هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طرح ولایت مبانی و اعتقادات افراد را مستحکم و تقویت می‌کند

آیت‌الله رجبی

طرح ولایت مبانی و اعتقادات افراد را مستحکم و تقویت می‌کند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) گفت: باید مباحث معرفتی یک گام جلوتر از مباحث اعتقادی پیش برده شوند و طرح ولایت، طرحی است که تمامی مؤلفه‌های لازم در آن جمع است.

نشست مجازی تبیین ضرورت‌های دوره مبانی اندیشه طرح ولایت، ویژه مدیران و معاونان تهذیب استان‌ها، با ارائه آیت‌الله رجبی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و حجج‌اسلام والمسلمین ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه و عالم‌زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه، ۵بهمن به‌صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله رجبی، ۵بهمن در نشست مجازی «تبیین ضرورت‌های دوره مبانی اندیشه طرح ولایت» ویژه مدیران و معاونان تهذیب استان‌ها که به‌صورت مجازی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت شناخت و معرفت در زندگی افراد، در ادامه به فتنه‌ها و اغتشاشات اخیر کشور اشاره و اظهار کرد: این فتنه‌ها نشان داد که منشأ تمامی این اغتشاشات، شناخت نادرست و باطل افرادی بود که دشمنان در اذهان و افکار آنان جای داده بودند و به‌همین خاطر باید مسئله بصیرتی و شناختی خواص و توده مردم جامعه اسلامی مورد توجه قرار گرفته و با جدیت به پیش برده شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در بین مجموعه آموزه‌های دینی که به نسل‌ها انتقال داده می‌شود، آموزه‌های بنیادی و اساسی، سهم سرنوشت‌سازی را در همه مجموعه‌های تعلیمی دارند و اگر ما بخواهیم، به‌گونه‌ای عمل کنیم که مخاطبان در تندبادها لغزش نداشته باشند، باید سرمایه‌گذاری‌های بنیادی را جدی گرفته و در نهادینه‌سازی و درون‌ریزی کردن آموزه‌ها، برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی به‌کار گیریم.
آیت‌الله رجبی ابراز کرد: مجموعه آموزه‌های اسلامی، یک منظومه کامل است و مجموعه معارفی که اسلام عرضه کرده است، از یک ریشه منشعب می‌شود؛ چنان‌که وقتی کلمه طیبه در قرآن کریم می‌آید، تمایز و ثمرات بد و خوب آن در بنیان افراد بیان می‌شود و اگر بنیان افراد قوی‌تر و محکم‌تر گردد، به‌ تبع آن، نتایج خوب و بهتری در آموزش‌ها و تعلیم‌ها به دست خواهیم آورد.
وی افزود: باید شناخت‌ها و معارف‌ ما بر استدلال‌ها و استناد‌های محکمی استوار باشد و بدون شک، یکی از منابع شناخت اسلام، منابع دینی است؛ اما در جامعه امروز با برخی از افرادی روبه‌رو هستیم که اصل دین و مبانی آن را که ما با آن مبانی بر آنان استدلال می‌کنیم، نمی‌پذیرند و ما باید به‌ناچار با استمداد از براهین عقلی، با شبهات آنان برخورد کرده و با آن مواجه شویم و جواب‌های قانع‌کننده‌ای را ارائه دهیم.
آیت‌الله رجبی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اغتشاشات اخیر این بود که برخی از افراد به هر استدلالی نه می‌آوردند و هیچ دلیل و برهانی را قبول نمی‌کردند؛ به‌گونه‌ای که تنها راه اقناع‌سازی آنان، با تکیه بر استدلال‌های عقلی بود و باید از این مسیر بر اشکالات فکری و شبهات آنان پاسخ مستدل داده شود.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: باید بین اصول عقاید و نظام فکری ارتباط برقرار شده و مبانی مستحکم اعتقادی با مسئله نظام سیاسی اسلامی و مسئله ولایت فقیه پیوند داده شود تا در بحران‌هایی که پیش می‌آید، ولایت فقیه به‌عنوان شاخص شناخته شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) ابراز کرد: باید مباحث معرفتی یک گام جلوتر از مباحث اعتقادی پیش برده شوند و طرح ولایت، طرحی است که تمامی مؤلفه‌های لازم را که ممکن بوده، در خود جای داده است و رسالت این طرح این است که شبهات مبنایی مخاطبان را حل کرده و مباحث معرفت‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، فلسفه، مبانی اخلاق و مجموعه مباحث اخلاقی را دنبال می‌کند.
آیت‌الله رجبی با اشاره به کلام آیت‌الله مصباح یزدی(ره) که گفت طرح ولایت، حاصل ۵۰ سال پشتوانه فکری است، اظهار کرد: تمامی مباحث این طرح، همراه با مبانی عقلی ارائه می‌شود و اساس کار کاملاً براساس عقلانیت و برون‌دینی است و در این طرح، پیوند نظام توحیدی، نظام سیاسی و حقوقی به‌طور کامل مشخص و ارتباط آنها با همدیگر تبیین می‌شود.
وی در پایان اظهار کرد: به‌دلیل اینکه طرح ولایت از اتقان و مبنای لازم و کافی برخوردار است، هر کجا این طرح به اجرا گذاشته شده، افرادی که با شبهات مختلف مواجه می‌شوند، با شرکت در این طرح، پاسخ‌های مناسبی را دریافت کرده و مصونیت‌سازی بسیار خوبی در برابر شبهات پیدا می‌کنند که در جای خود، بسیار با اهمیت و قابل توجه است.
 
  علما و طلاب علوم دینی، در خط مقدم جنگ شناختی دشمنان انقلاب اسلامی قرار دارند
به گزارش خبرگزاری حوزه، قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت فراگیری طرح ولایت و آثار و برکات بسیار آن، اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بسیار مهم و کاربردی است و به نظر می‌رسد، حوزه‌های علمیه کمی درباره آن کوتاهی کرده‌اند که این امر، باید با اجرای طرح‌های مختلفی مثل طرح ولایت جبران گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به جنگ شناختی دشمنان علیه انقلاب اسلامی، ابراز کرد: هدف دشمنان انقلاب اسلامی، به دست‌گرفتن فرمان فکری افراد جامعه ایران است و یکی از افتخاراتی که کشور ما به‌خاطر داشتن معارف اهل‌بیت(ع) کسب کرده، این است که در طول ۴۰ سال گذشته توانست، در مقابل هجمه‌های مختلف دشمنان ایستادگی کرده و با آنان مقابله کند.
وی بیان کرد: علما و طلاب علوم دینی در خط مقدم جنگ شناختی دشمنان انقلاب اسلامی قرار دارند و اساتید حوزه‌های علمیه، باید طرح ولایت و مباحث اعتقادی را با جدیت دنبال کرده و مباحث اعتقادی دانش‌پژوهان زیر دست خود را تقویت و ارتقا ببخشند.
 قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به‌خاطراتی از علمای گذشته در اهتمام به فراگیری مباحث اعتقادی و مستحکم کردن اعتقادات طلاب علوم دینی، خاطرنشان کرد: باید مباحث اعتقادی طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به‌جد پیگیری شده و به‌صورت دائمی و مستمر و با سرعت دنبال گردد.
 
  طرح ولایت در صدد بیان اندیشههای بنیادین اسلام است
معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه نیز در این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های طرح ولایت، اظهار کرد: تربیت اسلامی معرفت‌بنیان است و اینکه چرا طرح ولایت در تهذیب حوزه‌های علمیه قرار گرفته است، به این دلیل است که در مقام دعوت به دین، باید از استدلال‌های کافی و قانع‌کننده استفاده شود و لازم است، از مبانی و استدلال‌های قوی و محکم استفاده ویژه گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری در ادامه بیان کرد: باید طلاب علوم دینی که پرچم‌دار تبلیغ و ترویج مذهب حق هستند، شناخت کافی به مبانی معرفت دینی داشته باشند و با دقت بیشتری در این حوزه ورود کنند تا با تسلط کافی بر نظام معرفتی اسلام، تصویری جامع در این راستا ارائه دهند.
وی افزود: طرح ولایت در صدد بیان اندیشه‌های بنیادین اسلام است و ستون فقرات و خطوط اصلی اندیشه‌های بنیادی دین الهی را مطرح کرده و آموزش می‌دهد که نتیجه شرکت در این طرح، حضور محکم و مستحکم در میدان‌های تبیینی و انجام وظایف تبلیغی برای طلاب خواهد بود که یقیناً نتایج مطلوبی را نیز به ارمغان خواهد آورد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری ابراز کرد: باید خروجی طرح ولایت به نقطه‌ای برسد که طلاب علوم دینی در ضمن اینکه اعتقادات و نگرش جامعی به مسائل پیدا می‌کنند، مدافع دین نیز تربیت شوند و خروجی آن، سربازان حاضر در میدانی خواهد شد که آیت‌الله مصباح یزدی(ره) تجلی بارز این‌گونه خروجی‌ها در حوزه است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه