هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حوزوی باید در عین ریشه‌دار بودن در سنت‌های حوزه افق بازی در بیرون حوزه داشته باشد

آیت‌الله اعرافی در اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره)

حوزوی باید در عین ریشه‌دار بودن در سنت‌های حوزه افق بازی در بیرون حوزه داشته باشد

آئین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجج‌اسلام والمسلمین؛  مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و با حضور علما، فضلا، محققان، پژوهشگران و طلاب جوان حوزه‌های علمیه، 20 آبان در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) با اشاره به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: پیش از هر چیزی، از خداوند می‌خواهیم، جبهه حق را بر جبهه کفر پیروز کند.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگر سخنان خود گفت: در دنیای امروز تخصص‌گرایی مطرح است و در قرن اخیر، علوم بشری به این سمت پیش رفته است تا جایی که تعلیم و تربیت که یک فن بود، به علوم مختلف تبدیل شده است یا پزشکی ده‌ها رشته و گرایش دارد.
امام جمعه قم اضافه کرد: تخصص‌گرایی افراطی، باعث غفلت از عناصر مشترک در منظومه یک علم یا علوم می‌شود که آسیب‌رسان است؛ مثلاً پزشک وقتی چشم را مطالعه می‌کند، باید حواسش به تأثیر آن در سایر ابعاد بدن انسان هم باشد. ضمن اینکه آثار روحی و روانی پیامدهای آن قابل انکار نیست. راه‌حل نسبی رفع این آسیب‌ها این است که حدنصاب امور مشترک لحاظ شود و متخصص باید توجه کند که گرایش او به عرصه تخصص، باعث نادیده‌گرفتن مسائل مشترک نشود.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در علوم اسلامی، این موضوع حساسیت بیشتری دارد، گفت: در این علوم سخنانی را به خداوند و شریعت و معصومین(ع) استناد می‌دهیم. ضمن اینکه خروجی این علوم، با سعادت بشر مرتبط است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: در پژوهش‌های دینی از یک‌سو با خدا سروکار داریم و از سوی دیگر، نسخه‌ای را برای سعادت بشر ارائه می‌دهیم و این امر، اهمیت اجتهاد را افزایش می‌دهد. برخی بزرگان مانند علامه طباطبایی(ره) به‌سبب هوش فراوان از این جامعیت برخوردار بودند. کسی که در حوزه علوم عقلی، نقلی، فلسفه و تفسیر و کلام متبحر است، وقتی وارد یک رشته تخصصی شود، تأثیر دیگری در این علم خواهد داشت. در بین نخبگان حوزه، نیازمند چنین افرادی هستیم تا نظریه‌پردازی کلان صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه نگاه برون‌حوزوی از دیگر ویژگی‌های علامه طباطبایی بود، بیان کرد: افرادی در تراز علامه، فقیه و فیلسوف داشتیم؛ ولی چون ذهنشان محدود به حوزه بود، برون‌داد بیرونی و بین‌المللی نداشتند. زمانی حوزه می‌تواند مؤثر باشد که در عین ریشه‌دار بودن در سنن اصیل، افق راهگشایی به بیرون داشته باشد. مرحوم علامه طباطبایی(ره) در روزگاری که رفت و آمد از تهران به قم با دشواری همراه بود، هر هفته به تهران می‌رفت و جلسات علمی را با گروهی از علاقه‌مندان برگزار می‌کرد که ۵ تا ۱۵ نفر بودند. عقل فراحوزوی و نگاه به مخاطبان بیرون حوزه، ایشان را به علامه تبدیل کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه اگر این جلسات علمی نبود، ایشان نمی‌توانست، المیزان و النهایه را تدوین کند، اظهار کرد: ویژگی دیگر علامه طباطبایی(ره) شناسایی مسائل دوره و عصر خود بود و مرحوم شهید صدر در بین علمای نجف متوجه شد که موج مارکسیسم در حال نفوذ به کشورهای اسلامی به‌ویژه حوزه نجف است؛ لذا معطوف به آن، نظریه‌ای را ارائه کرد و همین رویکرد شهید صدر را متمایز کرد. البته برخی نگاه به بیرون دارند؛ ولی چون علومشان ریشه در سنت اصیل حوزه ندارد، در بحران‌های علمی غرق می‌شوند. بنابراین عقل مسئله‌یاب برای اندیشمند بسیار مهم است.
عضو فقهای شورای نگهبان، نوشتن و قلمی‌ کردن اندیشه را از دیگر ویژگی‌های علامه طباطبایی(ره) برشمرد و گفت: ایشان فرمودند، بیش از ۲۰ بار گلستان سعدی را خوانده‌ام. همچنین مطول را چندین بار تدریس کردند. ایشان قلمی متناسب با زمان داشت؛ گرچه قلم فارسی ایشان به‌خوبی عربی نبود و عربی ایشان هم، خالی از اشکال نیست؛ ولی کمتر کتابی چون المیزان داریم که واجد این‌همه مطلب باشد. همچنین ویژگی دیگر ایشان متن‌نویسی در فلسفه است و اگر ایشان نبود، در این زمینه خلأ جدی داشتیم. اخلاص و صبوری علامه زبان‌زد است و برای نگارش ۲۰ جلد المیزان در طول چند دهه، به فردی شکیبا مانند علامه نیاز است. البته می‌توان ۵۰ جلد کتاب نوشت؛ ولی کاری در تراز المیزان شوخی و آسان نیست.
وی با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، پژوهش‌ ما ضمن اینکه علوم اسلامی را توسعه می‌دهد، باید بخش بسیاری از آن، معطوف‌به‌زمان؛ از جمله نیازهای تبلیغی باشد، تصریح کرد: اکنون به قواعد اجتماعی، سیاسی و فقهی نیاز داریم که جای آن در حوزه خالی است. با وجود اینکه حوزه در این چند دهه گام‌های بلندی برداشته است، بسیاری از نیازها با تلاش موجود پاسخ داده نمی‌شود و هنوز بسیاری از نیازها بی‌پاسخ است؛ پاسخ‌ با شعار ممکن نیست؛ بلکه نیازمند زیرساخت است.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه درختواره دانش سبب می‌شود تا تولیدات حوزه در طبقه‌بندی منسجمی قرار بگیرد، ادامه داد: تسلط طلاب به ادبیات عرب، از جمله صرف و نحو و همه علوم ادبی اهمیت دارد. عربی زبان علوم اسلامی است و طلاب باید برای تسلط به آن تلاش کنند؛ زیرا در این عرصه عقب هستیم.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه علم اصول نیز، از اهمیت بسیاری برخوردار است و علم اصول منهج اجتهاد است گفت: علم اصول برخلاف نظر برخی از اساتید، متورم نیست و زیربنای هر تحقیق معتبری در علوم اسلامی است. ادبیات عرب، علم اصول و تفکر عقلی، سه ضلع اصلی برای موفقیت یک طلبه پژوهشگر و محقق است و باید در این باره بیشتر تلاش کنیم.

ورود اساتید به جشنواره علامه حلی گام مبارکی بود
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی نیز در این مراسم، اظهار کرد: ارسال حدود ۲۱ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره، حاصل تلاش مجموعه همکاران در حوزه علمیه است.
وی با اشاره به اینکه در پژوهش پیرو دغدغه مقام معظم رهبری، به دنبال انتقال پیام دین به مخاطب هستیم، مطرح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای کنگره علامه طباطبایی(ره) مجدداً بر تبلیغ تهاجمی تأکید کردند.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه اگر بخواهیم، به سمت تبلیغ تهاجمی حرکت کنیم، باید تولیدات خود را متناسب با زمان، فوریت و مخاطبان منتشر کنیم، عنوان کرد: در حوزه علمیه جشنواره علامه حلی(ره) نقش اساسی در ترغیب طلاب و اساتید دارد.
وی با اشاره به اینکه حضور اساتید در چهاردهمین دوره، گام مبارکی بوده است، خاطرنشان کرد: هرچه اساتید بتوانند ورود بهتری داشته باشند، طبیعتاً طلاب نیز، با شور بیشتری در این جشنواره شرکت خواهند کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی با بیان اینکه به سمت کیفی‌سازی آثار حرکت کرده‌ایم، تصریح کرد: اهتمام مدیر حوزه‌های علمیه و همکاری بخش نخبگان حوزوی نیز، در مسیر حمایت از پژوهش است.
وی با اشاره به اینکه گام‌های مؤثری را در مسیر پژوهش خواهیم برداشت، یادآور شد: حمایت از پژوهش‌گران و جهت‌دهی به پژوهش‌ها، دو رویکردی است که در دستور کار قرار دارد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پژوهش‌ها، باید متناسب با سطوح تحصیلی طلاب باشد، ابراز کرد: برخی از طلاب، اشتیاق ورود زودهنگام به کلان‌موضوعات اجتماعی دارند که موجب می‌شود، سطح پژوهش‌ها از نظر کیفی مطلوب نباشد.

 عناوین پژوهشها کاربردیتر شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل هم در این مراسم با بیان اینکه امروز حوزه علمیه وظیفه دارد، الگوی درست و مناسبی را برای کارآمدی برخی مجموعه‌ها ارائه کند، گفت: امروز زمینه‌ها برای فقاهت و اجتهاد مهیاست. امروز شبهات بسیاری در جامعه وجود دارد که نیازمند تلاش طلاب، حوزویان، پژوهشگران و علما برای پاسخ‌گویی به این شبهات هستیم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با بیان اینکه در نخستین سند چشم‌انداز حوزه، سه میان‌برنامه تدوین شد، عنوان کرد: در این سند به امر پژوهش نیز، مانند تبلیغ و آموزش توجه شده است.
وی با اشاره به اینکه نیازمند هم‌افزایی و همکاری هرچه بیش‌تر مجموعه‌ها در عرصه پژوهش هستیم، خاطرنشان کرد: فردای پژوهش با امروز پژوهش، باید تفاوت جدی و اساسی داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، با بیان اینکه مجموعه‌ای از عناصر در امر پژوهش اثرگذار هستند، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای صورت بگیرد تا تمام این عناصر در آینده آماده باشند.
وی با اشاره به اینکه در آینده، با پدیده‌های متعددی ازجمله هوش مصنوعی مواجه خواهیم شد، یادآور شد: برای این موضوع باید تدابیر لازم صورت بگیرد. امیدواریم در دوره‌های بعدی جشنواره‌ها، شاهد عناوین کاربردی‌تر در پژوهش‌ها باشیم.
«جشنواره علامه حلی(ره)، پشتیبان تبلیغ» شعار پانزدهمین دوره جشنواره
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصالح مازنی هم در این مراسم اظهار کرد: جشنواره علامه حلی(ره) پس از برگزاری در ۱۴ دوره، امروز به یک گفتمان تبدیل شده است.
دبیر جشنواره علامه حلی(ره) با اشاره به اینکه در نخستین دوره جشنواره علامه حلی(ره) در سال 86، تنها حدود دو هزار اثر واصل شده بود؛ ولی در چهاردهمین دوره این تعداد به ۲۱ هزار و ۴۰۳ اثر رسید، ابراز کرد: در این دوره ۱۱ هزار و ۵۶۷ اثر توسط برادران و ۹ هزار و ۸۳۶ اثر توسط خواهران داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه از مجموع آثار، تعداد ۸۲ اثر به‌عنوان آثار برگزیده شامل: ۵۲ اثر بخش طلاب جوان و ۳۰ اثر بخش اساتید انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: در بخش ویژه جشنواره هیچ اثر برگزیده نداشتیم و فراوانی رشته‌ها، سطوح، بخش‌ها، خواهر و برادر در برگزیده‌ها در ویژه‌نامه جشنواره منتشر خواهد شد.   
 تجلیل از برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره)
آیین اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه(ع) برگزار شد. در ادامه آیین اختتامیه، برگزیدگان معرفی و تجلیل شدند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

 دبیرخانههای برتر استانی
▪ حجت‌الاسلام والمسلمین کامران پنام، دبیر ششمین جشنواره علامه حلی از استان لرستان؛ ▪ حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خیراندیش، دبیر پنجمین جشنواره علامه حلی از استان هرمزگان؛ ▪ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سلطانیه، دبیر هفتمین جشنواره علامه حلی از استان سمنان؛ ▪ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی تقوایی، دبیر پنجمین جشنواره علامه حلی از استان ایلام؛ ▪ محمد کریمی، دبیر دوازدهمین جشنواره علامه حلی از استان تهران.

 مدرسه برتر
▪ حجت‌الاسلام والمسلمین سید شهاب‌الدین نبودی مدیر مدرسه امام جعفر صادق(ع) زاهدان؛ ▪ حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهشت مدیر مدرسه حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) یاسوج؛ ▪ حجت‌الاسلام والمسلمین عباس موسیوند، مدیر مدرسه آخوند همدان؛ ▪ حجت‌الاسلام والمسلمین محسن گلوی، مدیر مدرسه سفیران هدایت آزادشهر؛ ▪ آزاده نیکپور رحمت‌آبادی، مدیر مدرسه الزهرا(ع) یزد.

 مقاله سطح ۱
▪ صادق زرین‌مهر، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امیرالمؤمنین(ع) تهران؛ ▪ محمدعلی توتون‌کار، برگزیده رتبه سوم از مدرسه رشد قم؛ ▪ حسین رفیعی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه دارالسلام تهران.

 مقاله سطح ۲
▪ محمد دهقانی فیروزآبادی، برگزیده رتبه دوم از مدرسه جهانگیرخان قم؛ ▪ محمد صالحی بابادی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه فاطمیون اهواز؛ ▪ عمادالدین مهدی‌زاده، برگزیده رتبه سوم از مدرسه شهیدین قم؛
▪ ابوالفضل معتمدی‌نژاد، برگزیده رتبه سوم از مدرسه شهیدین قم؛ ▪ محمدحسن رسول‌پور، برگزیده رتبه سوم از مدرسه جهانگیرخان قم؛ ▪ علیرضا روحی‌فرد، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خمینی(ق) بوشهر؛ ▪ محمدمحسن منتظری نجف‌آبادی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه الحجه(عج) نجف آباد؛ ▪ سید محمدصادق موسوی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه شهیدین قم؛ ▪ محمدمهدی صفایی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خمینی(ق) تهران؛ ▪ زهرا فرحانی، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه جامعةالزهرا(ع) قم؛ ▪ محمدحسن توکلی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه شیخ السلام قزوین.

 مقاله سطح ۳
▪ فائزه آشناد، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه جامعةالزهرا(ع) قم؛ ▪ علی طلوعی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه مشکات علی‌بن موسی‌الرضا(ع) تهران؛ ▪ فهیمه احدی‌پور، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی الزهرا(ع) تبریز؛ ▪ محمد دوگاهواره، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خمینی(ق) کاشان.

 مقاله سطح ۴
▪ حامد حیاتی، برگزیده رتبه نخست از مدرسه صاحب الزمان(عج) ایلام؛ ▪ یونس خواجه‌وندی، برگزیده رتبه دوم از مدرسه امام صادق(ع) قروه؛  ▪ حمیدرضا نژادرمضانی، برگزیده رتبه دوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ محمد کریمی، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ احمد ارشاد، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ سعیده‌سادات حسینی، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه عالی تخصصی مجتهده امین(ره) اصفهان؛ ▪ سیدسجاد جعفری، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ علیرضا عابدی‌پور، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ محمدصادق سمسار، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خمینی(ق) اهواز؛ ▪  روح‌الله نظری، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ سیدمحمد حاجتی شورکی، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ مجتبی حافظی، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ حمید عاشوری، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ هادی ایزانلو، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد مشهد؛ ▪ زکیه فلاح، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه جامعةالزهرا(ع) قم؛ ▪ محمدحسن شهامت، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم.

 تحقیق پایانی سطح ۲
▪  محمدمهدی دانش، برگزیده رتبه سوم از مدرسه رشد قم؛
▪ مریم عباسی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه کوثر ورامین.

 پایاننامه سطح ۳
▪  حسین خواجه دادیان، برگزیده رتبه دوم جزء طلاب آزاد بندرعباس؛ ▪ مجتبی پورموسوی، برگزیده رتبه دوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ حجت‌الله صفری، برگزیده رتبه دوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ صادق مشکاتی، برگزیده رتبه دوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ احمدرضا افراسیابی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه نخبگانی شیراز؛ ▪ محمد کاویانی، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ محمد فکوریان، برگزیده رتبه سوم جوز طلاب آزاد قم؛ ▪ فرهاد قربانی‌نیک، برگزیده رتبه سوم از مدرسه رضویه شیراز؛ ▪ عباس رهبر، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد بندرعباس؛ ▪ بنت‌الهدی محمود، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه جامعةالزهرا(ع) قم؛ ▪ علیرضا بابایی، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ محدثه مولوی، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی معصومیه(ع) قم؛ ▪ مهدی دانایی، فرد برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم؛ ▪ سیدمصطفی قهاری، برگزیده رتبه سوم از مدرسه دارالمبلغین سفیران هدایت تهران.

 کتاب سطح ۲
▪ علی صادقی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خمینی(ق) تهران.

کتاب سطح ۴
▪ وحید غیاثی، برگزیده رتبه سوم جزء طلاب آزاد قم.
در بخش اساتید نیز برگزیدگان شامل:

 مقاله سطح ۳
▪ معصومه نصاری، برگزیده رتبه نخست از مدررسه نورالصفیاء تهران؛ ▪ سارا اصل‌مرز، برگزیده رتبه سوم از مدرسه کوثر(ع) تهران؛ ▪ مریم علی‌پور، برگزیده رتبه سوم از مدرسه ولی‌عصر(عج) تهران.

 مقاله سطح ۴
▪  ژیلا اسدی، برگزیده رتبه دوم از مرکز تخصصی حضرت خدیجه(ع) دورود؛ ▪ مرضیه عبدلی، برگزیده رتبه دوم از مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی زینبیه(ع) کرج؛ ▪ مهدی شجریان، برگزیده رتبه سوم از مدرسه شهید صدوقی قم؛ ▪ سیدهادی حسینی‌نسب، برگزیده رتبه دوم از مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی قم؛ ▪ غلامرضا احسنی‌آرانی، برگزیده رتبه دوم از مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی قم؛ ▪ امید پیشگر، برگزیده رتبه دوم از مؤسسه عالی تخصصی امام حسن مجتبی(ع) تهران؛ ▪ هادی زینال‌زاده، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خامنه‌ای ارومیه؛ ▪ عباس رحیم‌لو، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام صادق(ع) شهریار؛ ▪ محمدرضا جهانگیری، برگزیده رتبه سوم از مدرسه ملاصادق قم؛ ▪ سید علی‌اصغر موسوی‌اطهار، برگزیده رتبه سوم از مدرسه عالی اهل‌بیت(ع) قم؛ ▪ پروین حبیبی کردعلیوند، برگزیده رتبه سوم از مرکز تخصصی زینبیه(ع) خرم‌آباد؛ ▪ اکبر موسی‌زاده‌گیلدهی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه حاج حسن صالح رشت؛ ▪ محمد براری، برگزیده رتبه سوم از مدرسه شهید بهشتی(ره) نوشهر؛ ▪ رضا مهدیان‌فر، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی امام حسن مجتبی(ع) تهران؛ ▪ محسن کرانی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه کرمانی‌ها قم؛ ▪ فروغ فرهمند ‌هارمی، برگزیده رتبه سوم از مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی معصومیه(ع) بوشهر؛ ▪ مهدی قهرمانی، برگزیده رتبه سوم از مرکز تخصصی زینبیه(ع) خرم‌آباد؛ ▪ سید محمدمهدی حسینی، برگزیده رتبه سوم از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شعبه مشهد؛ ▪ مصطفی مختاری، برگزیده رتبه سوم از مدرسه کلام آیت‌الله سبحانی؛ ▪ محمدحسین ناظمی اشنی، برگزیده رتبه سوم از مرکز تخصصی عصمتیه سمنان.

 کتاب سطح ۴
▪ محمداسماعیل عبداللهی، برگزیده رتبه نخست از مدرسه فیضیه قم؛ ▪ سید محمدحسن موسوی، برگزیده رتبه دوم از مدرسه سطوح عالی قم؛ ▪ نگار علیزاده، برگزیده رتبه دوم از مدرسه فاطمیه(ع) کرج؛ ▪ رضا عندلیبی، برگزیده رتبه دوم از مدرسه شهیدین قم؛ ▪ علیرضا محمدی‌فرد، برگزیده رتبه سوم از مدرسه بنت الهدی قم؛ ▪ مهناز کهندانی‌تفرشی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه نورالاصفیاء تهران؛ ▪ علی خانی، برگزیده رتبه سوم از مدرسه امام خمینی(ق) تهران.

برچسب ها :

ارسال دیدگاه