هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

رأی دادن برای واجدین شرایط واجب عینی است

رأی دادن برای واجدین شرایط واجب عینی است

انتخابات، مهمترین رویداد سیاسی و ضامن بقای اسلامیت و جمهـوریت نظام اسلامی است. از این روی، تقویت‏ باور عمومى به مشارکت‏ سیاسى، تحکیم اعتقاد به لزوم هم‏‌اندیشى در اداره جامعه و تکلیف شرعى دانستن مشارکت از جمله راه‏‌هاى گسترش و تحکیم مشارکت‏ سیاسى است که مراجع عظام تقلید و علمای حوزه‌های علمیه در تمام صحنه‌های انقلاب عهده‌دار بوده‌اند و برای حضور حداکثری مردم در همه انتخابات، رهنمودهایی ارائه نموده‌اند که در این مجال به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

٭ آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)
  به مردم متدین توصیه می‌نمایم همچون گذشته، با بصیرت و دقت شرکت نمایند و به کسانی رأی دهند که حافظ اسلام و حقوق آنان باشند و به مسئولین سفارش اکید دارم در حفظ آرا و صیانت از آن امانتدار باشند و به انتخاب شوندگان اکیداً تذکر می‌دهم که در انجام وظایفی که اسلام و قانون اساسی برای آنان مقرر نموده است کوتاهی ننمایند.شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به جهت این که سرنوشت کشور و نظام را رقم می زند و تأثیر فراوان و حیاتی در بقاء حکومت اسلامی دارد و از طرفی تردیدی در وجوب حفظ حکومت اسلامی نیست، لذا این امر واجب است و باید همگان که صلاحیت رای دادن را دارند در آن شرکت نمایند
  در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که اگر شوهری همسر خود را از شرکت در انتخابات و خروج از منزل برای این کار منع کند، آیا زن می تواند بدون اذن او از منزل خارج شده و در انتخابات شرکت کند؟ پاسخ: در واجب عینی، اذن شوهر به هیچ وجه دخالت ندارد.
  مردم اگر بخواهند انقلابشان تداوم پیدا کند باید در این شرایط حساس همه در انتخابات شرکت کنند و چشمان کسانی که به این انتخابات چشم دوخته‌اند و فکر می‌کنند این انتخاب بر خلاف انتخابات گذشته کمرنگ خواهد بود را خیره کنند.
  ملت در انتخابات ثابت می‌کنند همان‌گونه که از آغاز طرفدار انقلاب بوده در بقای و تداوم آن نیز طرفدار آن خواهد بود و هیچ فاصله‌ای بین حکومت و مردم به وجود نیامده است.
  مردم باید بعد از تحقیق و تفحص به کسی که واجد شرایط است و نسبت به انقلاب معتقد و علاقه‌مند می‌باشد رأی بدهند.

​​​​​​​٭ آیت‌الله العظمی بهجت(قد)
  کسانی حق انتخاب شدن را دارند، که در اظهارات و تروک، [لایخافون فی الله لومة لائم]. مائده/54 باشند؛ و از رشوه‌ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند؛
  پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بی‌اثر است، بلکه جایز هم نیست، مشکوک هم، متروک است.
  تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد.
 در حال رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر بدانند و دقت کنند که؛ کدامیک از دو حزب، با ولایت علی(ع) موافق یا موافق‌تر است؛ و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی(ع) را دارد یا متأکدتر است؛ کدام، تغییری در امور دینیه، داده یا نمی‌دهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا متلوّن است در اعتقاد یا عمل؛ کدام، ملکه تقوی و صدق و ائتمان دارد، یا قوی‌تر است؛ کدام، در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء «صلوات الله علیهم و عجل فرجهم » نزدیک‌تر است.
  اهل انتخاب باید، رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند؛ و فحص از عقلای متدینین که اصلح باشند نمایند؛ و در روشنی توقف ننمایند؛ و در تاریکی حرکت ننمایند؛ و از رشوه دادن و گرفتن (شیوه دول کفر)، دور باشند.
  رأی دهنده باید دقت کند که؛ (نامزد مورد نظر) اهل تدبیر و برنامه‌ریزی باشد،آینده‌نگر باشد، نه مرتجع و بداند نه‌تنها در مستقل بودن کشور اسلامی نقصی نیست، بلکه نقص در وابستگی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه