هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گامی نو برای تعمیق تعامل حوزه علمیه نجف اشرف و قم

دستاورد سفر آیت‌الله اعرافی به نجف‌اشرف

گامی نو برای تعمیق تعامل حوزه علمیه نجف اشرف و قم

 مدیر حوزه‌های علمیه در سفری یک هفته‌ای به عراق، دیدارهای متعددی با مراجع معظم تقلید، علما و فضلای حوزه و شخصیت‌های سیاسی- مذهبی این کشور داشت. باتوجه به پیشرفت‌ها و تطورات حوزه‌های علمیه ایران و ‌به‌ویژه حوزه علمیه قم در سال‌های اخیر، و علی‌رغم اطلاع بزرگان حوزه نجف از آنها، حضور رسمی یک مسئول ارشد حوزوی و ارائه گزارشی از این برنامه‌ها مهم و حائز اهمیت بود که در این سفر انجام گرفت و مورد استقبال میزبانان واقع شد.

به گزارش سرویس ‌بین‌الملل خبرگزی حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته‌ای به عراق با مراجع معظم تقلید نجف اشرف، علما، فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه عراق، طلاب و اساتید ایرانی مقیم نجف اشرف و برخی شخصیت‌های مذهبی و سیاسی دیدار و از برخی مراکز بازدید کرد. سفر وی که از شنبه ۱۳ خرداد آغاز شد، به مدت یک هفته به طول انجامید. سفرهای خارج از کشور مدیر حوزه‌‌های علمیه از جمله سفر به واتیکان و دیدار با پاپ، معمولا در ایام تعطیلی آموزشی حوزه انجام می‌گیرد.
حجج‌اسلام والمسلمین حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و ‌بین‌الملل حوزه‌های علمیه، آل‌ایوب مسئول دفتر ارتباط با حوزه نجف اشرف، رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه و امین‌دین مدیر دفتر ادیان و مذاهب حوزه، آیت‌الله اعرافی را در این سفر همراهی کردند.
اولین برنامه‌ای که آیت‌الله اعرافی در آن شرکت کرد، مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(قد) بود که از سوی موسسات حوزوی و دینی نجف اشرف و نماینده مقام معظم رهبری در عراق در دانشگاه کوفه برگزار شد. آیت‌الله اعرافی در ادامه، در مراسم بزرگداشتی که برای حضرت آیت‌الله حائری(ره) برگزار شده بود، شرکت کرد.
در ادامه برنامه‌های مدیر حوزه‌های علمیه در شهر نجف، جلسه‌ای با حضور بیش از ۵۰ نفر از اساتید طراز اول حوزه علمیه نجف اشرف در دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق تشکیل شد. این جلسه با استقبال اساتید محترم حوزه، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق تشکیل گردید.
مهم‌ترین بخش این سفر دیدار با مرجعیت عالی نجف اشرف آیت‌الله‌العظمی سیستانی و همچنین حضرات آیات عظام بشیر نجفی و اسحاق فیاض بود. یکی از دیگر از بخش‌های مهم این سفر، دیدار با علما و فقهای مقیم نجف اشرف بود. در این راستا مدیر حوزه‌های علمیه با آیت‌الله سید علی سبزواری استاد درس خارج و فرزند حضرت آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری از مراجع فقید حوزه نجف دیدار کرد. دیدار با آیت‌الله محمد سند از فضلای بحرینی و استاد درس خارج حوزه نجف و نیز دیدار با آیت‌الله باقر ایروانی استاد برجسته درس خارج و حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیر خباز از فضلای حجازی و استاد درس خارج حوزه نجف و دیدار با اساتید ایرانی حوزه نجف و طلاب ایرانی مقیم نجف، دیدار با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق و تولیت‌های عتبه‌های مقدسه علوی و حسینی از دیگر برنامه‌های سفر یک هفته‌ای مدیر حوزه‌های علمیه کشور  به عراق بود.
متن پیش‌رو تشریح فعالیت‌های یک‌هفته‌ای مدیر حوزه‌های علمیه می‌باشد که تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه