هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سیاست خارجی از اهم موضوعات مبتلابه نظام اسلامی است

عضو فقهای شورای نگهبان

سیاست خارجی از اهم موضوعات مبتلابه نظام اسلامی است

آیت‌الله شب‌زنده‌دار سیاست خارجی را از اهم موضوعات مبتلابه نظام اسلامی دانست و تأکید کرد: باید به‌طور عمیق و علمی به آن پرداخته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی صفدری رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی، با آیت‌الله شب‌زنده‌دار عضو فقهای شورای نگهبان و از اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، به‌منظور ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در دبیرخانه همایش و استفاده از رهنمودهای وی دیدار کرد.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در این دیدار در سخنانی، سیاست خارجی را از اهم موضوعات مبتلابه نظام اسلامی دانست که باید به‌طور عمیق و علمی به آن پرداخته شود.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه ریزموضوعاتی از قبیل: تعامل با دنیا و ارتباط با ملل مختلف و تبادل زندانیان که قانون کشور مقابل و نحوه اجرای‌شان مورد قبول شارع نیست، باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ریز موضوعاتی دیگر از این قبیل، به‌نحو دقیق و متقن بررسی شود.
وی بیان کرد: از بزرگان حوزه در جهت ارتقای کیفی این همایش حداکثر استفاده صورت گیرد.  

 اساتید دروس خارج وارد بحث فقه سیاست خارجی شون
دبر پایه همین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی صفدری رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی، در نشستی با اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان، گفت: هدف این همایش، گفتمان‌سازی در میان اساتید حوزوی، نسبت به مباحث سیاست خارجی و شروع تعاملات فکری و فقهی در این عرصه است.
رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی ادامه داد: برای آنکه فقه سیاست خارجی در کانون توجه دروس فقه قرار بگیرد، پا به این عرصه گذاشته‌ایم تا از این رهگذر، چالش‌های فقهی دستگاه سیاست خارجی مورد توجه و مداقّه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: مجموعه ما با مأموریت «پیوند فقه و تخصص» گام در راه نهاده است. این همایش نیز در ادامه همین مأموریت پیش‌بینی شده است. ضرورت هم‌نشینی و هم‌فکری متخصصان عرصه‌های گوناگون و فقیهان بر کسی پوشیده نیست. در خلال همین هم‌فکری‌هاست که موضوعات منقح می‌شود و ضرورت‌ها و نیازها شناسایی می‌گردد.
به‌گفته رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی، این همایش تصمیم دارد، سه نوع محصول تولید کند؛ نخستین محصول فراخوان مقاله است. دومین محصول که برای ارتباط فکری بیشتر بین متخصصان عرصه دیپلماسی و فقیهان در نظر گرفته شده، مجموعه مصاحبه‌هاست. سومین محصول هم درس‌واره‌هاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین صفدری با بیان اینکه مصاحبه با مجریان دستگاه سیاست خارجی، می‌تواند رفته‌رفته نظام مسائل ما را تکمیل کند و با نیازهای میدانی آنان را بهتر و دقیق‌تر شناسایی کنیم، افزود: درس‌واره‌ها نیز، تلاش فقهی اساتید است که به فراخور موضوع و نیازی که احساس می‌کنند، به این حیطه وارد می‌شوند و امیدواریم که این تلاش، به‌عنوان گام آغازین در این رشته بتواند راهگشا باشد.
رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی اظهار کرد: تقاضای ما از اساتید حوزه و دروس خارج این است که در بحث درس‌واره‌ها ما را یاری کنند. مجموعه‌ای از موضوعات قابل بحث، گردآوری شده که می‌توان درباره هر یک از آنها، در جلسات متعدد فقهی، به بحث اجتهادی پرداخت.
گزارش: سیدامیر سجادی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه