقه‌های صالحین، بازدید دانش‌آموزان از مدارس علمیه، برگزاری یادواره شهدا، جشن تکلیف پسران و دختران.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، با اشاره به فعالیت انجام‌شده در معاونت تبلیغ در ارتباط با مدارس امین، افزود: از جمله این موارد، راه‌اندازی نشریه سفیر امین به‌صورت ماهانه، راه‌اندازی کانال محتوایی امین برای مربیان طرح و دانش‌آموزان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه