هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

صیانت از دستاوردهای حوزه علمیه قم وظیفه‌ای همگانی است

مدیر حوزه‌های علمیه در شانزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعة المصطفی العالمیه

صیانت از دستاوردهای حوزه علمیه قم وظیفه‌ای همگانی است

شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعة المصطفی العالمیه با موضوع «آموزش کارآمد و اشتغال‌آفرین؛ موانع و راهکارها» با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و حجج‌اسلام والمسلمین قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عباسی رئیس جامعة المصطفی 20 تا 23 تیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، 20تیر در شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی اظهار کرد: باید نقش بسیار ارزشمند جامعةالمصطفی را در اشاعه اندیشه الهی و گفتمان انقلاب اسلامی بستاییم؛ امروز جامعةالمصطفی نهادی بالنده و شجره‌ای تناور در خدمت آرمان‌های بزرگی قرار دارد که برای آن تصویر شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی، میدان‌داری و کنشگری بسیار ارزشمند جامعةالمصطفی، مایه تحسین و تقدیر و جای بسی سپاس در پیشگاه خداوند متعال است؛ امیدواریم این نهاد روز به روز نقش‌آفرین‌تر و بالنده‌تر از پیش در عرصه‌های جهانی بدرخشد.
وی توجه به دگرگونی و ناپایداری را مایه بیداری و حرکت هوشمندانه انسان توصیف کرد و یادآور شد: فناء و عناء و غِیَر و عِبَر جهان مادی همواره انسان را در پنجه و چمبره خود گرفته است؛ هنر آدمی است که محدودیت‌ها را بشناسد و با استفاده از ظرفیت ابدی و جاویدان خود، این محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل نماید.
رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، بر لزوم اجرای چهار محور کلام امیرالمؤمنین علی(ع) در زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی تأکید و ابراز کرد: اگر مدیران و کنشگران اجتماعی در فعالیت‌های خود، بدین نکات توجه داشته باشند، جهانی مترقی و مبتنی بر نظام و سامان‌دهی الهی خواهیم داشت.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در بخش دیگر سخنان خود، به یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم و مسیر رشد و بالندگی آن اشاره کرد و یادآور شد: با وجود کاستی‌ها، در نگاهی کلان و جامع، آورده‌های این یکصدسال بسیار عظیم و بزرگ است. جامعةالمصطفی به‌عنوان نقطه عطف و درخشان در تاریخ یکصدساله حوزه، می‌تواند کنشگری خود را ارتقا دهد.
وی محورهای تحول در سده اخیر در حوزه‌های علمیه را برشمرد و یادآور شد: تطورات در حوزه دانشی و کنشگری در تدوین نظامات، اسناد و قوانین و نظامات جمهوری اسلامی و توسعه حوزه، از نظر جنسیتی و ارائه آموزش‌های حوزوی به خواهران، گسترش در حوزه ملیتی و نیز حضور فراگیر در حوزه‌های مختلف اجتماعی و ارائه خدمات به ملت، تنها بخشی از جلوه‌های تحولی حوزه در سالیان اخیر است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه تنوع نظامات، نظریات، رشته‌ها و گستره کنشگری فرهنگی حوزه در سده اخیر با تمام ادوار گذشته مقایسه‌شدنی نیست، اظهار کرد: صیانت از دستاوردهای نظری و بنیادین حوزه علمیه قم در عرضه گفتمان بزرگ ملی، وظیفه‌ای همگانی است.
 
  جامعةالمصطفی از برجستهترین سازمانهای علمی و دانشگاهی نظام اسلامی است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری هم ۲۳‌تیر در سومین روز این اجلاس، ضمن اشاره به مسئولیت مهم و خطیر جامعةالمصطفی در میزبانی از تشنگان معارف ناب الهی، جهانی‌شدن فرهنگ و تأکید توأمان بر بومی‌سازی فرهنگ‌ها در جهان را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: هوش مصنوعی و تأثیری که در ابعاد زندگی بشر می‌گذارد، جزء مسائلی است که بررسی آن، به نگاه کلان و راهبردی نیاز دارد.
وی گزارشی از گستره سمینارهای فرهنگی پیش‌رو در عرصه بین‌الملل ارائه کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مسئله در این سمینارها، توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر فعالیت‌های بین‌المللی و مطالبات از تک‌تک دستگاه‌هاست که باید ناظر به نگاه تمدنی، مورد توجه قرار گیرد.
سخنران مراسم، بر اهمیت امیدآفرینی، بشارت به آینده بهتر و نیز ترسیم هم‌افزایی و هماهنگی‌های فرهنگی عرصه بین‌الملل تأکید کرد و یادآور شد: در میان همه همایش‌های فرهنگ بین‌الملل، جامعةالمصطفی از جایگاه ویژه و چشمگیری برخوردار است؛ زیرا این نهاد از برجسته‌ترین سازمان‌های علمی و دانشگاهی نظام اسلامی به‌شمار می‌رود که در چهار دهه گذشته، به موفقیت‌ها و توفیقات ارزشمندی دست ‌یافته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، به تجربیات متمرکز جامعةالمصطفی در تربیت طلاب غیرایرانی مبتنی بر تنوع فرهنگی، جغرافیایی، زبانی و مذاهب و ادیان اشاره کرد و تربیت پژوهشگران، مؤلفان، اندیشمندان و فعالان برجسته اجتماعی و فرهنگی را برای فعالیت در عرصه بین‌الملل، از قوت‌های این نهاد برشمرد و خاطرنشان ساخت: با توجه‌ به نیاز جامعه جهانی به معارف ناب الهی، حتی اگر گستره فعالیت‌های جامعةالمصطفی صد برابر هم شود، باز هم کم است.
معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، راز توفیق جامعةالمصطفی را تربیت طلاب و ترسیم نظام آموزشی مبتنی بر پیام‌آوری تفکر معنوی دانست و یادآور شد: جامعةالمصطفی، هیچ‌گاه نباید از ویژگی‌های حوزوی خود عدول نماید و همواره باید خود را به شروط اساسی بالندگی آموزش ناظر به نیازها و شرایط بیاراید.
وی نگاه تمدنی به مسئله ‌آموزش در جامعةالمصطفی را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز کرد: باید هدف چرایی و چگونگی زمینه‌سازی برای ظهور را همواره به یاد داشته باشیم و با برخورداری از نگاه تمدنی، گام‌های مستحکمی در حوزه پژوهش، آموزش، فرهنگ و تربیت ترسیم نماییم.
عضو هیئت ‌امنای جامعةالمصطفی تصریح کرد: جامعةالمصطفی باید در لایه‌های عمیق فلسفی، افق‌گشایی فرهنگی و تمدنی را دنبال نموده، در تبیین مبانی علوم ‌تجربی، رسالت خود را در افق جدید و مبتنی بر بازتأسیس علوم ایفا نماید.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی در بخش پایانی سخنان خود، با تأکید بر اینکه جامعةالمصطفی باید فرهنگ توجه به علم و فناوری را در جوامع هدف گسترش دهد، خاطرنشان کرد: برخورداری از نگاه تمدنی و نیز توسعه کمی و کیفی علم و فناوری جوامع هدف، جزء رویکردهای مهم است.
 
  جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در ترسیم معادلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی امروز دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی نیز در این اجلاسیه، ضمن تقدیر از همه مدیران و کارگزاران جامعة المصطفی و برگزارکنندگان اجلاسیه،، هدف اصلی این اجلاس را بررسی راه طی‌شده و ترسیم آفاق پیش‌رو دانست و ابراز کرد: بازخوانی تجربه‌های پیشین و برنامه‌های گذشته و کوشش برای اصلاح و تکمیل برنامه‌ها و ترسیم افق‌های پیش‌رو با توجه به اقتضائات روز، از اهداف این اجلاس است. هر سازمان بالنده، به چنین جمع‌هایی نیاز دارد تا پیوسته مسیر خود را وارسی و مسیر آینده را با توجه به اقتضائات جدید ترسیم نماید.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه، انقلاب اسلامی را یکی از رویدادهای مهم و مؤثر در معادلات جدید بین‌المللی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کانون این حرکت جهانی، نقش مهمی در ترسیم معادلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی امروز دارد. انقلاب اسلامی، انقلاب فکری و فرهنگی در عالم به‌شمار می‌رود و پرچم‌دار تفکر مهمی است و به‌تعبیر مقام معظم رهبری، اکنون در گام دوم این حرکت قرار داریم که هدف آن، شکل‌دهی تمدن جدید اسلامی با رویکرد معنویت‌گرایی و عدالت‌گرایی در برابر تمدن حاکم مادی امروز است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، جامعة المصطفی العالمیه را روئیده در دامان انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که برآمده از این گفتمان معنویت‌محور و عدالت‌گرا هستیم و رسالت خود را تبیین، ترویج و گسترش این فرهنگ و تمدن جدید می‌دانیم. البته در این رقابت، باور ما این است که هر چند از نظر قدرت، شکوه و امکانات ظاهری، به نظر می‌آید، جبهه مقابل دست بالاتر را دارد؛ ولی ما قدرت خود را متکی به قدرت بی‌نهایت الهی می‌دانیم و البته شرط موفقیت آن است که این مسیر را به‌درستی بشناسیم و درست عمل نماییم.
 
  نیازمند عملیاتیسازی مهارتهای دانشافزایی در حوزه قرآن و حدیث در همه علوم هستیم
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جزایری معاون آموزش جامعةالمصطفی هم در این اجلاسیه، انگیزه الهی، استعداد تحصیلی، علاقه و نیازسنجی منطقه‌ای را از شاخص‌های پذیرش در این نهاد برشمرد و تصریح کرد: فضای آموزشی ما باید به فضایی تبدیل گردد که کارآمدی، خروجی قهری آن باشد تا از این بستر، زمینه استقلال نسبی دانش‌آموختگان فراهم شود.
وی گزارشی از وضعیت تحصیلی طلاب و تنوع رشته‌ای و ملیتی آن ارائه کرد و با بیان اینکه هر قدر مقاطع تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان بالاتر می‌رود، درصد ریزش محصلان کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: آمارها، مقدمه‌ای برای ارائه تحلیل‌های جدی‌تر شرایط است.
حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، احصای آمارهای منطقه‌ای و استانی جذب طلاب را از رویکردهای جدید معاونت آموزش جامعةالمصطفی دانست و ابراز کرد: آمارهای استانی و منطقه‌ای طلاب، تأثیر بسزایی در نیازسنجی‌های منطقه‌ای و هدایت تحصیلی این عزیزان خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به موانع و راهکارهای رفع موانع، تکالیف و وظایف نمایندگان جامعةالمصطفی را در برطرف‌سازی موانع مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در پذیرش، با آسیب‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ در نخستین گام در برطرف‌سازی این آسیب‌ها، به ترسیم اطلس جغرافیای پذیرش نیاز داریم تا در مباحث پذیرش و از منظرهای مختلف، دقت در جذب، در کنار کمیت در نظر گرفته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری بر شرکت مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در دوره‌های مهارت‌افزایی تأکید کرد و یادآور شد: حدود سی آسیب در حوزه پذیرش شناسایی و راهکارهایی برای حل آن پیشنهاد شده است.
وی پیوست مهارت‌های لازم را از رویکردهای مؤثر بر طرح تحول آموزشی در عرصه رسالت طلبگی و مهارت‌آفرینی توصیف و خاطرنشان کرد: متناسب‌سازی مهارت‌های آموزشی با حوزه دانشی طلاب و دانش‌پژوهان، می‌تواند به نقش‌آفرینی میدانی این عزیزان عینیت بخشیده، ظهور و بروز دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، نیاز منطقه‌ای، علاقه و استعداد طلبه و اهداف المصطفی را سه ضلع مهم در راهنمایی تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان دانست و ابراز کرد: آشنایی با زبان رسمی و علمی مناطق در کنار تسلط به زبان عربی، در کارآمدترسازی آموزش‌ها بسیار مؤثر خواهد بود؛ نیاز است مهارت‌های زبانی مناطق شناسایی شود.
معاون آموزش جامعةالمصطفی، با اشاره به اینکه ملا بودن در کنار بحث‌های انگیزه‌ای، واقعیتی است که در ارتقا و قوت‌بخشی به طلاب مؤثر بوده، توان پاسخ‌گویی به شبهات و تأثیرگذاری این عزیزان را در جوامع ارتقا خواهد داد، یادآور شد: نیاز است، نمایندگان جامعةالمصطفی ناظر به حوزه دانشی، مهارهای متناسب با نیاز منطقه را معرفی کنند؛ نیازمند عملیاتی‌سازی مهارت‌های دانش‌افزایی در حوزه قرآن و حدیث و اشراب آن در همه علوم هستیم.
وی با تصریح به اینکه رشته‌های جامعةالمصطفی از به‌روزترین و از ناب‌ترین رشته‌های علمی هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه، در معرفی این رشته‌ها به مجامع علمی و مخاطبان جهانی با ضعف‌های جدی روبه‌رو هستیم. شناساندن رشته‌ها، در ارتقای گستره رسمیت‌بخشی به مدارک بسیار مؤثر و راه‌گشاست.
معاون آموزش جامعةالمصطفی، با تأکید بر اینکه احصا و شناسایی وضعیت جامع دانش‌آموختگان، در به‌کارگیری ظرفیت این عزیزان بسیار مفید خواهد بود، یادآور شد: باید مبادی نقش‌آفرینی طلاب با تمرکز بر ارتقای خودباوری مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری دبیر شانزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی نیز، در افتتاحیه این اجلاسیه، با اشاره به شیوع دوباره ویروس کرونا و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از تراکم برنامه‌ها در اجلاس پیش‌رو سخن گفت و تصریح کرد: پیش از آغاز اجلاس، بیش از صد پیشنهاد در مورد موضوع اجلاس به دبیرخانه اجلاس واصل گردید و در نهایت، موضوع «آموزش کارآمد و اشتغال‌آفرین؛ موانع و راهکارها» برای شانزدهمین اجلاس در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به ارتقای نسل امروز دانشگاهی، بیان کرد: امروز شاهد رشد چندجانبه نسل آموزشی کشور هستیم. حرکت امروز مراکز دانشگاهی، رویکرد ایده‌پردازی و ایجاد کارآمدی دارد و اجلاس شانزدهم نیز، به این موضوع اختصاص یافته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه