هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تریبون‌های نماز جمعه همواره مطالبه عدالت و رفع فساد را دنبال کرده‌اند

در بیست‌و ششمین اجلاس سراسری نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور مطرح شد

تریبون‌های نماز جمعه همواره مطالبه عدالت و رفع فساد را دنبال کرده‌اند

بیست‌و ششمین اجلاس سراسری نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، رؤسای شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ستاد اقامه نماز کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و تنی چند از نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، از ۲۵دی به‌مدت سه‌روز در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، مجتمع فرهنگی آدینه تهران و همراه با تجدید میثاق با حضرت امام خمینی(قد) برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در این اجلاس، نماز جمعه را دارای جایگاهی اثرگذار و برخوردار از کارکردهای متنوع در حوزه‌های مختلف عبادی، معنوی، مقاومت، ایستادگی، سیاست و تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی دانست که به‌حق از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، قرارگاه سیاسی، عبادی، مقاومت، فرهنگی و اجتماعی توصیف شده است.
رئیس‌جمهور، امام جمعه را پناه مردم و شخصیتی مؤثر در تنویر افکار عمومی، امیدآفرینی و رفع گره‌های ذهنی جامعه دانست و گفت: ائمه جمعه، گره‌های ذهنی را که یا از روی غفلت و یا از روی دشمنی در جامعه ایجاد شده، رفع می‌کنند و از سوی دیگر، ستادهای نماز جمعه، یکی از مهمترین جایگاه‌های نیروسازی برای نظام و دستگاه‌ها هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، با اشاره به اینکه تریبون‌های نماز جمعه، همواره به دنبال اجرای عدالت، مبارزه با فساد، تبعیض و فقر بوده و این مطالبه‌گری را با دقت و حساسیت دنبال کرده‌اند، افزود: این نقش‌آفرینی ائمه جمعه برای مردم و مسئولین جامعه نعمتی الهی است؛ برای مسئولین از بابت اینکه یک جایگاه امین ناظر آنهاست و برای مردم نیز، از این بابت که می‌بینند، جایگاهی هست که آنها را می‌بیند و سخن‌شان را می‌شنود و با امانت و اخلاص و بر مدار عدالت به دنبال اصلاح واقعی در عرصه‌های مختلف است.
رئیس‌جمهور ائمه جمعه را از جمله مصلحان واقعی و دلسوز جامعه و نظام که مسائل را مجدانه و مجاهدانه دنبال می‌کنند، توصیف و تصریح کرد: علما و ائمه جمعه و جماعت، در طول تاریخ هزینه‌های گزافی برای اصلاح جامعه، علم‌افزایی، تربیت نفوس مستعده و اجرای عدالت پرداخته‌اند و از جمله در دوران دفاع مقدس، بیشترین شهید در میان اصناف مختلف، متعلق به علماست.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ائمه جمعه کسانی هستند که همواره مقابل نفاق، کژی‌ها و بی‌عدالتی‌ها ایستاده و حاضر به عقب‌نشینی و تسلیم نشده‌اند، اظهار کرد: علما و ائمه جمعه و روحانیت، پیشتازان و الگوهای جامعه هستند و هرگز نباید اجازه دهیم، این الگوها به حاشیه رانده شوند.
وی با تأکید بر اینکه امروز سلوک رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان و عمل برای بنده و شما حجت است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در همراهی با امام راحل و پس از آن، به‌عنوان جانشین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در فکر و اندیشه و عمل، یک الگوی تمام‌عیار بوده و هستند.
رئیس قوه مجریه جایگاه ائمه جمعه را در تبیین دستاوردهای نظام و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به‌عنوان سندی پرمغز، جایگاهی رفیع و مؤثر دانست و گفت: گاهی به ما گفته می‌شود که گفتمان دولت مردمی چیست؟ بنده در جواب گفته‌ام که گفتمان این دولت، گفتمان امام و رهبری و سند آن، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و بنده و اعضای دولت، به‌عنوان سربازان نظام به دنبال اجرایی و عملیاتی کردن آن هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: به‌عنوان دولت تلاش خواهیم کرد که از قدرتی که برای کشور خلق شده، در رفع مشکلات، هموار کردن مسیر و افزایش امید جامعه نهایت بهره را ببریم. دشمن در جایگاه دشمنی خود نمی‌خواهد، مشکلات کشور ما حل شود و به دنبال القای یأس و ناامیدی در جامعه است؛ اما ما در دولت به دنبال این هستیم که بگوییم، ملت ایران به‌عنوان ملتی بااراده به صحنه آمده تا بر سرنوشت خود کاملاً مسلط باشد و مقتدرانه کشور را به پیش ببرد و القائات دشمن را باطل کند.
رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن مروری کوتاه بر کارنامه عملکرد دولت مردمی، به برخی اقدامات انجام‌شده در طی 2.5 سال گذشته از جمله «کنترل و مهار موفق بیماری کرونا»، «رفع کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی با ایجاد منابع جدید درآمدی برای کشور»، «کنترل و مهار رشد نقدینگی و کاهش آن از ۴۲ درصد به ۲۷ درصد»، «تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز»، «اجرای نظام تعرفه‌گذاری پرستاران و رتبه‌بندی معلمان پس از یک دهه معطلی»، «نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و بازگرداندن ۶ هزار و ۵۰۰ کارگاه و کارخانه راکد به چرخه تولید»، «کنترل و کاهش ناترازی‌ها در بخش انرژی با افزایش ظرفیت تولید»، «حل مشکل تنش آبی ۳ هزار و ۵۰۰ روستا و برنامه‌ریزی برای تأمین یک میلیارد مکعبی آب شرب»، «رشد اقتصادی 2.4 درصدی»، «رشد چشم‌گیر تجارت نفتی»، «تلاش برای جبران کمبودها در بخش مسکن با ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی جدید»، «افزایش ۱۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی»، «توسعه بیمه سلامت»، «زهکشی ۱۲۲ هزار هکتاری اراضی کشاورزی و افزایش ۲۲ درصدی تولید محصولات کشاورزی» اشاره کرد.
وی در ادامه به راهبرد دشمن برای ناامیدسازی مردم با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف و کوچک‌نمایی نقاط قوت اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت نقش علما و ائمه جمعه در روشنگری و تنویر افکار عمومی جامعه، اظهار کرد: بدون تردید امروز راهبرد ضروری کشور ایجاد امید در دل مردم است و تلاش برای ایجاد ناامیدی با هر انگیزه‌ای، گناهی نابخشودنی و حرکت در مسیر خواست دشمنان ملت ایران است.
رئیس‌جمهور مبارزه با فساد را از جمله اصول محوری دولت عنوان کرد و افزود: یقین بدانید، در این دولت، فساد تحمل نخواهد شد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد، فساد در هیچ جایگاهی لانه کند.
رئیس قوه مجریه در ادامه، بر ضرورت حفظ هویت فرهنگی کشور در عصر گسترش ارتباطات و اطلاعات تأکید کرد و گفت: یکی از مسائل اثرگذار در کاهش جرم، پایبندی به مسائل دینی و توجه به هویت فرهنگی است که نقش ائمه جمعه سراسر کشور و دولت‌مردان در حفظ و ارتقای این سرمایه و میراث بزرگ کشور، حائز اهمیت است.

 مهمترین رسالت نماز جمعه مستحکم کردن پیوند امام و امت است
دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، با اشاره به اینکه یکی از عطیه‌های الهی و ثمرات انقلاب اسلامی و خون شهدا، نهاد نماز جمعه است، گفت: مهمترین رسالت نماز جمعه، مستحکم کردن پیوند امام و امت است.
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور، با بیان اینکه باید بتوانیم، انسجام اجتماعی داشته باشیم و تعادل بین روشنگری معنوی و مسئولیت اجتماعی برقرار کنیم، گفت: یکی از این سنگرها و نهادهای مهم و اساسی، نهاد نماز جمعه و امام جمعه است.
وی با بیان اینکه باید با نقشه راه به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم شاهد و شریک تغییرات و تحولات مثبت در جامعه باشند، گفت: اگر این نقشه راه بر زندگی آنها ملموس باشد و آثار آن را به‌شرط آنکه براساس آرمان‌گرایی واقع‌بینانه عمل کنیم، در ابعاد مادی و معنوی در زندگی خود و جامعه حس کنند، امیدبخشی و انگیزه‌بخشی در جامعه ایجاد می‌شود و جهاد تبیین، مؤثرتر عمل می‌کند.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، بحث مهم و جدی با محور حلقه‌های میانی وجود دارد و در مجلس و در قانون برنامه هفتم توسعه، به حلقه‌های میانی توجه شده است، گفت: تحول زمانی رخ می‌دهد که این دو شبکه به‌درستی به یکدیگر وصل شوند و کار کنند؛ به‌همین دلیل، نهاد نماز جمعه، یکی از مهم‌ترین اجزای حلقه‌های میانی است؛ زیرا برای تحول به این حلقه نیاز داریم.
دکتر قالیباف گفت: اگر ما قوانین خوب بنویسیم و دولت نیز، در سطح عالی برای اجرای آن تلاش کند؛ اما دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری اجازه کار ندهد، نمی‌توان کار کرد؛ به‌همین دلیل است که باید جوانان و مردم را پای کار بیاوریم و همگرایی ایجاد کنیم.
رئیس قوه مقننه با تأکید براینکه امروز جنگ نابرابر رسانه‌ای وجود دارد، ادامه داد: از سوی دیگر نیز جامعه ما نیازمند انسجام و همبستگی است و نباید قطبی‌سازی را دنبال کنیم. رُحَماءُ بَینَهُم است که پایه قدرت برای أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ می‌شود؛ این‌ها از وظایفی است که ما در جهاد تبیین باید به آن توجه کنیم.
دکتر قالیباف با بیان اینکه، مجلس نقشه راه داشته و نشان داده که منفعل نیست و فعال است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: این مجلس ساده‌زیست است و این به آن معنا نیست که در مجلس افرادی پیدا نمی‌شوند که رفتار تشریفاتی داشته باشند؛ حتماً این افراد نیز هستند؛ اما عموم نمایندگان ساده‌زیست هستند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: این مجلس مسائل و مشکلات کشور را شناخته و به دنبال آنها رفته و قانون‌هایی را تصویب کردید که هدف قانون شما، مبارزه با فساد، رفع تبعیض و رفع انحصار و بهبود فضای کسب و کار است.
دکتر قالیباف عنوان کرد: در مجلس تلاش و مسیرها را پیگیری کرده‌ایم تا مجلس انقلابی شده و توانسته، مؤثر واقع شود.
وی با بیان اینکه با دولت تعامل می‌کنیم و تاکنون پنج وزیر و دو معاون رئیس‌جمهور جابه‌جا شده‌اند، بدون اینکه مجلس استیضاح کند، گفت: این حاکی از تعامل دقیق بین دولت و مجلس و از افتخارات است و تنها یک مورد استیضاح داشته‌ایم.

بازشناسی درست آینده فلسطین یک رسالت مهم برای ائمه جمعهو
زیر امور خارجه کشورمان هم در این مراسم، گزارشی از آخرین وضعیت عرصه سیاست خارجی و عرصه بین‌الملل با تمرکز بر نقش‌آفرینی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، ارائه داد و بر اهمیت بازشناسی محیط فعالیت جبهه مقاومت اشاره کرد.
 دکتر امیرعبداللهیان با تبیین وضعیت کنشگران متنوع بین‌المللی و نیز تبیین توان کنشگری گروه‌های غیردولتی در جهان پیچیده امروز، گفت: به‌موازات کنشگری دولت‌ها، جریان‌های مردمی و گروه‌های غیردولتی نیز، به عناوین و روش‌های مختلف در حال کنشگری و ایفای نقش هستند و جریان‌های مقاومت در منطقه، اکنون از توان کنشگریِ جریان‌سازی در راستای تقویت صلح و امنیت در منطقه برخودار هستند.
وزیر امور خارجه اظهار کرد: اگر مقاومت در سوریه و عراق در مقابله با داعش و تروریسم شکل نمی‌گرفت، امروز سوریه و عراق شکل دیگری داشت و اگر ترتیبات امنیتی مبتنی بر مقاومت نبود، امروز رژیم صهیونیستی، محدود به دیوارهایش نبود و منطقه شرایط دیگری می‌بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به پرسش‌گری جامعه جوان کشور و اینکه نسل جوان امروز نه از تاریخ دیروز و وضع امروز بلکه از فردا سؤال می‌پرسد و به افق‌های پیش‌رو می‌نگرد، گفت: نگاه به مباحث آینده‌شناسی در موضوعات مختلف حائز اهمیت است و تبیین و بازشناسی درست آینده فلسطین، منطقه و جهان، یک رسالت مهم ائمه جمعه برای پاسخگویی به نسل کنونی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون کشورمان در حوزه اندیشه و دانش‌های مختلف، اظهار کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی، لسان و منویات امام خامنه‌ای به دستاوردهای ارزشمندی در عرصه عمل تبدیل شده و این، مهم‌ترین تفاوت رهبر ایران با دیگر رهبران جهانی است.

 سیاست دولت برقراری آرامش در بازارها و ایجاد بسترهای رشد اقتصادی است
دکتر خاندوزی هم در این گردهمایی، اظهار کرد: در 2.5 سالی که از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، دولت تمرکز خود را بر این قرار داد که ضمن آرام کردن اسب سرکش قیمت‌ها، همزمان بستر مربوط به گشایش‌ها و رشد اقتصادی را فراهم کند تا از بی‌ثباتی اقتصادی که از سال ۹۷ شاهد آن بودیم، خارج شده و وارد دوره رشد و شکوفایی شویم.

جنگ روانی برای تبدیل نقاط قوت دولت به نقطه ضعف
وزیر اقتصادی و دارایی، با اشاره به برخی عواملی که به مسائل اقتصادی دامن می‌زند، گفت: یکی از عناصری که به این عامل دامن می‌زند، فضای رسانه‌ای و جنگ روانی است. برخی تلاش می‌کنند، دولت انقلابی را ضعیف و ناکارآمد نشان دهند و حتی از نقطه قوت‌های دولت در فضای رسانه‌ای نقطه ضعف می‌سازند.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: با وجود مشکلات، تمرکز اقتصادی دولت در سال گذشته و امسال این بوده است که از طریق ایجاد ثبات در اقتصاد کلان، آرامش در بازارها برقرار شود که البته این موضوع برای رضایت مردم کافی نیست.
جامعه از ما توقع دارد که پس از ثبات، وارد مرحله رونق اقتصادی شده و تأمین برخی کالاها مانند مسکن با قیمت مناسب انجام شود. تلاش دو سال اول دولت این بود که ثباتی در بازارها برقرار کرده و ترمزی در برابر جهش چند برابری قیمت‌ها ایجاد کند و همزمان نیز رشد اقتصادی را بالا ببرد.
​​​​​​​
نرخ مالیات ۵۰ درصد اصناف در برخی استانها صفر بوده است
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه میزان مالیات پرداختی اصناف نسبت به مجموع مالیات پرداختی در کشور، رقم پایینی است، گفت: فرار مالیاتی که در دولت سیزدهم شناسایی شده، به‌میزان کل افرادی است که در دولت قبل، مالیات می‌دادند. تلاش دولت این بوده که فشار خود را در حوزه مالیاتی کاهش دهد؛ نرخ مالیات ۵۰ درصد کسبه در برخی استان‌ها در حد صفر قرار گرفته است.
گفتنی است، حجج‌اسلام والمسلمین؛ حسینی همدانی امام جمعه کرج، پورذهبی امام جمعه سنندج، علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان، غفوری نماینده ولی‌فقیه در کرمانشاه، کریمی‌تبار نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام، حسینی نماینده ولی‌فقیه در کاشان و حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این اجلاس، به بیان نظرات و دیدگاه‌های مشترک خود در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند. همچنین سامانه جامع مساجد کشور «سجم» با هدف اشراف اطلاعاتی جامع نسبت به کل مساجد همزمان با برگزاری این گردهمایی رونمایی شد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه