هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 موضوع‌شناسی روش‌های نوین تولید مثل انسان

معرفی کتاب - 740

 موضوع‌شناسی روش‌های نوین تولید مثل انسان

کتاب «موضوع‌شناسی روش‌های نوین تولید مثل انسان» نوشته؛ حمید ستوده خراسانی/ مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی/ از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.


از نظر پزشکی، روش‌های گوناگون کمکی در فرآیند باروری انسانی وجود دارد که امروزه باروری درون رحمی (I.U.I) و باروری خارج رحمی «I.V.F» جزء مشهورترین آن موارد است. موضوع‌شناسی روش‌های رایج کنونی و بررسی ارتباط این مسائل با مباحث مختلف فقهی و تبیین پاره‌ای از احکام تکلیفی و وضعی این موضوع از مهم‌ترین مباحث مطرح در این نوشتار است. در مجموع، از دیدگاه برخی از مراجع معظم تقلید، باروری مصنوعی با اسپرم شوهر(هومولوگ) فى‌حدّ ذاته (یعنى بدون در نظر گرفتن لوازم و تبعات آن) اشکالی نخواهد داشت و در الحاق نوزاد به پدر و مادر (صاحب اسپرم و تخمک) هیچ‌گونه تردیدی نیست.
در این پژوهش، شناخت مسئله (زیست‌فناوری باروری انسانی) از دیدگاه پزشکی حائز اهمیت است که با رویکرد تبیین روش‌های نوین و گوناگون کمک‌باروری در درمان نازایی و توضیح مراحل آن صورت می‌گیرد و البته قرین توجه به مستندات فقهی و مقتضای دلالت آن‌ها در تجویز یا تحریم حالت‌های مختلف باروری نیز خواهد بود تا مباحث به‌شکل کاربردی مطرح گردد.
بنابراین، اثر حاضر به تحقیق درباره گونه‌های مختلف باروری مصنوعی و حكم شرعی آن‌ها می‌پردازد؛ لذا، رویکرد توصیفی و تحلیلی در این تحقیق، ما را در برابر این پرسش قرار می‌دهد که: آیا باروری‌های مصنوعی فی نفسه امری جایز است یا خیر؟
از این‌رو، ساختار اصلی مجموعه حاضر‌ که از نوع مسئله‌پژوهی است‌‌‌، جستاری در زمینه موضوع‌شناسیِ باروری مصنوعی از منظر پزشکی و سپس‌ کاوشی در ساحت فقهی و حقوقی آن است. به بیانی دیگر، در این اثر، تبیین کلیات و مقدمات بحث و تعیین دامنه آن، قرین بازشناسی ماهیت واقعی باروری از منظر علمی و پزشکی در بخش اول شده است. در بخش دوم، مسائل مختلف حقوقی و فقهیِ مطرح در این زمینه با تمرکز بر حکم تکلیفی باروری پزشکی و حکم وضعی نسب، تبیین شده است. یادکرد یافته‌های تحقیق و مروری بر فتاوای مراجع معظم تقلید و فقهای اهل‌سنت، پایان‌‌بخش این مجموعه خواهد بود.
کتاب «موضوع‌شناسی روش‌های نوین تولید مثل انسان» تابستان 1399 در 191 صفحه و با قطع وزیری به‌قیمت 50۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم منتشر شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه مؤسسه موضوع‌شناسی به‌نشانیmozooshenasi.irفایل این کتاب را با قیمت 15۰۰۰ تومان و با تماس با شماره 32936045-025 اصل کتاب را با قیمت 40000 تومان خریداری کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه