هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران - شماره 765

اخبار کوتاه ایران - شماره 765


  مسکن رایگان برای خانواده‌های دارای فرزندان چهارقلو: انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:
در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده، برای خانواده‌های دارای فرزندان ۴ قلو به بالا، مسکن رایگان واگذار شود. این قانون، مجزا از قانون جوانی جمیت است؛ چراکه در قانون جوانی جمعیت، والدین مکلف هستند، به‌صورت اقساط هزینه مسکن را بپردازند؛ اما در این طرح ویژه، واگذاری مسکن به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

  مشمولان دارای ۳ فرزند از سربازی معاف می‌شوند: دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:
کمیسیون تلفیق تصویب کرد: تمامی مشمولان خدمت سربازی دارای سه فرزند و بیشتر و مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند، از خدمت سربازی معاف ‌شوند. همچنین ‏به‌ازای هر سال خدمت امدادگران و نجات‌گران جمعیت هلال احمر، دو ماه کسر از خدمت لحاظ می‌شود.

  وضع مطلوب سدهای بالادست کارون، کرخه و زاینده‌رود:
فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب: در حال حاضر، با وجود ۲۵ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۵۲ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر است. در ۳۲۴ روز گذشته از سال آبی جاری، در مجموع ۳۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که رشدی ۲۷ درصدی داشته است. بارندگی خوبی در غرب کشور داشتیم و رودخانه‌های کارون، کرخه و زاینده‌رود، حجم دریافتی خوبی داشتند و سدهای آنها نیز، در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

  توافق ورود ۶۰۰ اتوبوس اجاره‌ای از ترکیه‌ به ایران:
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه: سال گذشته اجاره اتوبوس از ترکیه مطرح شد‌ و ۹۵ درصد توافقنامه ایران و ترکیه برای اجاره اتوبوس انجام شد. فعلاً ۶۰۰ اتوبوس ترکیه‌ای برای اربعین وارد ایران می‌شوند. تمرکز این اتوبوس‌ها برای مسیر تهران - مهران است؛ مگر این‌که در جایی نیاز باشد، از این اتوبوس‌ها استفاده کنیم. دوره اجاره این اتوبوس‌ها، ۲۵ روز یعنی  از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور است.

  تورم مواد غذایی در ایران نصف شد: بانک جهانی، با اشاره به فراگیری گرانی مواد غذایی در جهان اعلام کرد:
ایران در گزارش ماه‌های قبل این نهاد بین‌المللی از نظر میزان تورم مواد غذایی، جزء ۱۰ کشور نخست قرار داشت؛ در جولای ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) و تحت تأثیر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، نرخ تورم مواد غذایی در ایران به ۹۰.۲ درصد رسیده بود؛ اما در ماه ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲)، تورم مواد غذایی در ایران به ۴۲.۷ درصد کاهش یافت که نصف شده است.

  فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از ۲۰سال آماده افتتاح شد:
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: به‌زودی فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از آخرین فازهای اجرایی پارس جنوبی است، افتتاح می‌شود. این فاز پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی و با توان و تخصص مهندسان ایرانی، به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

  تولد بیش از ۶۰۰۰ چندقلو در کشور طی چهار ماه:
بر پایه آمارهای اعلامی ثبت احوال کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه، بیش از ۶ هزار مورد چند قلو در کشور متولد شده است که بیشترین آن مربوط به تهران با ۹۱۳ مورد و خراسان رضوی با ۵۷۳ تولد بوده است.

  تمدید رایگان گذرنامه‌های 2 سال منقضی‌شده برای اربعین:
رئیس اداره گذرنامه: برای سهولت زیارت اربعین، گذرنامه افرادی که 2 سال از انقضای آن گذشته با یک برچسب به‌صورت رایگان تمدید می‌شود. این اقدام در اداره‌های گذرنامه‌ کشور اجرایی می‌شود.

  شرکت 50هزار نفر در اغتشاشات سال گذشته:
مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور: در اغتشاشات سال گذشته، ۵۰ هزار نفر را از سراسر دنیا جمع کردند و با تمام امکانات به تهران فرستادند. تمام خواننده‌های معروف دنیا را که هر کدام چند میلیون دنبال‌کننده داشتند، یک‌جا علیه ایران جمع کردند. به سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌های معروف پول دادند تا علیه جمهوری اسلامی توئیت بزنند. ۴۰۰ میلیون دلار برای مدیریت اغتشاشات هزینه کردند.

 دعوت امیرعبداللهیان از بن‌سلمان برای سفر به تهران: وزیر امور خارجه:
ملک‌سلمان از رئیس‌جمهور برای سفر به ریاض دعوت کرد و رئیسی دعوت را پذیرفته و گفت: در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد. همچنین ایران از محمد بن‌سلمان دعوت کرد که او هم گفت: من این دعوت را پذیرفته و برنامه‌ریزی می‌کنم که در زمان مناسب به تهران سفر کنم.

  لغو اجباری بودن کلاس‌های آئین‌نامه رانندگی:
سردار حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور فراجا: متقاضیان الزامی به حضور در کلاس‌های آموزش آئین‌نامه را ندارند. این امر، هم‌اکنون به‌صورت سراسری به کل کشور ابلاغ شده است تا تمامی متقاضیان از این موضوع مطلع شوند.

 سرعت شناورهای تندروی سپاه ۱۱۰ گره دریایی: سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه:
زمانی کشورهای ناتو به قوانین آب‌راه ما احترام نمی‌گذاشتند؛ اما امروز به تذکرات نیروی دریایی سپاه تمکین می‌کنند. برای مثال شناورهای سپاه یک بار به سمت یک ناو هواپیمابر آمریکایی رفتند و این ناو ۱۸۰ مایل فرار کرد. امروز ما در نیروی دریایی سپاه، سرعت شناورهای تندرو را به ۹۰ تا ۱۱۰ گره دریایی رسانده‌ایم.

  قدرت موشکی و پهپادی را ارتقا می‌دهیم:
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه: تلاش می‌کنیم تا قدرت موشکی و پهپادی خود را هر چه بیشتر ارتقا دهیم. یک روز دشمن در موضع آفندی بود و ما نگران پدافند بودیم؛ اما امروز ما در موضع آفندی هستیم و دشمنان ما به دنبال تکمیل شبکه پدافندی خود هستند.

  ایران به فناوری موتورهای رم‌جت دست یافت:
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع: متخصصان کشورمان، به فناوری موتورهای رم‌جت دست یافتند. از این نوع موتور، در ساخت موشک‌های کروز سوپرسونیک استفاده خواهد شد.

 رسوب ۶۰هزار میلیاردی بودجه عمرانی در دستگاه‌ها:
​​​​​​​ ۶۰هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمرانی همچنان در حساب دستگاه‌های دولتی باقی مانده که باید نظارت‌های جدی‌تری بر روی این منابع انجام شود. طبق قانون دستگاه‌ها تا شهریورماه مهلت دارند، از این درآمدها استفاده کنند. هم‌اکنون مجموع حساب‌هایی که به حساب واحد خزانه وارد شده، ۲۱۶۴۳ هزار حساب است که متعلق به ۳۸۰۰ دستگاه است و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها به حساب واحد خزانه رفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه