هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان


 
  ونزوئلااحیای خط تولید دو خودروساز ایرانی در ونزوئلا: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در بازدید از نمایشگاه خط تولید محصولات دو خودروساز ایرانی در ونزوئلا، دستور احیای کارخانه تراکتورسازی پس از ۹ سال تعطیلی و کارخانه خودروسازی پس از ۷ سال تعطیلی را صادر کرد. ظرفیت تولید کارخانه تراکتورسازی ایران در ونزوئلا، سالانه ۱۲۰۰ دستگاه است و تاکنون هزاران کشاورز ونزوئلایی در صف دریافت این محصولات قرار گرفته‌اند.

 
  عراق ۳میلیارد دلار منابع ایران در عراق آزاد شد:  «آل‌اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق: بخشی از طلب ایران در عراق آزادسازی شد. مقداری از منابع بلوکه‌شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز، برای تأمین کالا‌های اساسی پرداخت شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که مبلغ پرداختی حدود 3 میلیارد دلار است.

 
  عربستان عربستان درخواست آمریکا برای فاصلهگرفتن از چین و روسیه را رد کرد: گزارش نیویورک‌تایمز از سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، حاکی از آن است که سعودی‌ها به درخواست دولت بایدن برای فاصله‌ گرفتن کشورهای عربی از چین و روسیه جواب رد داده‌اند.
بنسلمان آمریکا را به قطع روابط تهدید کرد: واشنگتن‌پست با استناد به یک سند محرمانه اطلاعاتی نوشته: پس از آنکه بایدن تهدید کرد، تصمیم پارسال عربستان برای کاهش تولید نفت، عواقبی را برای ریاض خواهد داشت؛ ولی‌عهد سعودی هم، به‌طور غیرعلنی، به قطع روابط بین دو کشور و گرفتن انتقام اقتصادی از آمریکا تهدید کرده است.

 
 فلسطین رونمایی مقاومت غزه از موشک جدید: مقاومت فلسطین در غزه، موشک جدیدی رونمایی و آن را برای آزمایش به‌سمت دریا پرتاب کرد. در نبرد ۳ روزه غزه در مرداد ۱۴۰۱ کشتی‌های جنگی رژیم صهیونیستی از ترس موشک‌های ساحل به دریای مقاومت، در جنگ مشارکت نداشته و به ساحل غزه نزدیک نشدند.

 
  آمریکا دور جدید اتهامزنی آمریکا علیه ایران درباره جنگ اوکراین: کاخ سفید با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران در ارتباط با جنگ اوکراین مدعی شد که روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است. کاخ سفید ادعا کرد: مسکو به مواد خام از ایران برای احداث کارخانه پهپادسازی دست یافته که ممکن است، تا یک‌سال دیگر وارد چرخه فعالیت شود.
آمریکا ۱۵۰ بمب هستهای در اروپا مستقر کرده است: کمپین از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای: سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده در پنج کشور در سراسر اروپا مستقر هستند: آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا و ترکیه. به‌عقیده کارشناسان مستقل، حدود ۱۵۰ کلاهک در پایگاه‌های هوایی آمریکا در این کشورها مستقر شده است. چنین وضعیتی می‌تواند خطر بروز یک جنگ هسته‌ای را افزایش دهد.
ترامپ با ۳۷ مورد اتهام روبهرو شد: رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، در کیفرخواست صادرشده علیه ترامپ،۳۷ مورد اتهام در ارتباط با نگهداری اسناد محرمانه، مانع‌تراشی در اجرای عدالت و طرح بیانیه‌های نادرست مطرح شده است.
انتقاد سناتور آمریکایی از سردرگمی دولت بایدن در قبال ایران: تاد یانگ: من نگران موضع دولت بایدن یا گاهی فقدان آن در متوقف ‌کردن ایران هستم. ایران روابط نظامی با روسیه و چین را تعمیق بخشیده و قابلیت‌‌های نظامی و پایگاه‌های صنعتی خود را تقویت کرده است.
هرگز خاورمیانه را ترک نخواهیم کرد: وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه سفر به عربستان: روابط آمریکا و عربستان پایه مستحکمی داشته و دو طرف با هم، برای حمایت از منافع مشترک ملت‌های‌شان تلاش می‌کنند. بر این اساس، روابط با عربستان یک رابطه استراتژیک است و ما هرگز خاورمیانه را ترک نخواهیم کرد. 
باید منتظر کاهش استفاده از دلار باشیم: وزیر امور خزانه‌داری آمریکا: آمریکا باید منتظر کاهش استفاده از دلار در سطح جهان باشد. با گذشت زمان به‌تدریج سهم دارایی‌های دیگر در ذخایر ارزی کشورها افزایش پیدا می‌کند. برخی از کارشناسان در ماه‌ها و سال‌های گذشته هشدار داده‌اند که اتکای بیش از اندازه آمریکا به تحریم‌ها برای پیشبرد مسائل سیاست خارجی و امنیتی این کشور، باعث تضعیف جایگاه دلار شده است.

 
  اروپا منطقه یورو دچار رکود اقتصادی شد:  آژانس آماری اتحادیه اروپا: رشد اقتصادی منطقه یورو در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ منفی بوده است. این دومین دوره سه‌ماهه متوالی است که اقتصاد این منطقه انقباضی بوده است و با تعریف فنی رکود مطابقت دارد. تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو بین ژانویه تا مارس سال جاری ۰.۱ درصد نسبت به سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

 
  اتریش پایان نشست شورای حکام بدون قطعنامه علیه ایران: نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون تصویب قطعنامه علیه ایران پایان یافت. این در حالی است که تهران، با وجود جوسازی غربی‌ صهیونیستی، همچنان بر ماهیت مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید می‌کند.

 
  رژیم صهیونیستی موشک «فتاح» کپی هیچ طرح دیگری نیست: «تال اینبار» کارشناس نظامی اسرائیل: موشک جدید ایران، یک تهدید بسیار واقعی و چالش فناوری برای اسرائیل است که به‌طور بالقوه می‌تواند، استراتژی‌های درگیری دفاع موشکی بالستیک غرب را هم به چالش بکشد. قابلیت عملیاتی این موشک در لایه‌های بالای جو و توان نقطه‌زنی آن کاملاً قابل تأیید است.این موشک منحصر به فرد ساخته‌شده توسط متخصصان ایرانی است که کپی‌برداری از هیچ طرح دیگری نیست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه