هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان - شماره 765

اخبار کوتاه جهان - شماره 765

  افغانستان

□ افغانستان اجازه بازدید از سد کجکی را به ایران نداد: محمد جوان‌بخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا: با کمک وزارت امور خارجه بالأخره اجازه بازدید از ایستگاه آب‌سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد. تیم فنی ایران در این بازدید، مشاهده کرد که آب به سمت سد کجکی در جریان است. متأسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است، ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند. در این سفر، قرار شد طرفین روی نحوه تأمین حق‌آبه ایران مذاکرات را ادامه دهند.

  رژیم صهیونیستی

□ آپارتاید فرهنگی به‌سبک رژیم صهیونیستی؛ سرقت هویت فرهنگی شهر قدس: تسنیم: رژیم صهیونیستی با هدف تغییر هویت فرهنگی شهر قدس در طول ۵۶ سال گذشته، اقدام به تغییر اسامی میادین، خیابان‌ها و اماکن عمومی کرده است. تاکنون از سوی اشغال‌گران، اسامی حدود ۳۰۰ خیابان و میدان در شهر بیت‌المقدس تغییر کرده است؛ اما گام خطرناک‌تر رژیم صهیونیستی، تغییر اجباری نظام تعلیم و تربیت شهر قدس براساس نظام آموزشی اسرائیلی است.

□ جایگاه پست و ضعیف رژیم صهیونیستی در خصوص ایران: کارشناسان صهیونیست: ما را از بازی بیرون کرده‌اند؛ اسرائیل شبیه آن بچه بدی شده است که می‌خواهد، بازی را به هم بزند. وضعیت داخلی اسرائیل، ما را در جایگاه پست و ضعیفی در خصوص ایران قرار داده است.

 آمریکا

□ حکم بازداشت ترامپ صادر شد: هیئت منصفه دادگاه شهر فولتون در ایالت جورجیا آمریکا، ترامپ را به «اخاذی» و «تلاش برای ابطال و یا تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰» متهم و حکم بازداشت این رئیس‌جمهوری سابق و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری ایالات متحده را صادر کرد. ترامپ به‌همراه ۱۸ تن از مقامات سابق دولت آمریکا، تا تاریخ ۲۵ اوت (۳ شهریور) مهلت دارند تا تسلیم دادگاه شوند.

□ انتقاد سناتور آمریکایی از استفاده سیاسی دموکرات‌ها از نظام قضایی: جاش هاولی: حزب حاکم یعنی دموکرات‌ها در سراسر ایالت‌ها تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که هرکسی که از آن‌ها انتقاد می‌کند، برایش کیفرخواست صادر شود. کیفرخواست ترامپ آخرین تلاش برای حفظ حزب حاکم در قدرت است و ممکن است، کیفرخواست‌های بیشتری در راه باشد.

 آلبانی

□ حکم ممنوع‌الخروجی مریم رجوی از آلبانی صادر شد: پس از رسانه‌ای شدن خبر ممنوع‌الورودی مریم رجوی، منابع آگاه امنیتی اعلام کردند: خبر ممنوع‌الخروجی مریم رجوی نیز، از آلبانی صادر شده است. طبق گزارش‌ها، مریم رجوی که سابقه ورود از مبادی غیررسمی به آلبانی را داشته، در پرونده قضایی خود، حکم ممنوع‌الخروجی را نیز دارد.

  روسیه

□ روس‌ها دلار را کنار می‌گذارند: ایسنا: بانک روسیه در بررسی ریسک‌های مالی ماهانه خود که این هفته منتشر شد، اعلام کرد: کاهش نرخ مبادله روبل در برابر ارزهای خارجی اصلی، بسیاری از روس‌ها را وادار کرده است که دارایی‌های دلار و یورو خود را بفروشند.

□ گفت‌وگوی لاوروف با سفرای کشورهای ساحلی خزر: نشست «لاوروف» وزیر خارجه روسیه با سفرای کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد. طرفین در مورد طیف وسیعی از موضوعات همکاری همه‌جانبه بین ۵ کشور ساحلی خزر از جمله آمادگی برای نشست آتی وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو تبادل نظر کردند.

  تاجیکستان

□ آماده همکاری با نهادهای ایران در حادثه شاهچراغ هستیم: وزیر خارجه تاجیکستان: ضمن محکوم ‌کردن حادثه تروریستی شاهچراغ، گفت: اطمینان می‌دهیم، این حادثه بر روابط 2 کشور برادر تأثیر نخواهد گذاشت. پیوندهای مردم 2 کشور خیلی بیشتر از آن است که یک عامل جنایی و تروریستی بتواند، آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر از طرف کشور دوست و برادر ایران درخواست رسمی برای همکاری درباره این موضوع دریافت کنیم، حتماً در این زمینه نهادهای ما همکاری‌های لازم را انجام خواهند داد.

  ونزوئلا

□ آمریکا تهدید جدی در آمریکای لاتین است: وزیر دفاع ونزوئلا: آمریکا دست از تلاش برای حفظ هژمونی برنمی‌دارد تا آمریکای لاتین را در راستای منافع خود سازماندهی کند. تهدید اصلی برای امنیت و صلح آمریکای‌لاتین، اقدامات ایالات متحده در سطوح سیاسی، اقتصادی و نظامی برای حفظ هژمونی رو به فساد این کشور است.

  هلند

□ هتک‌حرمت قرآن این‌بار در هلند: فعال راست افراطی هلندی، در جریان تظاهراتی مقابل سفارت ترکیه در لاهه، به یک نسخه از قرآن کریم اهانت کرد و خشم شرکت‌کنندگان در تظاهرات متقابل را برانگیخت.

  سوئد

□ هتاکی جدید به قرآن کریم در سوئد: «سلوان مومیکا»، پناه‌جوی عراقی در سوئد، بار دیگر مقابل سفارتخانه ایران در استکهلم، اقدام توهین‌آمیز خود به قرآن کریم را تکرار کرد. «مومیکا» با حمایت گسترده پلیس مقابل سفارتخانه ایران در استکهلم به قرآن کریم اهانت کرد.

  خلیج فارس

□ کشورهای عربی در گرفتن جزایر سه‌گانه ناتوانند: کارشناس عرب: قضیه جزایر سه‌گانه از نظر ایران تمام شده است و کشورهای عربی می‌دانند در گرفتن این جزایر از ایران ناتوان هستند. قرار بود آمریکا از کشورهای عربی در مقابل حملات ایران دفاع کند؛ اما بعد از حملات ایران، واکنشی در کار نبود و این مسئله توازن قدرت در منطقه را مختل کرد. ایران به‌دلایل دینی و تاریخی نمی‌تواند قبول کند، کشوری حاشیه‌ای باشد؛ بلکه اعتقاد دارد مسلط، تعیین‌کننده و حافظ این منطقه است.

​​​​​​​

برچسب ها :
ارسال دیدگاه