هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تلاش آیت‌الله مصباح(ره) برای تحقق جهاد تبیین حتی در دورترین نقاط کشور

در همایش بزرگ «استاد فکر»، بزرگداشت علامه مصباح(ره) مطرح شد

تلاش آیت‌الله مصباح(ره) برای تحقق جهاد تبیین حتی در دورترین نقاط کشور

همایش بزرگ «استاد فکر»، بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) و آیین اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان همدان، با سخنرانی حجج‌اسلام؛ شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، مجتبی مصباح یزدی فرزند آیت‌الله مصباح(ره) و محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، ۱ بهمن در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی در این مراسم، با گرامی‌داشت یاد و خاطره علامه مصباح(ره)، اظهار کرد: یکی از برجستگی‌های آیت‌الله مصباح(ره) ترسیم دقیقی بود که ایشان از مسائل مختلف داشتند.
وی با تأکید بر اینکه موضع‌گیری‌های آیت‌الله مصباح(ره) در مسائل سیاسی بر اساس حب و بغض فی‌الله بود، گفت: این یعنی علامه مصباح(ره) اگر حرفی می‌زدند و موضع‌گیری داشتند، برای خدا بود نه غرض شخصی.
امام جمعه همدان با اشاره به آیین اختتامیه هشتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان همدان، ابوذر را فریادرسی دانست  که فریاد عدالت‌خواهی سر می‌داد، یادآور شد: امروز اگر می‌خواهیم ابوذروار حرکت کنیم، باید همانند ابوذر مطالبه‌گری‌ها و حرف‌های ما برای تحقق عدالت باشد؛ نه برای رسیدن به منافع شخصی.
وی بازگشت راستین به قرآن کریم را نیاز امروز جامعه دانست و خاطرنشان کرد: فتنه‌هایی که گاهی از موارد با آن روبه‌رو می‌شویم، با بازگشت به قرآن، به سکوت و آرامش تبدیل می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه تواضع آیت‌الله مصباح(ره) از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان بود، خاطرنشان کرد: ایشان هیچ‌گاه نگفتند: من علامه، آیت‌الله و مفسر هستم؛ بلکه با تواضع خود در مسیر تحقق جهاد تبیین همیشه در تلاش بودند و در دورترین نقاط کشور نیز، به دنبال تبیین و ارتباط برای از بین بردن شبهات بودند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم در این همایش، آیت‌الله مصباح(ره) را اندیشمندی بزرگ که جامعه از نعمت حضور ایشان محروم است، دانست و اظهار کرد: علامه مصباح(ره) با زمان‌شناسی و اولویت‌شناسی به‌موقع، به بهترین شکل اولویت‌ها را تشخیص می‌دادند و در مسیر آن اقدام می‌کردند.
محسن منصوری با بیان اینکه آیت‌الله مصباح(ره) اولویت‌ اصلی کشور را کادرسازی می‌دانستند، گفت: ایشان با تشکیل ساختارهایی همانند موسسه حضرت امام(قد) و طرح ولایت، اقدام به کادرسازی در سراسر کشور کردند؛ اقدامی که اگر محقق نمی‌شد، امروز کشور با چالش‌های جدی مواجه می‌شد.
وی با تأکید بر اینکه در انجام وظیفه، آیت‌الله مصباح(ره) از آبروی خود نیز گذشت، خاطرنشان کرد: ولایت‌مداری و تعلق خاطر ایشان به رهبر معظم انقلاب، مثال‌زدنی است و همگان شاهد تواضع ایشان در مقابل مقام معظم رهبری بودند.
منصوری با بیان اینکه انصاف در تحلیل‌ها و جذب حداکثری، از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی علامه مصباح بود، 
عنوان کرد: ایشان در کنار توجه به مسائل کلان و راهبردی، به بسیاری از مسائل جزئی نیز توجه داشت و مسائل کلان، باعث غفلت علامه مصباح(ره) از جزئیات نمی‌شد.
وی تصریح کرد: در هر فعالیتی آیت‌الله مصباح(ره) وارد شد، مایه برکت در آن بود که طرح ولایت از جمله آنهاست و امروز باید تقویت این دوره‌ها و منظومه فکری آیت‌الله مصباح(ره) را به‌صورت جدی در دستور کار قرار داد.
آیت‌الله مصباح(ره) در تمامی صحنه‌های علمی و مبارزاتی به دنبال تشخیص وظیفه بود
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح هم در این همایش، تکلیف‌مداری را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله مصباح یزدی(ره) عنوان و اظهار کرد: ایشان در تمامی صحنه‌های علمی و مبارزاتی خود، به دنبال تشخیص وظیفه بود و هیچ‌گاه از ملامت‌ها نترسید.
فرزند آیت‌الله مصباح یزدی(ره) با تأکید بر اینکه علامه مصباح(ره)، قبل از انقلاب روحیه وظیفه‌مداری در عرصه اقدامات اجتماعی و مبارزاتی داشت، گفت: آن عالم فرزانه زمانی که احساس کرد، اسلام مورد هجمه قرار گرفته، شهر به شهر برای جهاد تبیین سفر می‌کرد و شخصاً در دورترین نقاط به صحبت با مردم می‌پرداخت.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، جدیت، پیگیری و غیرت‌مندی علامه مصباح را، از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی ایشان دانست و تصریح کرد: آیت‌الله مصباح(ره) بالاترین چیزی را که برای انسان ارزشمند است، دین می‌دانست و لذا برای حفظ آن و آرمان‌های موجود با غیرت تمام وارد میدان می‌شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح با تأکید بر اینکه آیت‌الله مصباح، حاصل ۷۰ سال کار علمی را در طرح ولایت، برای جوانان ارائه می‌کرد، گفت: امروز بیش از 100هزار فارغ‌التحصیل طرح ولایت در سراسر کشور حضور دارند که با اعتقاد از آرمان‌های انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.
وی با بیان اینکه نشر افکار ناب اسلامی در طرح ولایت، جوانان معتقد و معتمد را تربیت می‌کند، یادآور شد: اگر در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم، شاهد ایستادگی و موفقیت رزمندگان بودیم، به‌علت باورها و اعتقادهای اصیل آنها بوده است و لذا باید این روحیه را امروز نیز در جامعه ترویج کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه