هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

داعیه انقلاب اسلامی ایجاد تمدن جدید الهی است

رئیس جامعة المصطفی العالمیه

داعیه انقلاب اسلامی ایجاد تمدن جدید الهی است

رئیس جامعةالمصطفی، بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب برای تقویت حرکت علمی کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، ۱تیر در اجلاسیه رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های استان قم که با مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) در جامعة المصطفی العالمیه در قم برگزار شد، انقلاب اسلامی را داعیه‌دار ایجاد تمدن جدید الهی و انسانی در جهان دانست و ابراز کرد: ‌امروز به‌تبع چندین قرن حاکمیت تمدن غربی، بشریت با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌روست و بسیاری از دلسوزان بشریت، به دنبال ارائه نسخه جدیدی به‌عنوان الگوی زندگی بشری و روابط بین‌المللی هستند.
رئیس جامعة المصطفی ادامه داد: تنها پرچمدار این آرمان در جهان، انقلاب اسلامی است و تحقق این هدف، نیازمند تلاش بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه دستیابی به پیشرفت، توسعه و مرجعیت علمی است که به‌عنوان پیش‌نیاز تحقق تمدن نوین اسلامی، توسط مراکز علمی و پژوهشی باید پیگیری شود.
وی دستیابی به مرجعیت علمی را مأموریت اصلی مراکز علمی و دانشگاهی کشور دانست و اظهار کرد: ‌اگر بناست تمدن جدید مبتنی بر ارزش‌های الهی، اخلاقی و انسانی در برابر تمدنی ارائه شود که اساس خود را بر ارزش‌های فردگرایی، سودجویی و لذت‌طلبی قرار داده است، چاره‌ای جز آن نیست که انقلاب اسلامی که پرچمدار تمدن جدید برای بشریت، است از لحاظ علمی به مرجعیت دست یابد.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به پیشرفت‌های علمی قابل توجه کشور در چند دهه اخیر، بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب برای تقویت این حرکت علمی تأکید و ‌ابراز کرد: ‌بخشی از پیش‌نیازهای پیشرفت علمی، فعالیت مؤسسات و مراکز علم‌سنجی و پایش علم و اطلاعات و ارائه خدمات علمی به پژوهشگران و نیز، ایجاد شبکه‌های علمی میان مراکز دانشگاهی و مساعدت به این حرکت علمی است. در این زمینه باید به سمت بومی‌سازی این مؤسسات حرکت کنیم که در کنار تقویت دیپلماسی علمی با دیگر مراکز علمی جهان، به سمت شبکه‌سازی میان مراکز علمی همسو پیش برویم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأسیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) را از اقدامات شاخص صورت‌گرفته در این حوزه دانست و افزود: جامعة المصطفی با توجه به چند دهه حضور بین‌المللی، یک ظرفیت مهم برای مراکز علمی داخل و خارج از کشور به‌شمار می‌آید. این مرکز علاوه بر رسالت توسعه علوم اسلامی و انسانی، می‌تواند به‌عنوان ظرفیتی در خدمت سایر مراکز نیز قرار گیرد و در برقراری ارتباط با مراکز علمی عالم، نقش‌آفرین باشد.

  کشورهای زیادی متقاضی ظرفیت علمی جمهوری اسلامی ایران هستند
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم در این اجلاسیه، با اشاره به فعالیت‌های معاونت بین‌الملل این وزارتخانه  در پنج محور، از قبیل تبادل دانشجو و توسعه زبان فارسی، اظهار کرد: اعزام استاد و برگزاری کرسی‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، از اقدامات وزارت علوم در این حوزه است.
دکتر حدادی‌اصل محور دیگر فعالیت‌های این معاونت را عضویت در سازمان‌های بین‌المللی برشمرد و یادآور شد: وزارت علوم در هفتاد سازمان جهانی عضویت دارد؛ اما همچنان به‌خوبی از توانمندی این سازمان‌ها استفاده نشده است و دانشگاه‌ها به‌ویژه در بخش خصوصی، می‌توانند از ظرفیت این سازمان‌ها از جمله یونسکو بهره‌مند شوند.
وی محور بعدی را تعاملات علمی و تبادل استاد خواند و خاطرنشان کرد: وزارت علوم متولی تبادل استاد میان دانشگاه‌های داخلی و خارجی به‌شمار می‌آید. همچنین این وزارت، عهده‌دار اصلی حوزه تحقیقات و فناوری در کشور است و آماده همکاری با همه دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها هستیم.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، ‌موضوع انتقال تکنولوژی را محور دیگر فعالیت معاونت بین‌الملل وزارت علوم برشمرد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، پس از گذشت چهار دهه، امروز توفیقات فراوانی را در عرصه صادرات تکنولوژی ایفا می‌نماید و کشورهای بسیاری را تحت پوشش قرار می‌دهد.
وی در پایان، با اشاره به همکاری‌های علمی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف منطقه و جهان، تصریح کرد: ‌علاوه بر کشورهای همسو و همسایه، امروز در سراسر جهان، کشورهای زیادی به دنبال بهره‌مندی از ظرفیت علمی و تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران هستند و امیدواریم، دانشگاه‌های کشور در این عرصه بیش از گذشته فعال گردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه