هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

xرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خطاب به مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: اینکه به دستگاه‌های رسمی بسنده نکرده و از نمایندگان مردمی نیز بهره می‌گیرید، کار ارزشمندی است؛ هر جا مسئولان دولتی و نهادهای رسمی احساس کردند که به کارها مسلط بوده و ضرورتی در خصوص رابطه با مردم وجود ندارد، باید احساس خطر کرد؛ زیرا این اقدام آنان را در پرتگاه قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار کردند.
 رئیس جامعه مدرسین در این دیدار، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را از نهادهای دیرپا و تأثیرگذار نظام اسلامی توصیف و ابراز کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تاکنون علی‌رغم همه فراز و فرودها در مجموع علمدار زنده بودن حرکت انقلابی و مردمی ماست.
وی با تمجید از فعالیت‌های هماهنگ‌کننده این شورا، همکاری با نهادها را ارزشمند دانست و ادامه داد: لازم است متناسب با اقتضائات زمان، مخاطب و گروه هدف، تجدید نظرهایی در اساس‌نامه و راهبردها صورت گیرد؛ روحیات مخاطبان مثل گذشته نیست و نمی‌شود، چندین سال بر اساس یک نسخه عمل کرد.
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر پرهیز از تک‌روی، خطاب به مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اظهار کرد: اینکه به دستگاه‌های رسمی بسنده نکرده و از نمایندگان مردمی نیز بهره می‌گیرید، کار ارزشمندی است؛ هر جا مسئولان دولتی و نهادهای رسمی احساس کردند که به کارها مسلط بوده و ضرورتی در خصوص رابطه با مردم وجود ندارد، باید احساس خطر کرد؛ زیرا این اقدام آنان را در پرتگاه قرار می‌دهد.
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت شهیدان رجایی و باهنر، ماندگاری یاد آنان را در گروی دو عامل اطاعت از خداوند و ولی زمان و همراهی با مردم دانست و افزود: شهدا تبلور عزت، اقتدار و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی هستند؛ باید یاد و نام شهیدان را در میان نسل جدید زنده نگه داریم؛ زیرا دشمنان همیشه در حالت آماده‌باش هستند که اگر ما غافل بمانیم، با اقدام دشمن بیدار می‌شویم.
امام جمعه قم با اشاره به حادثه غم‌بار شاهچراغ(ع)، آن را زنگ هشداری در آستانه اربعین برای مجموعه‌های امنیتی کشور دانست و خطاب به اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در خصوص اربعین غفلت نکرده و با دستگاه‌های مربوطه هم‌افزایی خوبی را انجام دهید و رویکرد مردمی را نیز حفظ کنید.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید دیواری بین خود و مردم ایجاد کنیم؛ زیرا در تنگناها مردم هستند که با حضور خود، مسائل را حل می‌کنند، ابراز کرد: در مجموعه بیانات امام خمینی(قد)، خدا و مردم برجسته است و این مردم، به‌تعبیر امیرمؤمنان(ع) عیال و نان‌خور خداوند هستند؛ از این رو لازم است، در همه اقدامات مردم را مد نظر قرار دهیم.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی در خصوص مراسمات‌ بزرگ و مناسبت‌هایی مانند نیمه شعبان و اربعین اظهار کرد: در کنار تجلیل از همه شهدای کشور، از شهدای انتظامی که در طول مدت کوتاه گذشته جان‌فدایی کردند، تجلیل می‌کنم. این حافظان کشور، جرمی جز خدمت‌گزاری به جمهوری اسلامی نداشتند؛ حتی در مناطق مرزی نیز، پیوسته شهدایی را تقدیم می‌کنند.
وی شهادت نیروهای خدوم کشور را مایه غم و ناراحتی دانست و افزود: این خون‌ها سبب تنومندتر شدن درخت انقلاب و شکست و سرخودگی دشمن شده است.
 استاد حوزه علمیه قم، در پایان، با اشاره به رویداد بزرگ و جهانی اربعین، خاطرنشان کرد: این اربعین‌ها ادامه پیدا خواهند کرد و زمینه‌ساز جمع‌آوری یاوران مهدی(عج) هستند. در این رویداد پیروان سایر ادیان نیز، به این خیل عظیم می‌پیوندند و دیر نیست، روزی که این جمعیت به ندای «انا المهدی» لبیک خواهند گفت.

 
  لزوم برنامه‌ریزی حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بین‌المللبه گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری هم چنین در جریان بازدید از مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی شیراز، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی و اقامه نظام، سطح توقعات از روحانیت بیشتر شده و علاوه بر کشور، جامعه بین‌الملل نیز، نیازهایی دارند و حوزه علمیه باید نسبت به آن‌ها برنامه‌ریزی و عملیات گسترده انجام دهد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، مستقر در فاز سوم مجتمع شهید صدوقی(ره) قم، تصریح کرد: این مؤسسه که مورد عنایت مقام معظم رهبری -مد ظله العالی- است، مؤسسه ارزشمند و آبرومندی است که با نگاه بلند ایشان شکل گرفته است و این، نشان از جایگاه ویژه این مؤسسه دارد.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) به‌عنوان منشوری برای دنبال‌کنندگان علم و دانش، ابراز کرد: حضرت امیر(ع) برای طالب علم، پنج شرط ذکر می‌فرمایند که اولین آن، کثرت سؤال است و این توصیه، به‌معنای روح پرسشگری است که طالب علم، به یافته امروزش قانع نشود و به‌طور مکرر به پرسشگری بپردازد و متأسفانه این مهم در زمان‌های اخیر کمرنگ شده است.
 *لزوم ارتباط اساتید با طلاب در خارج از کلاس درس
امام جمعه قم در خصوص یکی از سیاست‌های این شورا، گفت: پیشنهاد کرده‌ایم، به‌جای اینکه استادی در چند مدرسه درس بدهد، کاملا در یک مدرسه حضور پیدا کند و جدای از دو ساعت تدریس، دو ساعت هم، وقت برای طلاب داشته باشد و برای هر چهار ساعت مزایای تدریس و استادی را دریافت کند که این‌گونه طلاب نیز، از وی استفاده بیشتری ببرند. در مواردی دیده شده که استاد، شاگرد خود را بعد از چند دوره تدریس نمی‌شناسد؛ زیرا غیر از کلاس با وی ارتباط نداشته است.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه، پرکاری را توصیه دوم امیرمؤمنان(ع) به اهل علم عنوان و ابراز کرد: بسیاری از علما تا نماز صبح به مطالعه پرداخته و بعد از نماز نیز تدریس داشتند و این پرکاری، بسیار رواج داشت. در حوزه نجف، طلاب اهتمام به درس داشتند و در شرایط گرمای شدید هوا هم، درس را تعطیل نمی‌کردند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتقاد از تعطیلات زیاد در حوزه علمیه قم، اهتمام بزرگان نسبت به استفاده از همه ایام سال برای تحصیل را یادآور شد و ضمن ارائه توصیه‌هایی به طلاب جوان، گفت: مرحوم آیت‌الله حکیم در سن ۲۵ سالگی به عروة‌الوثقی تعلیقه‌ای عالمانه زده است و این مهم، از پرکاری و استفاده از فرصت به دست می‌آید.
وی سومین توصیه امیرمؤمنان(ع) را «طهارت افعال» معرفی کرد و در توضیح آن گفت: گفتار و رفتار ما باید پاکیزه باشد؛ زیرا لازم است در کنار علم، اخلاق و طهارت نیز وجود داشته باشد. کسی که در تحصیل خود، پرسشگر و پرکار بود؛ اما چندان به اخلاقیات اهمیت نداد، دارای ارزش چندانی نیست؛ بزرگان ما هوای نفس خود را کنار زدند و چیزی هم که امروز به ما رسیده، از تلاش‌های آنان است.
امام جمعه قم، با اشاره به روایتی از رسول‌خدا(ص) در خصوص طلب علم، اظهار کرد: فردی که از رهگذر علم برای خدا کار کند، در خود احساس کوچکی می‌کند و در میان مردم نیز، تواضع دارد. بسیاری از بزرگان اهل تواضع در میان مردم بودند. هنر ما باید این باشد که در عین داشتن قدرت و جایگاه، در غم مردم شریک بودن را فراموش نکنیم.
آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه تبیین روایت امیرمؤمنان(ع)، توصیه چهارم آن‌حضرت به طالبان علم را قدرشناسی از بزرگان و اساتید عنوان و اظهار کرد: انسان باید خود را در خدمت استاد قرار دهد؛ نه اینکه پس از درس، استاد را فراموش کند.
وی افزود: آخرین توصیه امام علی(ع)، استعانت و کمک خواستن از خداوند است؛ زیرا اگر فردی همه این ویژگی‌ها را داشته باشد؛ ولی دست یاری به سوی خداوند دراز نکند و از او کمک نخواهد، موفق نخواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه