هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

موضوع‌شناسی شلاق

معرفی کتاب - شماره 740

موضوع‌شناسی شلاق

کتاب «موضوع‌شناسی شلاق» نوشته حسین فرهودی/ مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی/ گروه علمی پژوهشی حقوقی/ از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

اگرچه در کتب فقهی شیعه، شلاق از جهات مختلف از جمله کیفیّت زدن، زمان زدن و ... به‌تفصیل مورد بحث قرار گرفته؛ لکن غالب فقیهان نسبت به نوع و جنس شلاق؛ یعنی صفت تازایانه، سخنی به میان نیاورده و بحثی را تحت این عنوان باز نکرده است.
بدون تردید می‌توان گفت شارع مقدس انتخاب نوع شلاق از جهت کمی و کیفی را به سلیقه مجریان امر واگذار نکرده است؛ چون این رویه با هدف از اجرای شلاق که تنبیه و جلوگیری از وقوع مجدد جرم است، تناسب ندارد، پس لازم است با مطالعه دقیق منابع فقهی، نظر شارع مقدّس را نسبت به خصوصیات شلاقی که مورد استفاده در جرائم حدی یا تغزیری قرار می‌گیرد، به دست آوریم.
در نهایت باید روشن شود که آیا استفاده از دستگاه به‌جای انسان، برای زدن ضربات شلاق جایز است؟ این پرسشی است که امروزه در پرتو پیشرفت‌های علم و تولید انواع وسایل برقی و موتوری با کاربردهای مختلف و متفاوت، خودنمایی می‌کند. پیشرفت دانش در بخش صنعت این امکان را فراهم آورده که با دستور به دستگاه دیجیتال و تعریف برنامه، بتوان به‌جای استفاده از نیروی انسانی، اجرای حد و یا تغزیر نمود.
بدون شک این مسأله از مسائل مستحدثه است؛ از این رو نزد فقهای پیشین مطرح نشده است و اساساً در زمان‌های گذشته، امکان چنین کاری نبوده تا فقها از حکم آن بحث کنند؛ بنابراین، باید باب بحث و استنباط حکم این مسأله نیز همانند دیگر مسائل مستحدثه، امروز گشوده شود.
کتاب «موضوع‌شناسی شلاق» بهار 1400 در 135 صفحه و با قطع وزیری به‌قیمت 40۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، منتشر شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه مؤسسه موضوع‌شناسی به‌نشانی mozooshenasi.ir فایل این کتاب را با قیمت 15۰۰۰ تومان و با تماس با شماره 32936045-025 اصل کتاب را با قیمت 40000 تومان خریداری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه