هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امروز فلسطین تبدیل به مسئله اول جهان بشریت شده است

در همایش بین‌المللی«طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان بشری» عنوان شد

امروز فلسطین تبدیل به مسئله اول جهان بشریت شده است

همایش بین‌المللی «طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان بشری»، با سخنرانی حجج‌اسلام و‌المسلمین؛ رئیسی رئیس‌جمهور، شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سید‌علی موسوی نماینده حزب‌الله لبنان، قیس خزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق، علامه شیخ‌علی الخطیب نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، مولانا عزمی عبدالحمید رئیس سازمان اسلامی ‌شورای مشورتی مالزی، پیام شیخ‌علی قره‌داغی رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان،  و با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از نخبگان جهان اسلام از ۴۰ کشور جهان، به‌همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ۲۴ دی در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.  

 به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی در این کنفرانس بین‌المللی، مهمترین مسئله امروز جهان اسلام را موضوع فلسطین دانست و افزود: امام خمینی(قد) سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین مسئله جهان اسلام را آزادی قدس شریف معرفی کرد و مسئله‌ای که امروز علاوه بر جهان اسلام، مسئله اول جهان بشریت و همه وجدان‌های بیدار بشری است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از همان 75 سال قبل که روند اشغال سرزمین و کشتار مردم فلسطین آغاز شد، دو رویکرد در برابر این روند وجود داشته است، گفت: یک دسته افراد به دنبال ایستادگی و مقاومت در برابر مظالم رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان او و دسته‌ای دیگر، به دنبال سازش و کنار آمدن مقابل این ظلم و تعدی بودند.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد طرفدار سازش، هیچ‌گاه به نتیجه نرسید؛ چراکه طرف مذاکره و سازش او به هیچ‌وجه اهل پایبندی به میثاق و پیمان نبوده و نیست. بیش از 400 بیانیه، قطعنامه و مصوبه در عرصه بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی صادر شده که این رژیم همه را نقض کرده است.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: در مقابل، رویکرد و جریان مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن و جای‌جای جهان اسلام شکل گرفت چراکه؛ تنها راه در مقابل زیاده‌خواهی، ظلم و تعدی، فقط مقاومت و ایستادگی است. وقتی جریان ظالم، منطق و مذاکره را برنمی‌تابد، تنها منطق در مقابل او، ایستادگی و مقاومت است.
وی گفت: جریان مقاومت از آنچه در جمهوری اسلامی ایران و تحت رهبری امام راحل عظیم‌الشأن ما اتفاق افتاد و ایستادگی این ملت در مقابل آمریکایی‌ها، غربی‌ها و حکومت دست‌نشانده آنها در این سرزمین جواب داد، الگو گرفت و لذا شاهد پیروزی‌های مکرر فلسطینیان و جریان مقاومت در برابر صهیونیست‌ها در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه و 2 روزه بودیم و امروز نیز، رژیم صهیونیستی با وجود قریب به 100 روز جنایت نتوانسته، به‌هیچ کدام از اهداف خود برسد و پیروز این میدان نیز، قطعاً فلسطینیان مظلوم و مقتدر خواهند بود و شکست از آنِ صهیونیست‌هاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه امروز دست برتر و حق، متعلق به کسانی است که به مقاومت باور دارند و با خلاقیت و ابتکارات خودشان از ایستادگی با سنگ به مقاومت با موشک و پهپاد دست یافته‌اند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها به‌شکل رسمی، با آوای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی اعلام کرده که از جریان مقاومت و حق ملت فلسطین حمایت می‌کند. اساساً همه باید از کسانی که از هویت، دین، سرزمین و خانواده خود در برابر تجاوزگران دفاع می‌کنند، حمایت نمایند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پاسخ 75 سال اشغال، کشتار و ظلم، در وهله اول، پایان اشغال و در وهله بعد، مجازات و طلب خسارت از متجاوز است، تصریح کرد: تداوم اشغال در هیچ مکتب حقوقی و نزد هیچ وجدان آزاده‌ای، برای کسی مشروعیت و مالکیت ایجاد نمی‌کند. تداوم اشغال، فقط خسارت و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند.
وی در پایان افزود: راه‌حل مسئله فلسطین، فقط همان است که جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی، با افتخار بیان کرده‌اند؛ هر فلسطینی فارغ از دین، مذهب و زبان خود، یک رأی داشته باشد و در فرآیندی کاملاً آزاد این رأی را اعلام کند.

  طوفانالاقصی نماد شکستن بغض در گلومانده مردم فلسطین است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این همایش اظهار کرد: طوفان‌الاقصی بر اساس آیات قرآن دفاع بدیهی و مشروع در برابر سیاست‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی است و ما از پایداری مردم غزه در این عملیات که نماد شکستن بغض در گلومانده مردم فلسطین پس از 75 سال است، تجلیل می‌کنیم.
 حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری تأکید کرد: مسأله فلسطین موضوع وحدت‌بخش جهان اسلام و عملیات طوفان‌الاقصی در برابر صهیونیست‌ها و جبهه استکبار، نقطه عطفی در مناسبات جهانی است و هرگونه غفلت از غزه، ظلم آشکار و خیانت به ارزش‌های مشترک انسانی است.
 وی ابراز کرد: توقف فوری جنایت‌های رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس دائم در تمام اراضی اشغالی امری واجب و ضروری نزد انسان‌های بیدار است. محاصره غزه هرچه سریع‌تر باید شکسته و مسیرهای امن گشوده شود تا کمک‌های انسانی اعم از غذا، دارو و... به این منطقه ارسال شود.
 دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: همه انسان‌های آزاده جهان، باید بر لزوم احقاق حقوق اولیه غیرنظامیان در غزه تأکید کنند و ما از ضعف شورای امنیت سازمان ملل در انجام مأموریت خود و توقف جنگ در غزه بسیار مـتأسفیم و از کشورهای عضو این سازمان مطالبه داریم به وظایف خود از جمله در تصویب قطعنامه‌های بازدارنده و محکوم کردن معیارهای دوگانه حقوق بشری غرب عمل کنند.
 حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی و کمک‌های همه‌جانبه به این رژیم اشغالگر را محکوم و از تلاش‌های صورت‌گرفته جبهه مقاومت از جمله یمن، عراق و لبنان در حمایت از مقاومت غزه تقدیر و نسبت به حملات اخیر انگلیس و آمریکا به یمن هشدار داد و گفت: این حملات ممکن است، به جنگ گسترده در منطقه منجر شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری همچنین از تلاش‌های آفریقای جنوبی در ارائه پرونده جنایت جنگی و نسل‌کشی اسرائیل در غزه به دیوان بین‌المللی کیفری قدردانی کرد و از مردم آزاده جهان خواست، برای افشای جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی اقدام کنند.
 وی ادامه داد: اسرائیل در صدد کلید زدن کوچ اجباری مردم فلسطین است؛ حال آنکه باقی ماندن مردم فلسطین در این باریکه حق طبیعی آنان است و جامعه جهانی باید از این قضیه حمایت کند.
 دبیرکل مجمع تقریب افزود: هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی و تأمین نیازمندی‌های آنها حرام شرعی است و دولت‌های اسلامی باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را با رژیم اشغالگر صهیونیستی قطع کنند. تنها راه صلح و امنیت و ثبات در منطقه، پایان دادن به اشغالگری و اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی است.
 وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد رهبر انقلاب مبنی بر مشارکت همه‌جانبه مردم فلسطین و تشکیل نظام سیاسی منتخب بر اساس رأی اکثریت، بهترین راه برای حل مسأله فلسطین است.

   یک ائتلاف اسلامی و انسانی در حمایت از مردم غزه باشیم
رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان هم در پیامی به این همایش، ضمن خوش‌آمد‌گویی به میهمانان اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با حمایت استکبار جهانی در پی پایان دادن به مسئله فلسطین هستند.
شیخ قره‌داغی ادامه داد: طوفان‌الاقصی نشان داد که تحقق خواسته و هدف آنها دور است و تا زمانی که جهاد است و کسانی هستند که شهادت را به زندگی دنیایی ترجیح می‌دهند، راه مقاومت هرگز متوقف نمی‌شود.
وی با بیان اینکه خداوند فرقی بین شیعه و سنی قائل نیست و حامی امت اسلام است، تأکید کرد: همه ما علما باید از مقاومت مشروع فلسطین و همه مقاومت‌هایی که در دنیا در حمایت از فلسطین شکل گرفته است، حمایت کنیم. مقاومت فلسطین شرعی است و اگر دست از حمایت آن برداریم، مورد عقاب و مجازات خداوند قرار خواهیم گرفت. پس باید با تمام وجود در کنار مردم غزه باشیم و در برابر سیاست‌های ظالمانه دشمن بایستیم.
رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان با تقدیر از آفریقای جنوبی که خواستار محاکمه واقعی جنایتکاران رژیم صهیونیستی شد، تصریح کرد: امروز 75 کشور اسلامی در دنیاست که می‌توانند، به‌خوبی در کنار مردم فلسطین باشند. در این همایش باید خواستار یک ائتلاف اسلامی و انسانی در حمایت از مردم غزه باشیم و تأکید کنیم که همه کشورهای مخالف عادی‌سازی روابط، باید با هم وحدت داشته باشند.

 با عملیات طوفانالاقصی نقشههای رژیم صهیونیستی نقش برآب شد
نماینده حزب‌الله لبنان هم در این همایش، با بیان اینکه آمریکا مسئول اصلی جنگ غزه است و ما شاهد دستاورد‌ها و نتایج عملیات طوفان‌الاقصی بوده‌ایم، تصریح کرد: صهیونیست‌ها همواره به دنبال این بودند که با عادی‌سازی روابط در بین کشورهای اسلامی قرار بگیرند و بتوانند به اهداف شوم خود دست یابند؛ اما با عملیات طوفان‌الاقصی همه نقشه‌های‌شان نقش برآب شد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعلی موسوی با تقدیر از مجاهدان در غزه و یمن خاطرنشان کرد: در گذشته همه گمان می‌کردند که قدرت اسرائیل غیرقابل شکست است؛ اما امروز با وقوع عملیات طوفان‌الاقصی، هیمنه این قدرت پوشالی شکسته شد. امروز حتی دیگر شهرک‌نشینان صهیونیستی هم، به این رژیم اعتمادی ندارند.

 جمهوری اسلامی ایران توانسته است، نام قدس را زنده نگه دارد
نایب‌رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم در این همایش ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران که از مسئله فلسطین حمایت کرده و در این راه بهای سنگینی پرداخته است، خاطرنشان کرد: ما به دشمنان می‌گوییم که انقلاب اسلامی در قلب اسرائیل نفوذ کرده و با پشتیبانی از مردم منطقه، توانست پیروزی بزرگی به‌دست آورد و به‌زودی غده سرطانی اسرائیل را ریشه‌کن خواهد کرد.
شیخ علی الخطیب با اشاره به ابتکار ارزشمند امام خمینی(قد) در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌نام روز قدس، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است، نام قدس را زنده نگه دارد و باید از این بابت از جمهوری اسلامی ایران سپاس‌گزاری کرد.
وی افزود: ما باید در این کنفرانس، پیشنهاداتی ارائه دهیم و از عبرت‌های تاریخی استفاده کرده و به‌شکل عملیاتی از مقاومت فلسطین پشتیبانی کنیم.
الخطیب دلیل جنایات صهیونیست‌ها و بحران اخیر فلسطین را ضعف امت اسلامی و گسترش مسائل مذهبی و سیاسی در امت اسلامی دانست و گفت: ما باید مشترکات بسیار زیادی را که در میان امت اسلامی وجود دارد، به وحدت تبدیل کنیم و مسائل و اختلافات مذهبی نباید بهانه به دست دشمنان بدهد.
وی با بیان اینکه مقاومت در همه کشورهای منطقه از جمله لبنان، عراق و یمن نقش خود را ایفا می‌کند، تأکید کرد: مقاومت فلسطین حتماً پیروز خواهد شد و ما باید برای مرحله پس از آزادی فلسطین و غزه تلاش و اندیشه کنیم تا مجدداً فتنه‌ها را به داخل امت اسلامی راه ندهیم.

 مردم جهان در برابر جنایات صهیونیستها سکوت نخواهند کرد
دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق نیز در این همایش، با بیان این‌که موضع مردم عراق در رابطه با فلسطین ثابت است، به فتوای مرجعیت عالی شیعیان عراق، حضرت آیت‌الله سیستانی، در حمایت از مقاومت فلسطین و پیام دولت این کشور در اجلاس قاهره اشاره کرد و افزود: این نشان‌دهنده این است که مردم ما قصد دارند، در برابر دشمنان خود بایستند و حامی مقاومت و ملت فلسطین هستند. گروه‌های عراقی نیز موضع شرافتمندانه‌ای را در حمایت از فلسطین اتخاذ کرده‌اند.
شیخ قیس خزعلی تصریح کرد: تحولات امروز گویای این است که صهیونیست‌ها در حال ضعف هستند و به دنبال تاکتیکی می‌گردند که بتوانند، به‌طور موقت در برابر طوفان مقاومت بایستند.

 طوفانالاقصی چهره واقعی اسرائیل را آشکار ساخت
رئیس سازمان اسلامی ‌شورای مشورتی مالزی هم در این همایش، با اشاره به مقاومت ملت فلسطین، خاطرنشان کرد: فلسطینیان در وهله اول، می‌خواهند خود را از اشغالگری صهیونیست‌ها آزاد سازند. مستضعفین در مقابل مستکبرین ایستاده‌اند و در حقیقت، مبارزه فلسطینیان تقابل بین عدل و ظلم است.
مولانا عزمی عبدالحمید، افزود: طوفان‌الاقصی حاصل 75 سال اشغالگری صهیونیست‌هاست که قواعد تعامل را تغییر داد و چهره واقعی اسرائیل را آشکار ساخت و در برابر عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها ایستاد.
وی با اشاره به تأثیر طوفان‌الاقصی بر کرامت و وجدان انسانی، اظهار کرد: همین اعتراضات گسترده مردم جهان و بیداری بشریت در سطح جهانی حاصل همین طوفان‌الاقصی است.
رئیس سازمان اسلامی ‌شورای مشورتی مالزی در پایان تصریح کرد: باید سازوکارهای سازمان ملل و شورای امنیت بازتعریف شود و وجدان بشری را در چارچوب مقاومت در این سازمان‌ها بازتعریف کنیم.
گفتنی است، شیخ محمد نوری نماینده رئیس دیوان وقف سنی عراق، شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل‌سنت عراق، سلمان ندوی اندیشمند هندی، دکتر نبیل سلیمان مشاور وزیر اوقاف سوریه نیز، در این همایش به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مسئله فلسطین پرداختند.

  تأکیدات بیانیه پایانی همایش
​​​​​​​
گفتنی است، همایش بین‌المللی «طوفان‌الاقصی و بیداری وجدان بشری» با صدور بیانیه‌ای در 14 ماده به کار خود پایان داد.
«ضرورت لغو فوری محاصره تحمیلی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه»، «ابراز تأسف عمیق از ضعف و ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام مسئولیت‌های خود برای پاسداری از امنیت و صلح جهانی»، «محکومیت جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکا در حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی و ممانعت از آتش‌بس»، «حمایت از عملیات تقابلی جبهه مقاومت به‌خصوص اقدامات شجاعانه مردم و دولت يمن در برابر آمریکا و اسرائیل غاصب»، «مطالبه از دیوان کیفری بین‌المللی جهت بررسی عادلانه جنایاتی که در فلسطین در حال انجام است»، « نگرانی عمیق نسبت به وضعیت وخیم هزاران زندانی فلسطینی و درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها»، «محکوم کردن کوچ اجباری مردم نوار غزه به‌صورت قاطع و تأکید بر باقی ماندن مردم فلسطین در سرزمین‌شان»، «تحریم هرگونه همکاری با رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی و تأمین نیازمندی‌های آن توسط علمای شرکت‌کننده در این همایش»، «استمداد از همه امت اسلامی، جهت مشارکت در بازسازی غزه» و «ایجاد صلح، امنیت و ثبات در منطقه از طریق پایان دادن به اشغالگری استعماری اسرائیل و اقدامات ظالمانه آن علیه مردم فلسطین و با بهره‌مندسازی مردم فلسطین از حقوق مسلم‌شان»، «وحدت‌بخش بودن مسئله فلسطین و قدس شریف برای جهان اسلام»، «نماد تقابل حق و باطل و خط مقدم مواجهه جبهه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل با امت اسلامی بودن غزه»،  از اهم موارد تأکید شده در این بیانیه چهاده ماده‌ای بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه